"רס"ן סאו נאפסו, אשר משמש כקצין הטכנולוגיה והאחזקה של החטיבה המרחבית מנשה, אינו לוחם. למרות זאת הוא חותר למגע ופועל, פעם אחר פעם, מתוך תחושת שליחות ואחריות תוך חירוף נפש תחת אש, באומץ לב, במקצועיות ובקור רוח. תושייתו ומקצועיותו של רס"ן סאו נאפסו מנעו פגיעה בחיי אדם ואיפשרו את מימוש משימותיה של החטיבה. רס"ן סאו נאפסו מהווה דוגמה ומופת ללוחמי ומפקדי צה"ל". זה הקטע המרגש שהוקרא אמש מעל הבמה בהיכל התרבות במעלה־אדומים, שם הוענק לנאפסו ציון לשבח ממפקד אוגדת איו"ש, תת־אלוף אבי בלוט.
נאפסו, נשוי ואב לשניים, הוא בן העדה הצ'רקסית ומתגורר בכפר קמא שבצפון. לאורך השנה האחרונה, בכמה אירועים קשים במיוחד, הוא נכנס תחת אש כבדה לעיר ג'נין או למחנה הפליטים שלה, וחילץ תחת אש תופת לוחמים שנתקעו במקום עם כלי הרכב שלהם.
1 צפייה בגלריה
yk13593042
yk13593042
אומץ חריג. נאפסו מקבל את הצל"ש, אתמול
(צילום: עמית שאבי)
ב־19 ביוני השנה, לקח נאפסו חלק מרכזי באחד ממבצעי החילוץ הקשים ביותר של צה"ל בשטחים מאז האינתיפאדה השנייה, שבו לראשונה מאז בוצעה גם תקיפה מהאוויר בגדה. באותו מבצע מעצרים, שאליו יצאו לוחמי ימ"ס איו"ש ולוחמי סיירת צנחנים, עלו הרכבים הממוגנים של הלוחמים על מטעני חבלה, בדרכם החוצה מהעיר. גם רכב הפנתר הממוגן שנשלח לאסוף את הלוחמים שנתקעו, עלה על מטען גחון גדול סמוך למסגד בעיר, ושבעה מהלוחמים שישבו בו נפצעו. בעוד הלוחמים תקועים בכלי הרכב שלהם, המטירו עליהם המחבלים אש תופת מכל כיוון, כולל מהמסגד הסמוך.
במסגרת מבצע החילוץ שניהל צה"ל יצא נאפסו בג'יפ ממוגן וסייע בשטח לחילוץ רכב זאב ממוגן שנתקע, כשהתקבל הדיווח על המטען שהתפוצץ מתחת לפנתר. נאפסו לא היסס. "רציתי להגיע לפנתר עם הפצועים, שספג אש מהרבה כיוונים", סיפר אתמול.
נאפסו התקרב לרכב זאב נוסף שנתקע, ובחסות דחפור צבאי גדול שחיפה מפני הקליעים, אסף מתוכו כוח רפואי ודהר עימו היישר אל תוך זירת המטענים, כדי לטפל בלוחמים הפצועים בפנתר ולחלץ אותם. "בשניות שהעברתי את הכוח הרפואי לתוך הפנתר, שרקו לי כדורים מעל הראש", נזכר אתמול.
יותר מ־60 קליעים פגעו בג'יפ של נאפסו והשביתו אותו, אולם הוא גייס את ניסיונו המכני הרב, הצליח להניע אותו למרות הפגיעות, ובסיוע כלי הנדסה נוספים חילץ את הלוחמים ואת הכלים התקועים.
אלא שעוד ועוד רכבים של כוחות שנכנסו לעיר כדי לסייע, נתקעו. "עם הג'יפ שלי כבר לא יכולתי לחזור שוב, אז לקחתי משאית ממוגנת ונכנסתי שוב לג'נין להמשיך בחילוצים, עד שאחרון החיילים והרכבים יצאו", תיאר נאפסו. "כשחזרתי למוצב ראיתי שהמשאית הממוגנת שלי ספגה 270 כדורים".
נאפסו הוא בן למשפחה של קציני ונגדי טכנולוגיה. "אני גאה מאוד להיות בן העדה הצ’רקסית הראשון שמקבל צל"ש", אמר אמש, "כשסיפרתי את זה לאבא, הוא התרגש יותר ממני".