האינפלציה, לא רק שלא פוחתת, כהבטחת ראש הממשלה ושר האוצר, אלא שהיא שוב מתגברת. מדד המחירים לצרכן עלה באוגוסט ב־0.5% - קצת יותר מהתחזיות, וקצב האינפלציה בחישוב שנתי זינק ל־4.1%, ולפי נתונים בשווקים תעלה עוד בחודש ספטמבר.
הגיע הזמן שהממשלה תחליף את עיסוקה האובססיבי ברפורמה המשפטית ותתחיל לטפל במה שבאמת חשוב לאזרחים בעת הזאת - מלחמה עיקשת ביוקר המחייה. עליית שערי הדולר והיורו, דרישות של שרים לתקציבים מוגדלים עוד השנה, שהיענות להן תאלץ קיצוצים נוספים בתקציב אחרי אלה שאושרו רק בשבוע האחרון, המשך בריחת כספים מהארץ וצמצום בהשקעות מחייבים התערבות דחופה של הממשלה עוד בעיצומם של החגים. את הבשורות על הזינוק באינפלציה אנו מקבלים בעוד הכל ממתינים לפסיקת בג"ץ בעניין ביטול עילת הסבירות, שעלולה להגביר את הקרע בעם ולפגוע עוד בכלכלת המדינה, ובעוד משקיעים זרים מפנימים שבראשית שנת תשפ"ד מסוכן להשקיע בישראל.
באמצע החודש שעבר נשמעו דווקא צהלות שמחה במשרדי ראש הממשלה והאוצר. בנימין נתניהו ובצלאל סמוטריץ' פירסמו הודעות ניצחון: האינפלציה יורדת - עוד הישג כלכלי של הממשלה. נכון, המדד השנתי צנח במדד חודש יולי עד לשיעור של 3.3%, אבל זה רק תוצאה של מדד גבוה במיוחד ביולי 2022 והחישוב גרם לצניחת האינפלציה. המומחים והכתבים הכלכליים התריעו כבר אז: הירידה באינפלציה השנתית היא זמנית. בסוף השבוע האחרון, עם פרסום הנתונים הפחות טובים, כבר לא שמענו מילה לא משר האוצר ולא מראש הממשלה.
נאמר כאן מיד: הממשלה לא ביצעה בחודשים האחרונים דבר למלחמה באינפלציה, שום תכנית כלכלית למאבק ביוקר המחייה לא גובשה. רק צעד בודד מאוד של הממשלה מנע אינפלציה גבוהה עוד יותר: המשך סבסוד חלק מהמס על הדלק, שאפילו אותו נאלצה בחודש האחרון הממשלה לייקר עוד. מחיר הנפט בעולם עלה בימים האחרונים ויחייב מחשבה של ראשי האוצר אם לסבסד עוד את הדלק במחיר הגדלה משמעותית נוספת של הגירעון בתקציב המדינה.
וכשהאינפלציה בישראל עולה בשיעור גבוה מהמצופה - חצי אחוז בחודש אחד, מדובר בקצב של יותר מ־6% בשנה. וכרגע התחזית היא למדד דומה גם בספטמבר, חודש החגים. אם נוסיף לזה את מצב הרוח הרע במשק, נוכח כוונות הממשלה להתקדם בחקיקת הרפורמה המשפטית, וצפי להתגברות הקרע בעם חלילה על רקע פסיקת בג"ץ בנושא ביטול עילת הסבירות - סביר מאוד שאת שנת 2023 נסיים עם ריבית פריים של 6.5% עד 6.75%, מצב שיקשה על עשרות אלפי נוטלי משכנתאות.

מעודף לגירעון

ארבעה מועדים חשובים צפויים מיד אחרי החגים: ב־8 באוקטובר צפוי החשב הכללי לבשר שישראל עברה לראשונה מתחילת השנה מעודף לגירעון בתקציב. ב־13 באוקטובר תפרסם חברת דירוג האשראי הבינלאומית מודי'ס את הדוח שצפוי לכלול ביקורת ודאגה מההרעה בנתוני המשק. יומיים לאחר מכן יפורסם מדד חודש ספטמבר שיוביל לעוד עלייה של המדד השנתי שצפוי שיהיה גבוה מ־0.2%. ואז יגיע "יום הדין" של החלטת הריבית, שתעלה על פי רוב התחזיות ב־23 באוקטובר ל־5.0%.
במוצאי ראש השנה רצינו קצת יותר אופטימיות, אבל גם שר האוצר כבר הבין שהמצב לא משתפר, והצהיר לכן בצער, לראשונה, כי "המצב הכלכלי הוא פחות טוב ממה שחזינו".