כ־70% מבעלי העסקים הקטנים מעידים כי מסגרות האשראי מקשות עליהם ועל כן יש לגבש עבורם פתרון עדכני לתשלומים – "לפני שנקרוס", כהגדרתם. כך עולה מנתונים שהתקבלו במחקר שנערך על ידי התאחדות בעלי המלאכה והתעשייה בשיתוף עם חברת הפינטק וי־צ'ק.
מהנתונים מצטיירת תמונה שלפיה בעלי העסקים חשים כי מסגרות האשראי חונקות אותם וכי השימוש בצ'קים מנייר אינו מתאים לעידן הנוכחי. כ־40% מבעלי העסקים מגיעים לתקרת מסגרת האשראי שלהם, ו־36% מבעלי העסקים מעבירים את התקבולים והתשלומים שלהם באמצעות צ'קים, מה שדורש מהם לנהל מערך גבייה ושמירה מורכב ויקר.
על פי נתוני בנק ישראל, ב־2022 עברו בישראל 816 מיליארד שקל באמצעות צ'קים, זאת מול כ־400 מיליארד באמצעות כרטיסי אשראי. הסיבה לשימוש המשמעותי כל כך בצ'קים, היא שכיום זה אמצעי התשלום היחיד שעדיין יכול לספק פריסה לתשלומים או תשלום נדחה ללא תפיסת מסגרת אשראי וללא עלויות נוספות. מתברר כי 40% מבעלי העסקים עדיין מעבירים את תשלומי השכירות החודשית באמצעות צ'ק נייר ו־65% מהם משלמים כך לספקים. זאת למרות שהשימוש בצ'קים דורש ניהול מוקפד ומסודר.
נתוני וי־צ'ק, אשר פיתחה את הצ'ק הדיגיטלי הראשון בישראל, מראים כי בשנתיים האחרונות חל גידול של כ־300% בכמות העסקאות בצ'קים דיגיטליים, ומספר העסקאות ממשיך לגדול בכל חודש. על פי קובי רם, מנכ"ל ומייסד החברה, יש ביקוש אדיר לאמצעי תשלום דיגיטלי אך כזה שאינו תופס את מסגרת האשראי.
יוסי אלקובי, נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה הפועלת כארגון מעסיקים יציג, המאגד למעלה מ־100 אלף בעלי עסקים ועצמאים אמר ל"ממון", כי "אנו סבורים שאמצעי תשלום דיגיטלי שאינו תופס את מסגרת האשראי יהווה מקור תמיכה להמשך התנהלות העסק ולעידוד צמיחתו".