הפנייה של שושי סאוסי: "לפני שנים רבות איבחנו לי גידול ברחם. הוא נכרת, ואחרי שחזרה תוצאת הביופסיה אמר לי רופא הנשים שלא אצטרך לעבור טיפולים מלבד בדיקת פאפ אחת לשנה. כך היה כל השנים, כשקופת החולים מאשרת לי על חשבונה את ביצוע הבדיקה. ואז, לפני שנה, הופסק האישור באופן שרירותי, בלי שאף אחד יואיל להסביר לי למה. פניתי למדור וסייעתם לי לקבל אישור, חשבתי שהם הבינו את ההיגיון שבדבר והבדיקה כבר תאושר כרוטינה, אבל לפני חודש, כשביקשתי אישור, שוב נתקלתי בסירוב. אני לא מבינה, חשיבות הגילוי המוקדם – שכל הרופאים חוזרים ונואמים לנו עליה – לא תופסת לגבי מצבים טרום־סרטניים?"
על מה התרגזנו? גם אם הסירוב להפסקת מימון עלות הבדיקה מצילת החיים הוא מוצדק, למה הוא נעשה בכזה אופן לא ידידותי? כמה מסובך להסביר למטופלת את הסיבה למהלך הזה לפני שמשיתים עליה את העלות?
למי פנינו? לכללית, משם נמסר: "הנושא טופל מול רופאת הנשים שלה. היא לא תחויב בגין הבדיקה".
הפנייה של חנה אזולאי: "אל שלל המחלות שאני סובלת מהן נוספה לא מזמן גם תופעת דום נשימה בשינה. אני לא יודעת אם יש קשר, אבל התחלתי לסבול גם מקשיים בבליעה, שלא פעם מסתיימים בחנק. בתחילת יולי הפנתה אותי רופאת המשפחה לבדיקת בליעה, ואחרי שעברתי אותה קבע רופא אף־אוזן־גרון שעליי לפנות לטיפול בדיבור וטען ששם תיפתר הבעיה. למרות שבהפניה צוין כי יש צורך שהטיפול יבוצע במהרה, עד היום, שלושה חודשים אחרי ששלחתי אותה למכון הרלוונטי, לא זומנתי. למה מחכים? שאיחנק?"
על מה התרגזנו? מצוקת התורים לכמעט כל מרפאת מומחים בארץ ידועה ומתסכלת. אבל כשעל גבי ההפניה כתוב במפורש מה הבעיה ומהי מידת הדחיפות, מן הראוי לדאוג למרפאה חלופית למטופלת, ולא לעכב אותה שלושה חודשים, שבמהלכם היא עלולה להיחנק מכל מה שהיא מכניסה לפה.
למי פנינו? לכללית, משם נמסר: "המכון היה בחופשה במהלך אוגוסט. היום יתאמו איתה התחלת טיפול".
פניות זהות שהגיעו למערכת מהקוראים:
"מה עושה חולה כרוני שנזקק לטיפול קבוע במרפאה כשהמרפאות סגורות חלקית בגלל החגים?"
מענה המערכת: לכל מרפאה/ מכון וכו' שנסגרים במהלך החגים - ישנה חלופה. כל שעליכם לעשות הוא לפנות למוקד הטלפוני של קופות החולים השונות.

מנעו מכם תרופות חדשות? הרופא שאליו הופניתם אינו זמין? אף אחד לא אומר לכם מה הזכויות שלכם?
אריאלה איילון, כתבת הבריאות שלנו, תנסה לעזור גם לכם. שלחו פרטים מלאים לאימייל:
Ariela-a@yedioth.co.il, או התקשרו: 6082515־03