רשות שוק ההון והביטוח הודיעה בסוף השבוע כי זכותם של ילדים עם מוגבלות לקבל קצבת שארים לכל חייהם תישמר גם במקרים שבהם הוריהם ניידו את קרן הפנסיה שלהם לקרן חדשה. זאת בעקבות חשיפת אתר "שווים" והפרסום ב"ממון" בחודש מאי השנה.
בעשור וחצי האחרונים, בעקבות רפורמת הניוד בקרנות הפנסיה, העבירו רבים את הפנסיה שלהם מקרן אחת לאחרת כדי לקבל תנאים טובים יותר. ואולם, קבוצה גדולה של חוסכים – הורים לילדים עם מוגבלויות והילדים עצמם – נפגעה קשות מהניוד הזה.
הסיבה: ההורים לא ידעו שניוד הקרן שולל מהם הטבה כלכלית קריטית בקרן הקיימת – והיא זכאות של הילד לקבל לאחר מותם קצבת שארים לכל חייו (גם אחרי גיל 21). מדובר בהטבה ייחודית לילדים אלה שנועדה לאפשר להם חיים בטוחים יותר מבחינה כלכלית. אובדן הטבה זו משמעותו הפסד של מאות אלפי שקלים, לעיתים מיליונים, לאורך שנות חייהם של הילדים.
הסתבר שסוכני ביטוח רבים כלל לא היו מודעים לבעיה ולא הכירו את הנושא, ולכן גם לא יכלו ליידע את הלקוחות. הורים סיפרו כי נדהמו לגלות שהזכות של ילדיהם לקצבת שארים לכל חייהם נשללה לאחר שניידו את קרן הפנסיה שלהם.
בעקבות הפרסום ב"ממון" ובאתר "שווים" הרשות בחנה באופן מעמיק את הדברים. בהודעתה נכתב כי בכוונתה לפעול לפתרון הסוגיה באופן הבא: "פרסום טיוטת הבהרה להערות הציבור, אשר תכליתה לשמר את מעמדו של הילד עם המוגבלות בעת מעבר בין קרנות פנסיה חדשות, בכפוף לתנאים והכללים המפורטים בטיוטת ההבהרה. יובהר כי בהתאם לטיוטת ההבהרה האמורה, ההוראות הקבועות בה יחולו גם בכל הנוגע לעמיתים שניידו את כספם בין קרנות פנסיה חדשות טרם פרסום ההבהרה. הרשות תפעל להחלת ההוראה האמורה בכלל קרנות הפנסיה החדשות מיד עם פרסומה, ובכך תבוא סוגיית שימור מעמדו של בן עם מוגבלות בעת ניוד העמית לפתרונה המלא".