בחציון הראשון של שנת 2023 ירדו ההשקעות בחברות מדעי החיים בישראל ב־40% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. כך עולה מדוח ביניים לשנת 2023 שפירסם אתמול האיגוד הישראלי לתעשיות מתקדמות (IATI).
בהשקעות הפרטיות בחברות הללו הירידה המשמעותית ביותר היא בקרב משקיעים זרים: כ־700 מיליון דולר, ירידה של כ־58% לעומת התקופה המקבילה בשנת 2022. ההשקעות של משקיעים ישראלים ירדו גם הן בשיעור של 52%, לסך של כ־240 מיליארד דולר. חלקם של הישראלים בכלל ההשקעות עלה ל־25%, לראשונה מזה שנים.
על פי הדוח, תעשיית מדעי החיים בישראל חוותה האטה משמעותית בששת החודשים הראשונים של השנה. מספר החברות נותר אמנם ללא שינוי ניכר, אך התקופה התאפיינה גם בירידה בגיוסים וגם במספר העסקאות - 83 עסקאות שהניבו גיוסים של כ־1.4 מיליארד דולר.
עם זאת, על פי הדו"ח - בעסקאות שכן נעשו, גדל הסכום הממוצע לעסקה בכ־15%, כ־17.2 מיליון דולר, סכום שיא להשקעה ממוצעת בשנים האחרונות. על אף הירידה בהשקעות, לפי הדוח, חברות מדעי החיים בישראל מוצאות מקורות מימון בשוק המניות בארה"ב.
קרין מאיר רובינשטין, מנכ"לית ונשיאת IATI: "השנה האחרונה השפיעה רבות על המשקיעים, היזמים והעובדים בענף ההייטק כולו וכמובן בתעשיית מדעי החיים הישראלית".
מי שהוביל את כתיבת הדו"ח, עומר גביש, מנהל תחום מדעי החיים ושותף ב־PwC Israel, אמר, כי "הקיטון בפעילות ההשקעה אינו שונה משמעותית מהמגמה העולמית והושפע מגורמים גלובליים ומקומיים".