מדי שנה, באופן מסורתי, תערוכת האלקטרוניקה הביתית IFA שננעלה לפני שבוע בברלין, היא יריית הפתיחה בחודשיים גדושים בהכרזות טכנולוגיות. מיד אחריה מגיעה, אגב, אפל, שתציג הערב בארה"ב את דגמי אייפון 15 החדשים.
בשנים האחרונות IFA הולכת ומקבלת מיקוד של תערוכת "בית חכם" גדולה — הבטחה ותיקה של חברות הטכנולוגיה, שטרם זכתה להצלחה שתוכננה לה. בשנה שעברה נראה היה שהגיעה סוף־סוף פריצת הדרך המיוחלת, עם הכרזתו של תקן חדש, Matter, שפותח במשותף על־ידי אפל, גוגל ואמזון, והתקבל על־ידי רוב ענקיות הטכנולוגיה בעולם. Matter אמור לפתור את הבעיה שמנעה עד כה מחזון הבית החכם להתרומם: לאפשר לכל מכשיר "לדבר" עם כל מכשיר אחר, גם אם זה נוצר על־ידי חברה אחרת, בלי להסתמך על חיבור ענן, ובכך למנוע את הסרבול שבהתקנה ובשימוש השוטף. אם רכשתם גאדג'ט בית חכם הנושא את הלוגו של Matter, אתם יכולים להגדיר אותו ולהשתמש בו עם כל מכשיר תואם Matter ועם בקר Matter.
2 צפייה בגלריה
yk13587765
yk13587765
(ה־Cottage Smart של LG: החיסכון בפנים)
זה לא מקרה שגם חברות יריבות חברו למיזם; התעשייה יודעת כי זהו הסיכוי היחיד של חזון הבית החכם
לרקום סוף־סוף עור וגידים: כבר שנים שהמשתמשים מצביעים ברגליים בחנויות — אם כל המכשירים לא יכולים לתקשר זה עם זה בצורה חלקה, הם פשוט מוותרים עליהם.
2 צפייה בגלריה
yk13587766
yk13587766
2 Pebble: 64% פלסטיק ממוחזר

לשדך בין חיישן ונורה

איכשהו, דווקא בתחום הבית החכם הקידמה, מתברר, צועדת לאט. בתערוכה השנה הוצגו מעט מדי מכשירים ראשונים התומכים בתקן הצעיר — שואבי אבק רובוטיים, מצלמות אבטחה, תאורה חכמה, תקעים ומתגים חכמים, תרמוסטטים, מנעולים ואפילו טלוויזיות. ההבטחה היא, כי יותר ויותר מכשירי Matter יגיעו במהלך השנה לשווקים.
החזון הוא, שהבתים החכמים העתידיים שלנו, שיופעלו על־ידי Matter, לא יהיו זקוקים עוד לבקר חיצוני כלל, מעין מרכזייה, שתנהל את כל המכשירים הפועלים בהם, כמו היום. התקן תוכנן כך, שגם מכשירים קיימים המשתמשים בפרוטוקולים אלחוטיים שונים, כמו Zigbee ו־Z Wave, יוכלו לעבוד עם Matter לאחר עידכון קושחה קל של היצרנית. בינתיים, המרכזיות הקיימות אמורות לקבל את העדכון ל־Matter, והן עדיין יידרשו כדי לקשר בין מכשירים — למשל חיישן תנועה שמביא להדלקת נורה כלשהי — אולם מיד אחר־כך החיישן והנורה יתחברו ביניהם עצמאית, גם אם תסירו את הבקר/ מרכזייה כליל.
בין הגאדג'טים התואמים שהושקו ב־IFA — תאורת תקרה של Aqara, קו מכשירים שלם מבית Midea, ומצלמות אבטחה חכמות חדשות ומסוגננות מסדרת Hue מבית פיליפס. פיליפס למשל מבטיחה, שכל מוצר תאורה מסדרת Hue שייצרה אי פעם, עובד כעת עם Matter. ועם זאת, יש עדיין חברות המהססות לקפוץ למים.

בישול באדים

אלו עוד מגמות שלטו ב־IFA השנה? בעיקר חיסכון באנרגיה, דאגה לבעיות האקלים ופתרונות ארגונומיים. היקף החידושים שהתפרסו על אולמות התערוכה, אינסופי: LG, למשל, בלטה עם הבית הטרומי שהיא מתחילה לשווק, Smart Cottage, שכולל פאנלים סולאריים ומערכת לאגירת אנרגייה, ומגיע עם מגוון מוצרי אלקטרוניקה, כולל מתקן להטענת הרכב החשמלי; סימנס הציגה תנור בינה מלאכותית הכולל מצלמה ייחודית, שיודע לזהות את סוג האוכל המבושל בו ומתאים באופן אוטומטי את שיטת ההכנה. בוש, לעומתה, הציגה תנור בישול באדים עם זמן בישול מהיר ב־50%, השומר על הערכים התזונתיים של המזון.
BEKO חשפה טכנולוגיה חדשה, שמבטיחה הפחתה משמעותית של עד כ־35% בצריכת האנרגיה במכונות הכביסה שלה. במקום חום גבוה — התבססות על מהירות התוף ותנועותיו. החברה הציגה גם מייבש כביסה שהבגדים היוצאים ממנו נראים כאילו עברו גיהוץ. סמסונג הלכה קדימה עם מכונת כביסה משולבת במייבש כביסה, שמאפשרת להשלים את כל שלבי הכביסה בפעימה אחת.
חברת SwitchBot השיקה שואב אבק רובוטי חכם שאינו דומה לשום רובוט שראיתם. יש לו כמה תחנות עגינה שאפשר להציב ברחבי הבית, שכל אחת מחליפה משימה ידנית: אחת מתחברת למים, מאפשרת לרובוט לרוקן אוטומטית את המלוכלכים ולמלא את המאגר שלו בנקיים. השנייה מרוקנת את האבק, ושלישית נעזרת בוואקום כדי לשמש כמכשיר אדים בחדר.
יצרנית אביזרי המחשב לוג'יטק הציגה את Pebble 2 — דור חדש בסדרת המקלדת והעכבר, שעשויים מ־64% פלסטיק ממוחזר (PCR) ומאפשרים שימוש שקט; חברת הענק הסינית TCL נרתמת להגנה על העיניים שלנו, וחשפה לוח תצוגה חדש לסמארטפון עם טכנולוגיה ייחודית, שנועדה להפחית את מאמץ העיניים. מדובר במסך LCD הפולט פחות אור כחול, עם ציפוי מיוחד נגד בוהק וגימור במרקם מט.
ולנובו מחזירה למדפים את מסכי התלת־ממד — הפעם ללא צורך במשקפיים ייחודיים. מסך ThinkVision 27 3D החדש שלה כולל מעקב עיניים בזמן אמת: לכל עין מוקרנת תמונה עצמאית, מזווית קצת שונה, לצורך יצירת אפקט התלת־ממד. ¿
israelwu@yedioth.co.il