דווקא בימים שבהם הליכוד והמחנה הממלכתי צעדו בדרכים שונות ואפילו מנוגדות, במסדרונות הכנסת נרקמה חברות קרובה מאוד שלא קשורה לאידיאולוגיה. "אני לא זוכרת את רגע ההיכרות המדויק", אומרת ח"כ פנינה תמנו שטה (המחנה הממלכתי), וח"כ קטי שטרית (הליכוד) מוסיפה: "אבל הקליק נוצר מיידית. גם פנינה וגם אני הרגשנו שאנחנו מתחברות לב אל לב. לא בהיגיון, לא במפלגה, לא בפוליטיקה, אלא ממש דרך הלב". תמנו שטה: "כשאת פוגשת אישה בכנסת, גם אם לא תמיד זה מיידי, יש את השיח שלנו הנשי, האינטימי, האמהי הרבה פעמים. סביבת העבודה שלנו לא גברית וכוחנית, ויש לעיתים את האתנחתה הזאת שהיא שלנו, כנשים. זה הצחוקים הקטנים, שיחות נפש שיש לנשים ואני חושבת שזה דבר טבעי ומחזק".
לשאלה מה הן מעריכות אחת אצל האחרת משיבה תמנו שטה: "אני מעריכה מאוד את האומץ שלה. בקדנציה הזאת מוניתי ליו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה, וקטי הייתה מגיעה לישיבות למרות שלא הייתה חברה בוועדה ומוכנה לשיתופי פעולה". שטרית מוסיפה: "הובלנו את החוק על שם שירה איסקוב, שקובע שזכות ההורות היא לא מוחלטת. פעלנו יחד בצורה יוצאת דופן ואני יכולה להגיד שלא ויתרנו".
1 צפייה בגלריה
yk13593905
yk13593905
(צילום: טל שחר)
לדבריהן, אירועי השנה האחרונה לא הכניסו מתחים לחברות ביניהן. שטרית: "יש הרבה נושאים אחרים שקשורים בעוולות ומצוקות חברתיות, שאנחנו כן מסכימות עליהם. הלוואי שכולם היו נוהגים כפי שאני ופנינה נוהגות. לעשות הפרדה. אנחנו משתדלות לא לערבב את המשבר הפוליטי בחברות, ולא מגיעות למצב של כעס או שנאה". תמנו שטה: "פינו וליבנו שווים, אנחנו מאוד משתדלות להיות אמיתיות ואותנטיות. הכנסת זה סיר לחץ, יש ויכוחים, וזה קרה גם לי ולקטי, אבל ידענו לבוא ולבקש סליחה".
שטרית: "אני אוהבת את הפתיחות של פנינה, את החיוכים התמידיים – ואני מאחלת לה שתמיד תחייך, את החביבות, המקצועיות וההתמדה. כשהיא עוסקת במשהו היא לא רואה ממטר, דוהרת כמו טורנדו כדי לפתור את הבעיה". תמנו שטה: "ריגשת אותי, ואני מאוד אוהבת אותך. רואים שבאת מהחינוך, הלב שלך פתוח להרבה מוחלשים".
תמנו שטה מדברת גם על המחלוקת: "ברור לשתינו שחייבים למען ישראל להגיע להסכמות רחבות". שטרית: "אני בטוחה שאם זה היה תלוי בשתינו, היינו יכולות למצוא את הגשר המתאים". על רגעי החברות מספרת תמנו שטה: "יש לנו הרבה שיחות על הקריירה התובענית, על ימים שאנחנו לא מספיקות להיות הרבה בבית. קטי גם יכולה להעיר לי: 'למה לא שמת את החולצה הזו?' או 'איזה מחמיא לך ככה'. לקטי יש חום אמהי, ואני מאוד מאוד אוהבת את זה". שטרית: "כשאני רואה את פנינה מגיעה בלי איפור, עייפה – אני אומרת לה 'רוצי מהר, תתאפרי'. אצלנו אין הנחות, לא מעניין אף אחד מה עומד מאחורי העייפות".