בין השנים 2019 ל־2023 ניכרות עליות מחירים בכל המוצרים המפוקחים ובהם ביצים, חלב, גבינות ולחם אחיד. כך עולה מנתונים שאסף ארגון "לתת" על מחירי המוצרים שנמצאים בפיקוח.
שיעור העלייה הגבוה ביותר הוא בלחם אחיד (כהה) ובלחם לבן - של 34%. הביצים (3 סוגים) - עלייה של 23.4%. גבינה לבנה - 14.7% שמנת מתוקה 38% - התייקרות של 14.4%. עיקר ההתייקרויות היו בשנת 2022.
בחישוב לשנים 2023-2019, חל גידול בשיעור 16.9% השווה ל־1,533 שקל לשנה, שנוספו להוצאה של משפחה בת 4 נפשות לסל מוצרי מזון בסיסיים בפיקוח.
הנתונים האלה מקבלים ביטוי גם בנתוני סטורנקסט לקטגוריות מזון בסיסיות. מבדיקת "ממון" עולה כי מינואר עד אוגוסט 2023 ניכרת ירידה של המכר הכמותי בשורה של קטגוריות בסיס. כך, במכירת בחלב יש ירידה של 3.3%, קמח ירידה של 1.8%, אריזות סוכר ירידה של 0.3%, גבינות לבנות ירידה של 1.4%, דגנים ירידה של 5.6%, שימורי מלפפונים ירידה של 2.4%, שימורי ירקות ירידה של 6.85%, שימורי זיתים ירידה של 4.8%.
ייתכן שהירידות האלו הן אינדיקציה לירידה ברכישות מזון של משפחות בשכבות סוציואקונומיות נמוכות שרגישות יותר למחיר.
עליות המחירים שפקדו את מחירי המזון ומוצרי הצריכה, החשמל, והדיור לא פסחו על המוצרים המפוקחים, למרות שהפיקוח עליהם הוא באחריות הממשלה ומחיריהם נקבעים על ידי הממשלה ולא על ידי היצרנים. הממשלה היא גם זאת האחראית על כך שעל מוצרי מזון בישראל נגבה מע"מ של 17% שכמעט אין לו אח ורע במדינות המערב וגורם לייקור נוסף של המזון.
כזכור, חוק פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים מאפשר לממשלה למנות מפקח ולקבוע מחירים מרביים למצרכים או לשירותים, בעקבות שיקולים של תחרות או תועלת הציבור והמדינה.
מצרכי המזון שנמצאים בפיקוח ממשלתי: לחם, מלח מאכל, חלב ומוצריו, חמאה, גבינות קשות, גבינות רכות, וביצי מאכל. מצרכי המזון נמצאים בפיקוח של משרד הכלכלה והתעשייה ומשרד החקלאות. לפי הנתונים כל מוצרי המזון בפיקוח עלו. הנתונים נלקחו מתוך מחירי מוצרי צריכה בפיקוח של אתר משרד הכלכלה והתעשייה.

לחם, ביצה, גבינה וחלב

כדי להמחיש את משמעות עליית מחירי מצרכי המזון המפוקחים ערך ארגון לתת סימולציה על מספר מצרכים ומה המשמעות שלהם לגבי משפחה בת 4 נפשות. לפי חישוב לנפש ליום, המוכפלת ב־30 ימים, על פי הפירוט הבא: ביצה אחת. 4 פרוסות לחם, 2 פרוסות גבינה צהובה, כוס חלב, ורבע גביע גבינה לבנה.
בהתאם לסימולציה, העלות החודשית הממוצעת של תמהיל מוצרי המזון המפוקחים הנבחרים עמדה על 754 שקל בשנת 2019 והיוותה 14.2% משכר המינימום של 5,300 שקל. לעומת זאת, בשנת 2023 הסתכמה עלות זו ב־881 שקל והיא מהווה 15.8% משכר המינימום של 5,571 שקל. בחישוב לשנים 2023-2019, חל גידול בשיעור 16.9% המסתכם לתוספת בסך 1,533 שקל לשנה עבור משפחה.
ערן וינטרוב, מנכ"ל ארגון לתת: "עליית המחירים משפיעה בעיקר על השכבות המוחלשות ותהווה קושי נוסף בהיערכות הציבור לקראת ראש השנה והחגים. התייקרות מחירי המזון ומוצרי הצריכה, החשמל ועליית הריבית במשק, מקטינות את כוח הקנייה של המשפחות הנזקקות, שהיה מוגבל כבר קודם לכן, ומעצים עוד את מאבק ההישרדות היומיומי שלהן".
וינטרוב הוסיף, כי "מחירי המזון המפוקחים, אמורים להבטיח מחירים סבירים למוצרי מזון בסיסיים, אך אלו עלו בחלק מהמקרים אף יותר משאר מוצרי המזון, שהמדינה אינה מפקחת עליהם".