אם יש לכם תג נכה - ייתכן שאתם משלמים כ־1,500 שקל יותר על אגרת רישוי רכב: רשות הרישוי גובה לעיתים מנכים אגרת רישוי רכב בשיעור מלא בניגוד לחוק שמקנה להם הנחה, כך לפי בקשה לתביעה ייצוגית בגובה 300 מיליון שקל, שהוגשה נגד משרד התחבורה בביהמ"ש לעניינים מינהליים בירושלים. את הייצוגית הגישו עו"ד דורון רדעי ועו"ד ניצן גדות ממשרד עו"ד רדעי־גדות בשם תובעת ותובע נכים שטוענים שגבו מהם ביתר.
לטענת התובעים, הם ביקשו לקבל תג נכה באמצעות שליחת טופס מודפס מאתר משרד התחבורה שכותרתו: "בקשה לקבלת תג חניה לנכה ופטור מאגרת רישוי". חרף העובדה שבקשתם אושרה, משרד התחבורה חייב אותם באגרת רישוי בשיעור מלא עבור הרכב הרשום על שמם, במקום אגרה מופחתת בשיעור של 28 שקל.
התובעת הייצוגית ביקשה תג חניה עבור נכה לשני כלי רכב: אחד מהם על שמה ושם בעלה במשותף והשני על שם בעלה בלבד. היא קיבלה תג חניה לנכה עבור שניהם לתקופה של שלוש שנים מדצמבר 2022 עד דצמבר 2025. כעבור חודש, בינואר 2023, היא פעלה לחדש את תוקף רישיון הרכב הרשום על שמה. למרות שכבר החזיקה תג נכה, היא נדרשה לשלם אגרה בשיעור מלא של 1,614 שקל, במקום 28 שקל, על הרכב הרשום על שמה. עקב כך חויבה ביתר ב־1,586 שקל. התובע הייצוגי הגיש את הבקשה לקבלת תג חניה לנכה ברכב על שמו במאי 2023. בקשתו לתג חניה לנכה אושרה לצמיתות. ביולי 2023, הוא פעל לחדש את תוקף רישיון הרכב ושילם אגרה של 1,507 שקל במקום אגרה מופחתת של 28 שקל.
על פי הערכת התובעים, 100 אלף בעלי תג חניה בתוקף ממשיכים לשלם אגרת רישוי בשיעור מלא ומדובר בגביית־יתר של 1,500 שקל בממוצע מכל נכה, כלומר 150 מיליון שקל בכל שנה וכ־300 מיליון שקל בשנתיים. ממשרד התחבורה נמסר: "הבקשה טרם התקבלה במשרד התחבורה. לאחר שתתקבל, נלמד אותה ונגיב בהתאם".