מחירי עוגות הדבש לקראת החג הם אולי הדוגמה הכי סמלית לזינוק ביוקר המחיה בישראל. זה לא שהמחירים של עוגות הדבש בראש השנה 2022 היו זולים. לגמרי לא. אבל המחירים השנה התייקרו משמעותית אפילו בהשוואה לשיאים של השנה שעברה. בנוסף לכך חלק מעוגות העגולות הצטמקו והגיעו לקוטר של 16־18 ס"מ — גודל שבחלק מהמקרים לא יספיק לכל האורחים סביב השולחן ויהיה צריך להצטייד בעוגה נוספת.

זינוק בעלייה

מבדיקת "ממון" ברשתות הקונדיטוריות הגדולות עולה כי מחיר עוגות הדבש התייקר בשיעורים שבין 5% ועד ל־30% (!). ההתייקרות אומרים גורמים בענף איתם דיברנו בשבוע האחרון נובעת מהעלייה הדרמטית במחירי חומרי הגלם כמו סוכר, שמן, חלב ועוד. "אנחנו לא יכולים לספוג הכל עלינו", טוענים הקונדיטורים, "אין לנו ברירה אלא לגלם את זה במחיר לצרכן". חשוב לציין כי קשה להשוות במדויק את עליות המחירים כי ברשתות מתחדשים בכל שנה ולא תמיד העוגות זהות לאלו שנמכרו בחג הקודם, שכן נתווספו להן רכיבים ועיטורים שונים. אך אין בכך כדי להסביר עלייה של 20 שקלים ויותר במחיר עוגה בודדת.
1 צפייה בגלריה
yk13588227
yk13588227
(צילום: שאטרסטוק)
טאטי בייקרי אמנם זכתה לציונים גבוהים במבחן הטעימה שלנו, אבל במחירי הרשת ניכרת התייקרות לעומת השנה שעברה. כך, למשל, עוגת טארט תפוח בדבש מקורמלת בדבש עלתה בשנה שעברה 108 שקל (קוטר 20 ס"מ). עוגה דומה באותה קטגוריה נמכרת השנה ב־129 שקל בקוטר קטן יותר (16 ס"מ). לא אותה העוגה בדיוק, אבל המרכיבים דומים, והמחיר יקר משמעותית. עוגת הג'פונז לחג של מיקי שמו — עוגה טעימה של שכבות של ריבת חלב, שוקולד, קרמל ובצק אגוזים בדבש — שעולה כעת 130 שקל לקוטר 19 ס"מ, עלתה בשנה שעברה 120 שקל.
גם בעוגות הדבש החגיגיות של רשת רולדין, שזכו לציונים מפרגנים אצל הטועמים שלנו, נרשמה עלייה של בין 20-5 אחוזים, תלוי באיזו עוגה מדובר. גם בנישת הרולדות החגיגיות על טהרת הדבש של קונדיטוריית שני נרשמו עליות. כך, למשל, רולדת דבש עם קרם וניל ותפוחי עץ שעלתה 69 שקל נמכרת כעת ב־82 שקל. פער של 20%. לא מדובר בדיוק באותה העוגה אך המרכיבים דומים והפערים גבוהים; רולדה פיננסייר דבש ופטיסייר שקדים של קונדיטוריית לחם יין עלתה 69 שקל — בחג הזה נשלם על רולדה חגיגית ויפה למראה, חובה לציין, עם קרם פטיסייר מעוטרת בתאנים טריות 89 שקל. פער של כ־30% שיכול להיות מוסבר רק בחלקו בשינוי המרכיבים. גם בקונדיטוריית ביסקוטי מצאנו עליה במחיר של עוגת טארט חלב ודבש שמחירה היה 106 שקל. השנה נשלם על עוגה דומה אך לא זהה 124 שקל — קרוב ל־18% עליה במחיר.
גם בתפריט עוגות הדבש של קונדיטוריית דלאל נרשמה עליית מחירים. כך, למשל, עוגת החג המהודרת האני הונורה, שכוללת שכבות פיננסייר דבש פרלין, מסקרפונה וניל דבש ופחזניות מקורמלות עולה השנה 178 שקל לעוגה (בקוטר קטן יחסית של 18 ס"מ). עוגות דומות מאותה קטגורייה של שכבות פיננסייר דבש עם מסקרפונה היו זולות יותר בשנה שעברה באחוזים ניכרים.

"יש אינפלציה"

ברשת בוטיק סנטרל הסבירו לנו השבוע כי "חלה עליית מחירים כבר בחודש יוני בממוצע של 4%. התוספת במחיר היא כורח המציאות של חיים במשק אינפלציוני ולא מבחירה ונובעת מעלייה משמעותית בחומרי הגלם, עלויות השכר ושכירויות". ברשת מפרטים למשל כי עוגה בחושה ועוגת שמרים שעלו 48 שקל עולות כעת 49 שקל. "יחד עם זאת", אומרים בבוטיק סנטרל, "בראש השנה החלטנו כי עוגת הדבש הקלאסית תוצע במחיר מיוחד של 47 שקל".
אלא שמבדיקת "ממון" עולה כי אותה עוגת דבש בחושה קלאסית אמנם לא התייקרה כמו אחיותיה למחיר של 48־49 שקלים, אך בהשוואה למחיר העוגה בראש השנה אשתקד נרשמה עלייה של 3 שקלים — קרוב ל־7% התייקרות. זאת לצד עוגת חג נוספת, שטרודל תפוחים מבצק פילו דקיק במילוי תפוחי עץ, וניל וקינמון שעולה כעת 69 שקל — לעומת 66 שקל אשתקד. 5% התייקרות. עם זאת, ראוי גם לציין כי לצד ההתייקרויות יש גם של לא מעט עוגות שמחירן לא השתנה. מהבדיקה שערכנו עלה כי בקונדיטוריית מאפה נאמן המחירים לא השתנו בהשוואה לראש השנה 2022.
ומה לגבי הכנת עוגה ביתית? גם כאן לא מדובר בעסק זול במיוחד. מחישוב בסיסי שערכנו עלות הכנה של עוגת קוגלהוף דבש ביתית שכוללת את המצרכים הבאים: דבש, קמח, סוכר חום, סוכר לבן, ביצים, יוגורט, אבקת אפייה, שמן, אבקת סודה, תמצית וניל, אבקת קינמון, רבע כוס ויסקי או ברנדי — תעמוד על כ־45 שקל. אם נוסיף לכך את עלות החשמל, תבנית חד־פעמית וכו' נגיע ליותר מ־50 שקל. שלא לדבר על השקעת הזמן וגם הטעם שלא תמיד עומד ברמה של קונדיטוריה. בסך הכל מדובר בחיסכון של כמה עשרות שקלים בממוצע — כל אחד יעשה את החשבון עם עצמו עד כמה זה משתלם לו. מצד אחד, השקעת זמן לא מועטה, מצד שני קשה לכמת בכסף את ההנאה שיש בהגשת עוגה מעשה ידינו.