2 צפייה בגלריה
yk13589984
yk13589984
צילום: באדיבות מכון איילון
(באדיבות מכון איילון)
הצפצוף החד של מגלה המתכות סימן לבעליו: יש כאן משהו. חפירה קצרה באדמת חוות הלימוד שבסמוך לארמון הנציב בירושלים, חשפה כדור רובה ישן בקוטר 9 מ"מ. האותיות A, ו-E. שנחרטו בבסיס הכדור, לא הותירו מקום לספק: זהו אחד הכדורים שיוצרו בשנות ה־40 של המאה הקודמת ב"מכון איילון" - מפעל התחמושת הסודי של ההגנה על גבעת הקיבוצים שליד רחובות. כך סומנו הכדורים שיוצרו במפעל: A = איילון, E = ארץ ישראל.
בין השנים 1948-1945 יוצרו במכון איילון שברחובות כ־2.25 מיליון כדורים, שמילאו תפקיד קריטי בקרבות מלחמת העצמאות. המפעל, שנבנה בעומק של שמונה מטרים מתחת לאדמה, פעל ללא הפסקה, ומעליו נוהלו חיי קיבוץ רגילים, וחלק מחבריו לא היו מודעים כלל להתרחשות שסיכנה את חייהם. בימים אלה , לראשונה, נמצא אחד מהם במצב מקורי ושלם באחד מאותם אתרי קרבות.
ב־1945, בעקבות התקפות חוזרות ונשנות של ערביי הארץ על היישוב היהודי, מחליטים מפקד ההגנה, אליהו גולומב, וראש התע"ש במחתרת, יוסף אבידר, כי צריך להתחיל לאגור נשק. זאת למרות שהחוק הבריטי אסר על יהודים לייצר או להחזיק נשק.
בתע"ש החלו לייצר תת־מקלע מסוג "סטן", ועלה צורך בייצור כדורי 9 מ"מ. הפתרון היה הקמת מפעל לייצור תחמושת על גבעת הקיבוצים. הגבעה הייתה מבודדת יחסית וקרובה לתל־אביב, שבה ישבה מפקדת ההגנה. אדמת הכורכר איפשרה חפירה לעומק.
הקבוצה שנבחרה להקים את המפעל ולעבוד בו הייתה קבוצת "הצופים א'", בראשות שלמה הלל, שסיימה את הכשרתה בפרדס חנה וחלמה לעלות לקיבוץ קבע באזור ולהתפרנס מדייג ומחקלאות. בסיוע אנשי תע"ש, פלמ"ח ואחרים, נבנה המפעל בעומק של שמונה מטרים מתחת לאדמה ובגודל של מגרש טניס. מעליו המשיכה להתנהל שגרת הקיבוץ.
מכון איילון הוא אחד מאתרי המועצה לשימור אתרים, ששיקמה והפכה אותו למוזיאון המביא את סיפור המפעל ועובדיו ואת תרומתו להקמת המדינה. הכדור נמצא במהלך מבצע לחשיפת ממצאים מימי מלחמת העצמאות ומלחמת ששת הימים באמצעות גלאי מתכות, שיזמו אנשי האתר הלאומי גבעת התחמושת - המרכז למורשת ששת הימים ואיחוד ירושלים.
2 צפייה בגלריה
yk13589985
yk13589985
צילום: באדיבות מכון איילון
(באדיבות מכון איילון)
מכון איילון. דוד פייקס 1, רחובות
עוד סיפורים בפייסבוק של המועצה לשימור אתרים