נשיא המדינה יצחק הרצוג אמר אתמול כי המתווה שהציע מהווה בסיס להבנות מדיניות וכי להצעה שלו יש תמיכה רחבה גם בקואליציה וגם באופוזיציה. "זה רגע האמת של ההנהגה הפוליטית. נדרשת החלטה מנהיגותית. עכשיו נדרשת הכרעה. לא להסתכל רק על הבייס אלא להעדיף את המדינה על הפוליטיקה", אמר הרצוג בעצרת חטיבה 14 לרגל 50 שנה למלחמת יום הכיפורים בלטרון.
1 צפייה בגלריה
yk13592894
yk13592894
הרצוג. מחזק את מגילת העצמאות
(צילום: יריב כץ)
נאומו של הרצוג כוון אמש ישירות לפוליטיקאים ובעיקר לנתניהו ולגנץ שהם השחקנים המרכזיים שיכולים לעשות את פריצת הדרך המשמעותית בין הצדדים. על רקע הדיון בבג"ץ שלשום, והביקורות שהשמיעו נציגי הממשלה על תוקפה של מגילת העצמאות, בחר הנשיא לתת לה משנה תוקף ולחזק אותה. הנשיא התייחס בדבריו גם לנושא הביטחוני כשברקע דוחות מודיעיניים מדאיגים שאליהם נחשף לאחרונה ופגישות שקיים עם ראשי מערכת הביטחון.
הרצוג אמר: "אי־אפשר לעמוד כאן מבלי להתייחס לעומק המשבר שמדינת ישראל נמצאת בו. לפני 50 שנה בדיוק עמדנו בפני איום קיומי מבחוץ, כשאויבינו עמדו עלינו לכלותנו. והיום, יובל שנים אחרי מלחמת יום הכיפורים, מדינתנו האהובה שוב מאוימת ומעורערת, רק שהפעם – האיום הוא פנימי. שוב המחיר עלול להיות כבד מנשוא, שוב כולנו עומדים למבחן. כאילו לא למדנו לקח".
הרצוג יצא בקריאה ישירה למנהיגות הפוליטית: "עליה לגלות אומץ ואחריות, לצאת מהקיבעון, ולהוציא אותנו מהמשבר. זה רגע האמת של ההנהגה הפוליטית. אני רוצה לשתף אתכם כי בפני הצדדים עומדת הצעה המהווה בסיס להבנות מיידיות, אשר ישמרו על מדינת ישראל כדמוקרטיה יציבה, ברוח ערכי מגילת העצמאות – כן, ברוח המסמך המכונן הזה ויאפשרו לכולנו לצאת מהמשבר שפוקד אותנו זה כתשעה חודשים. הרשו לי רגע לחשוף אתכם למה שקורה בחדרים הסגורים: יש להצעה הזו תמיכה רחבה. אני חוזר ואומר: יש להצעה הזו תמיכה רחבה. של גורמים בקואליציה ובאופוזיציה, של נשות ואנשי משפט, מחקר, ממשל וחברה אזרחית ממגוון רחב של עמדות".
הרצוג הוסיף: "עכשיו נדרשת הכרעה. עכשיו נדרשת החלטה מנהיגותית. עכשיו, רגע לפני ראש השנה, תורה של ההנהגה שלנו - לא להסתכל רק על הבייס. עכשיו תורה - להעדיף את המדינה על פני הפוליטיקה. עכשיו תורה להושיט יד באמת, בכבוד, בפומבי, להיענות להושטת יד, ולהגיע כבר להסכמות. המנהיגים חייבים לנו את האמת – אפשר לייצר הסכמות, אפשר לעצור את הסכנות, אפשר להחזיר את המדינה לשפיות, אפשר לחזור לאהבת ישראל, אפשר לעשות כאן שנה של תקווה. זאת האמת".
הנשיא סיפר שעקב אחרי הדיון בבג"ץ אשר שיקף לנו איך ראוי לנהל שיח ואפילו ויכוח בדמוקרטיה משגשגת. "מובן מאליו שאפשר וצריך לעשות שינויים ביחסי הרשויות ולהתאימם למציאות משתנה אבל רק בהסכמה רחבה. ומובן מאליו – ואסור שזה יהיה אפילו נושא לדיון – שבמדינת ישראל היהודית והדמוקרטית: חובה על כולם להיות כפופים לשלטון החוק ולציית לפסיקות בית המשפט".
עיקרי מתווה הנשיא הרצוג כוללים את: תיקון החוק לביטול עילת הסבירות. החוק יחוקק מחדש ויוכנסו בו ריכוכים שיהיו מוסכמים על שני הצדדים; הרכב הועדה לבחירת שופטים ישאר כפי שהוא היום ולא ישתנה. הרוב הנדרש בוועדה למינוי שופטים בכל הערכאות יעלה מ־5 מתוך 9 לרוב גדול יותר של 7 מתוך 9. הגדלת הרוב תאפשר לקואליציה להטיל וטו על מינויים שלא יוסכמו על שני הצדדים; הקפאת המשך החקיקה למשך 18 חודשים. לאחר שנה וחצי החקיקה תחזור ותחוקק כחוק יסוד בהסכמה.
בכירים במחנה הממלכתי טענו אמש, כי למרות דבריו של הנשיא הרצוג אין כל מגעים בין האופוזיציה לנתניהו או לבית הנשיא. לדברי גורם במחנה הממלכתי: ״בבית הנשיא מאד דוחפים למצוא איזו נוסחה אבל כרגע אין״.