ראש הממשלה בנימין נתניהו ייפגש היום עם נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון, כדי לשמוע ממנו האם הוא מעוניין להמשיך בתפקיד לאחר סיום כהונתו בת חמש השנים בדצמבר הקרוב.
לפי מקורבים לראש הממשלה, אם ירון יגיד שהוא מעוניין להמשיך לכהונה שנייה, נתניהו ישקול את העניין. אם ירון יגיד שהוא לא מעוניין – נתניהו יתחיל לקדם את מינויו של הכלכלן פרופ' אפי בנמלך, שהגיע לישראל בשבוע שעבר כדי להיפגש עם מקורבים לראש הממשלה ולבחון את מינויו.
1 צפייה בגלריה
yk13584621
yk13584621
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
המועמדות של פרופ' בנמלך לתפקיד נגיד בנק ישראל נחשפה ב"כלכליסט". בנמלך אישר את הפרסום, אבל טען כי "לא מנוהלים מגעים אינטסיביים, אך היו גישושים בשנה אחרונה שעליהם לא אפרט". עוד אמר כי "אם התפקיד יוצע לי רשמית, אשקול אותו בחיוב".
פרופ' בנמלך (52) הוא פרופסור לכלכלה ישראלי־אמריקאי בעל שם עולמי מאוניברסיטת נורת'ווסטרן.
רובן המוחלט של ההערכות במשק בחודשים האחרונים הן שהנגיד הנוכחי פרופ' ירון לא ימשיך לכהונה שנייה אחרי סוף הכהונה הראשונה שלו בדצמבר הקרוב.
זאת בעיקר לאור ההתבטאויות שלו שהזהירו מהנזקים הכלכליים של החקיקה המשפטית, ושעוררו את חמתם של ראש הממשלה ושל שרים.
בנוסף, שרים תקפו את הנגיד לא מעט ובאופן אגרסיבי על העלאות הריבית בשנה האחרונה, שנועדו להילחם באינפלציה – מה שהעלה עוד יותר את המתיחות בין הנגיד לממשלה.
אחרי ההחלטה שלא להעלות את הריבית ביום שני שעבר, אמר ירון בראיון ל"כסף חדש", הפודקאסט הכלכלי של ynet, כי "אני מתכוון להקדיש את החגים להחלטה על המשך דרכי. יש עדיין מספר רב של אתגרים וכמובן גם את השינויים החוקתיים ברקע, אך בתחום שלנו של האינפלציה ויוקר המחייה – המלאכה לא תמה".
עוד הדגיש באותו ראיון את הנזקים של החקיקה המשפטית על הכלכלה, כאשר ציין כי "מה שאנחנו רואים באופן יותר מובהק כתוצאה או כתוצאה נלווית לאור השינויים החוקתיים, זה בתחום השווקים הפיננסיים".