המחסור בחלב נמשך, והחשש שרק יחמיר לקראת החג עקב תקלה במערכת ניקוי הקיטור במפעל תנובה ברחובות, שגרמה לפציעת עובד. המחלבה של תנובה הושבתה אתמול מ־4:30 בבוקר.
אבל גם ללא התקלה שרק מחריפה את המצב מתברר שתנובה מייצרת פחות שקיות, בקבוקים וקרטוני חלב: השוואה בין נתוני יולי־אוגוסט 2022 לנתוני אוגוסט 2023 מעלה כי לתנובה חסרים יותר ממיליון ליטר חלב לעומת אשתקד. הנתונים (נתוני קופות של חברת סטורנקסט) חושפים שהמחלבה ייצרה בקיץ הזה בין 4% ל־5.7% פחות חלב מפוקח וחלב בכלל לעומת קיץ אשתקד, למרות טענותיה שהיא מייצרת בשיא הכושר כדי לנסות לפצות על המחסור שיצרה ההחלטה של טרה להפסיק לשווק חלב מפוקח לצרכנים ולפצות על הפסקת הייצור של מחלבות רמת הגולן.
1 צפייה בגלריה
yk13586178
yk13586178
(צילום: רפי דלויה)
לפי הנתונים, תנובה ייצרה ביולי־אוגוסט בשנה שעברה 25.95 מיליון ליטר חלב מפוקח, וביולי־אוגוסט האחרונים ייצרה 24.943 מיליון ליטר בלבד, 4% פחות, ירידה של 1.007 מיליון ליטר.
לחברה חסר גם חלב מועשר: היא ייצרה 629 אלף ליטר לעומת 672 אלף ליטר ב־2022, 6% פחות, ירידה של 44 אלף ליטר.
סך הכל תנובה שיווקה בחודשיים האחרונים (לרשתות השיווק ונקודות המכירה לצרכן) 25.721 מיליון ליטר לעומת 26.775 מיליון ליטר בחודשיים בשנה שעברה, מחסור של 1.053 ליטר בחודשיים, ירידה של 4%. לפי נתוני תנובה עצמה, יש לה ירידה של 5.7% בייצור חלב.
אמנם מאז תחילת השנה תנובה עלתה בייצור חלב מפוקח ב־2.2%, ואילו השוק כולו ירד ב־8% (וטרה ב־43%), אבל כעת, כאמור, ניכרת ירידה בייצור חלב מפוקח, מועשר ועמיד.
ושימו לב לנתון הבא. לפני כעשור, ב־2013, ערב מכירת תנובה לסינים, כתב דני פרץ, מנהל מחלבת רחובות של תנובה: "קלטנו במחלבה מעל 8 מיליון ליטר חלב גולמי". כיום המחלבה קולטת 5.5 מיליון ליטר חלב גולמי בלבד, והרפתות מייצרות כמות גדולה יותר ולא קטנו בתפוקה.
בינתיים מחלבות רמת הגולן הצטרפו לטרה ויטבתה (שטראוס) והחלו לשווק חלב מועשר יקר יותר מהחלב המפוקח. רשתות השיווק מייבאות חלב זול מפולין ומטורקיה, בהמשך לצו זמני שהוציא שר האוצר בצלאל סמוטריץ' שלפיו מבוטל המכס על חלב. לפי רפתנים, רשתות השיווק מעודדות יבוא "כי הן ירוויחו מזה. המחלבות מעודדות מחסור של חלב בפיקוח, סמטוריץ' הפתי יאפשר פתיחת השוק ליבוא ללא מכס, ויקרה מה שקרה בחמאה: המפקח על המחירים יאמר שהוא לא יכול לפקח על שוק חופשי, הפיקוח יבוטל מהר מאוד והמחירים יעלו. גם התכנון בענף ייפגע ונסמוך על חקלאות פולנית וטורקית, כשבפולין החקלאים מקבלים תמיכה מהמדינה – כך שהצרכנים בישראל יממנו את החקלאים בפולין".

"אין מספיק חלב"

לפי גורמים בענף החלב, כלל הייצור במחלבת רחובות ירד. "חסר גם חלב מפוקח וגם מועשר. לפי הנתונים, תנובה מייצרת פחות חלב מאשר בשנה שעברה. חסרים כ־200 אלף ליטר בשבוע. המחלבות יכולות להעלים חלב לכיוון גבינות צהובות. משחקים עם הוויסות בענף וזאת תהיה בכייה לדורות. בנו פה ענף מפואר והורסים אותו עבור חלב מטורקיה שעולה קצת פחות מ־6 שקלים. מה חסכנו, שקל לצרכן? נניח שמטורקיה יגיע מיליון ליטר לרשתות ואז יסגרו רפתות ויעלו את המחיר ויורידו את הפיקוח".
לפי תנובה, הסיבה לירידה בשיווק היא עבודות תחזוקה להכנה לחגי תשרי, שכן החברה מנסה למנוע מחסור בחגים. לשם כך היא הוציאה מכונות לניקוי ותיקון. כמו כן תרמו למחסור תקלות נקודתיות וכעת גם התקלה הגדולה במפעל. גורמים בענף טוענים שבחברה יש אווירה של שביתה איטלקית, אך בתנובה מכחישים זאת במרץ וטוענים שאין שום צמצום של חלב מפוקח. לאף חברה אין אינטרס להשבית קווים, להחזיק קווים עומדים או שיחסר חלב.
בחברה לא מייצרים חלב לקפה וחלב וניל כשנה וחצי. היא מייצרת חלב מפוקח, חלב נטול ודל לקטוז שיש בהם גידול וחלב של פעם שמיוצר בכלל בהרדוף. כבר שנה שתנובה לטענתה כמעט שלא מייצרת משקאות חלב בטעמים והסבה את הקו הזה לחלב בבקבוק.
ברשתות השיווק מצחצחים את מכולות היבוא וחותמים על הסכמים עם כשרויות הבד"צ לשליחת משגיחים לפולין וטורקיה. אולם מהניסיון עם מה שקרה עם המחאה - המחלבות יהפכו ליבואניות ברגע, אם יצטרכו. בחמאה תנובה וטרה הפכו גם ליצרניות וגם ליבואניות. וברגע שיהיה יבוא רבתי: יבוטל פיקוח המחירים. מחיר החלב בישראל אמנם גבוה, אך מה יקרה לו ביום שיבוטל הפיקוח?

ענף בסחרור

גורם באחת המחלבות אמר ל"ממון": "אסור שחלב ייצא מפיקוח. אם המדינה תחליט לפתוח את החלב הניגר ליבוא זאת תהיה החלטה הזויה ואין לזה אח ורע בעולם. בשום מדינה בעולם שמייצרת חלב אין יבוא של חלב טרי". לדבריו, "המדינה היא זאת שפגעה בחלב המפוקח. הממשלות האחרונות לא התאימו את עליות המחירים למחירי החלב הגולמי. שם כל הברדק הזה התחיל, ב־2018, כששר האוצר דאז משה כחלון החליט למנוע את עליית מחיר החלב בניגוד לחוק הפיקוח. לא היה דבר כזה לפני כן. נכנסנו לסחרור כי מאז אנחנו גוררים את זה שמחיר המטרה עולה אך מחיר המוצרים המפוקחים לא עלה בהתאם. המדינה פוגעת בשוק החלב, אף אחד לא חושב שני צעדים קדימה".