מחר, יום שישי בצהריים, ערב ראש השנה, תפרסם הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה את מדד חודש אוגוסט, שלא יטמון בחובו קרוב לוודאי בשורת חג טובה במיוחד. על פי החזאים בגופים הפיננסיים המדד צפוי לעלות בכ־0.3% עד 0.4% ולהחזיר את שיעור האינפלציה השנתי בישראל לסביבות 4%, כפול מאמצע יעד האינפלציה שקבעה הממשלה לשנת 2023 – 1%-3%.
1 צפייה בגלריה
yk13588872
yk13588872
(צילום: שאטרסטוק)
הסיבות העיקריות לעליית האינפלציה המחודשת והמדאיגה הן שתיים:
מדד חודש אוגוסט אשתקד היה שלילי וירד בשיעור של 0.3%. המדד השנתי עומד כיום על 3.3% ואם המדד של חודש אוגוסט הקייצי יעלה כצפוי בכ־0.4% - המשמעות היא שהאינפלציה בישראל תחזור לשיעור שנתי גבוה של 4.0%.
הסיבה השנייה נעוצה בסערת המשך החקיקה המשפטית ודיוני הבג"ץ בהרכבו המורחב המיוחד על ביטול חוק עילת הסבירות. בימים האחרונים זינק הדולר במסחר עד מעל לשער של 3.85 שקל לדולר ולאחר מכן נחלש - זאת לעומת שער סביב 3.28-3.24 שקל לפני שנה ושער של כ־3.50 שקל לדולר בתחילת שנת 2023. אתמול נקבע שער הדולר על שער של 3.8190 שקל.
עלייה משמעותית של שער הדולר והיורו לאחרונה הביאה כבר לייקור כל היבוא, כולל חומרי גלם, שעוד ישפיעו על הייצור, הבנייה ומחירי יבוא הנפט בחודשים הקרובים. התייקרות היבוא עלולה אף, לדעת חלק מהחזאים, כולל גם כלכלני בנק ישראל, להעלות את האינפלציה בישראל בשיעור גבוה מהצפוי בחודשים הקרובים.
יצויין שגם מדד ספטמבר היה אשתקד נמוך ועלה רק ב־0.2% ולכן כל מדד שיהיה גבוה מזה בחודש הנוכחי (המדד של ספטמבר יפורסם ב־15 באוקטובר) יקפיץ עוד את האינפלציה בישראל מעבר לשיעור של ארבעה אחוזים בשנה. מצב כזה ישפיע כנראה על העלאת הריבית על ידי בנק ישראל ל־5% עד סוף השנה האזרחית ואולי אף מעבר לכך אם השקל יפוחת עוד בשיעור משמעותי.
האינפלציה בישראל נרגעה עם זאת מעט בחודשים האחרונים. ביולי המדד עלה אמנם ב־0.3%, אולם ביוני נרשם מדד מחירים לצרכן של 0% ובמאי המדד עלה רק ב־0.2%. עם זאת באפריל 2023 זינק המדד בישראל בשיעור חד במיוחד של 0.8%, הגבוה ביותר מאז מדד חודש יולי 2022 שעלה בשיעור שיא בשנים האחרונות של 1.1%.

"אי־בהירות"

מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסיים בבנק הפועלים, קובע בתחזיתו העדכנית למדד חודש אוגוסט, כי המדד יעלה ב־0.3%, בעוד שאורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של פסגות, חוזה מדד שיעלה בשיעור של 0.4%.
אסטרטג בנק הפועלים שפריר ציין, כי "קיימת אי־בהירות רבה בחודש הנוכחי באשר לאופן מדידת רכיבי הטיסות לחו"ל (שהתייקרו מאד) והפירות הטריים (שהוזלו), בצד הרכיבים העיקריים הצפויים להשפיע על המדד".
רכיבי הדיור צפויים לעלות במדד עד 0.7%, רכיב החינוך, התרבות והבידור יעלה לפי תחזית בנק הפועלים בשיעור גבוה של 1.1% ועלייה צפויה גם במחירי בתי המלון באוגוסט. כך התייקרו באוגוסט כצפוי גם מסיבות ואירועים, לאחר תקופת בין המיצרים. לעומת זאת צפויה במדד ירידה במחירי ההלבשה וההנעלה והפירות הטריים.
ומה יעשה בנק ישראל בהחלטת הריבית הבאה, ב־23 באוקטובר, לאחר החגים?
לפי שעה רוב כלכלני הבנקים ובתי ההשקעות סבורים כי אם לא תהיה הבטחה מפורשת של הממשלה כי החקיקה המשפטית תעצר - ייאלץ בנק ישראל הפעם, לאחר שתי הפוגות בהעלאות הריבית, לחדש את ההעלאה ולהציב את הריבית הבסיסית בישראל על רף גבוה של 5.0%, שיהווה ריבית פריים של 6.5%.
חשיבות רבה במיוחד תהיה גם לפסיקת בית המשפט העליון, שתפורסם עד אז, בנושאי עילת הסבירות ובבג"ץ בעניין נבצרות ראש הממשלה, כמו גם לנוסח ולהחלטה שתיכלל בדוח של חברת דירוג האשראי מודי'ס, שיפורסם ב־13 באוקטובר, עשרה ימים לפני החלטת הריבית הבאה.
חלק מהחזאים הביעו חשש, כי המשך האי־יציבות הפוליטית בישראל תוביל את שער הדולר כבר בקרוב לכיוון של ארבעה שקלים, מה שיחייב בוודאות העלאת ריבית נוספת של בנק ישראל ואולי אפילו עוד העלאה בהחלטה שמעבר לזאת הבאה, שתהיה ב־27 בנובמבר.
בתוך כך, האינפלציה בארה"ב חזרה לעלות לרמה של 3.7%, לאחר שבאוגוסט עלה המדד ב־0.6%. החשש הוא מעוד העלאת ריבית שתחזק האפשרות לחידוש ההעלאה גם בישראל.