הוא לוקה במחלת ניוון השרירים הגנטית SMA, אבל איתמר תפילין בן ה־11 לא מתכוון לתת למגבלה לעצור אותו בדרך להגשמת חלומו הגדול: להפוך לטניסאי שולחן פראלימפי מעוטר במדליות. "בגלל המחלה מתעייפות לי לפעמיים הרגליים", הוא מספר, "ואז, או שאני יושב ונח קצת, או שאני יושב על כיסא גבוה. בגלל זה אני גם מתנייד על קלנועית".
הוא מתאמן בטניס שולחן במרכז ספיבק ברמת־גן. "כשהגעתי לספיבק לאימון הראשון שלי בטניס שולחן, ראיתי שלמאמנת שלי יש בעיה בידיים", משחזר תפילין, "אני זוכר שחשבתי לעצמי: 'איך זה שהיא בחרה דווקא בענף הזה?' ואז זה נתן לי השראה: אם היא יכולה לשחק למרות הבעיה שלה בידיים, אני אוכל לשחק למרות הבעיה שלי ברגליים. זה רק הוכיח לי שאם אני רוצה משהו, לא משנה איזו מגבלה יש לי: תמיד אפשר לעשות כל מה שרוצים".
1 צפייה בגלריה
yk13597639
yk13597639
(איתמר תפילין וקרולין טביב. "אל תעצור אף פעם" | צילום: יובל חן)
מה מאתגר בעיניך בענף טניס השולחן?
"טניס שולחן הוא ענף פראלימפי ואולימפי. אנשים מכירים אותו גם כפינג פונג. זה משחק שמאוד דומה לטניס, רק שבמקום על מגרש זה על שולחן. הענף הזה דורש יכולות שונות, בעיקר זריזות, כי צריך להגיב מהר כדי להגיע לכל המקומות שהכדור הלך אליהם".
יש לך שגרת אימונים?
"כן. אני מתאמן פעמיים בשבוע בספיבק, יש לי שולחן פינג פונג בבית ויש גם שולחן בבית הספר".
איתמר מספר כי אחד הדברים שהוא אוהב במשחק זה האלמנט החברתי שלו. "אני תמיד משחק מול מישהו אחר, וככה אני מכיר חברים חדשים", הוא אומר, "בספיבק ממש כיף לי, כי שם זה באמת מרגיש שיש לך הרבה חברים שתומכים בך ועוזרים לך".
מה החלום שלך?
"להגיע לתחרויות ארציות, עולמיות ואפילו לאולימפיאדה. המשפחה שלי מאוד תומכת בי. הם לוקחים אותי לאימונים כי מאוד חשוב להם שאני אעשה ספורט. לפני תחרות הם תמיד מרגיעים אותי אם אני בלחץ. ובאמת, אני מרגיש שהספורט תרם לי לבריאות ומבין עד כמה חשוב שאעשה ספורט בגלל הנכות שלי. בספורט אתה לומד גם לא לוותר לעצמך, להתמיד, להתעקש על דברים, מה שחשוב גם בחיים עצמם".
איזו עצה היית נותן לילדים עם מגבלות שונות שרוצים להתמחות בספורט?
"הייתי אומר לכל ילד שתמיד יאמין בעצמו. גם אם אחרים אומרים לו דברים לא טובים, שלא יקשיב להם וימשיך להתאמן. גם במקרה שלי, בהתחלה לא הייתי בטוח אם אני אצליח, אבל בסוף מצאתי דרכים להשתפר והיום אני במקום טוב. המוטו שלי הוא שאם אתה מציב לעצמך מטרה בחיים, תמיד להאמין בעצמך ולא לוותר עד שאתה משיג אותה".
מי שכבר הפכה את החלום הזה למציאות והגיעה למשחק משותף עם איתמר בחדר האימונים במרכז ספיבק היא קרולין טביב (26), טניסאית השולחן הפראלימפית המפורסמת, אשר ייצגה את ישראל במשחקים הפראלימפיים בריו (2016) ובטוקיו (2020). טביב, ששרירי פלג הגוף התחתון שלה אינם מתפקדים מלידה, התנסתה מגיל צעיר בסוגי ספורט נכים שונים, ביניהם טניס, שחייה, אופני יד וכדורסל, ולבסוף החליטה להתמקד בטניס שולחן. בשנת 2015 זכתה במדליית ארד באליפות אירופה לטניס שולחן בכיסאות גלגלים שנערכה בדנמרק. ברקורד שלה יש גם מדליית זהב באליפות צ'כיה הפתוחה, מדליית כסף באליפות תאילנד הפתוחה ועוד.
"נולדתי עם שיתוק חלקי ברגליים, זאת אומרת שאני מרגישה אותן – אבל לא כל כך יכולה להזיז אותן", היא מספרת, "אני משחקת טניס שולחן מגיל שמונה בערך. אני חושבת שזה משחק סופר אינטליגנטי כי הוא מצריך כוח, מהירות והמון עוצמה, אבל גם מחשבה ואסטרטגיה. מגיל 16 בערך אני חלק מהסבב העולמי. אני בתחרויות בינלאומיות לפחות פעם בחודשיים. באולימפיאדת ריו הגעתי לרבע הגמר, ובטוקיו ניצחתי בסיבוב הראשון את השנייה בעולם".
טביב, ששמעה במפגש על חלומו של איתמר להתקדם בטניס שולחן לרמות הגבוהות ביותר, העניקה לו מספר טיפים להמשך הדרך: "קודם כל, תמיד תסתכל לאן אתה יכול להגיע ואל תעצור אף פעם. ברגע שאתה בוחר ללכת בדרך המקצועית הזאת – אין יותר משחקים. צריך להתאמן ולעבוד קשה כל הזמן. צריך גם לדעת לסלוח לעצמך כשדברים לא מסתדרים, כי לספורטאי לא תמיד הולך. ולבסוף, תדע כל הזמן לדחוף את עצמך קדימה ולהיאחז בדברים שעושים לך טוב. אם יש משהו שאתה יודע שמגביר לך את המוטיבציה, שאתה יודע שיעשה לך נחת או ייתן את השקט שאתה צריך לפני משחק – אז לעשות אותו ולהתעלם מכל רעשי הרקע".
גם לכם יש נכות, ואתם רוצים להפוך לספורטאים מקצועיים? חולמות להיות ספורטאיות אך חוששות בשל המגבלה? לא בטוחים באיזה ענף ספורט לבחור? ההתאחדות הישראלית לספורט נכים בשיתוף תלמה וקבוצת "ידיעות אחרונות" מזמינות ילדים וילדות בני 18-7, עם מוגבלות פיזית ו/או לקות ראייה ו/או עיוורון, להירשם ליום היכרות עם ענפי הספורט הפראלימפי השונים. הענפים שבהם תוכלו להתנסות הם כדורסל כיסאות גלגלים, בדמינטון (כדור נוצה), בוצ'יה, טניס כיסאות גלגלים וריצה, הכל בליווי מדריכים מקצועיים. באירוע תזכו לפגוש ספורטאים פראלימפיים מובילים, צעירים ובוגרים, וגם את האלופה האולימפית לינוי אשרם – שמפגש איתה הוא סיבה מספקת בפני עצמה להגיע לאירוע.
האירוע יתקיים ביום שלישי, 14 בנובמבר, בין השעות 19:30-16:30 בבית ספר יצחק שמיר – קריית חינוך הרצוג, הרצליה. המקום נגיש. ההשתתפות מותנית ברישום מוקדם. ההרשמה פתוחה עד 4 בנובמבר. האירוע יצולם ויתפרסם בעיתון "ידיעות אחרונות", באתר ynet ובפלטפורמות נוספות. רוצים להירשם? היכנסו לקישור.
לפרטים נוספים ניתן ליצור קשר עם ההתאחדות הישראלית לספורט נכים בטלפון: 03-6493132 או במייל: office@isad.org.il.