רשות המסים מסרבת לדחות את כניסתו לתוקף של החוק מעורר המחלוקת שיחייב כל עסק לבקש החל ב־1 בינואר אישור מראש לעסקה ששווייה 25 אלף שקל ומעלה. ל"ממון" נודע כי ברשות התקיימו ביומיים האחרונים דיונים בנושא והוחלט שהחוק ייכנס לתוקפו כבר בעוד שלושה חודשים וחצי – ללא שום דחייה. לדברי בעלי העסקים, החוק צפוי לגרום לבירוקרטיה וגם לסירובים לעסקאות אחדות על ידי רשות המסים, ולטענתם אין כיום היערכות מלאה ליישום החוק.
החוק החדש ידרוש, למשל, שחנות תצטרך לבקש אישור מראש מרשות המסים על עסקה של רכישת מטבח מהמפעל ביותר מ־25 אלף שקל. ברשות טוענים שמדובר יהיה למעשה רק בהעברת בקשה שתיענה מיידית, כפי שמאושרת כיום עסקה בכרטיס אשראי.
יצוין שבחוק המקורי דרשה רשות המסים תחילה דיווח ובקשה לאישור עסקה החל מסכום נמוך בהרבה של 5,000 שקל, אולם בעלי העסקים התרעמו ובמשרד האוצר ובוועדת הכספים התפשרו לבסוף שהסכום יעמוד על 25 אלף שקל ומעלה.
כוונת החוק החדש, שאושר במסגרת חוק ההסדרים, היא למנוע העלמות מס בעסקאות, אולם הסוחרים, התעשיינים והקבלנים טוענים שהם כלל לא ערוכים ליישום החוק החדש ואף התנגדו לו עד כה. תביעתם השבוע לדחות את החוק בשנה לפחות לא תיענה בחיוב על ידי רשות המסים.
במכתב מנומק ששיגרו במשותף לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' נשיא התאחדות התעשייניים ד"ר רון תומר, נשיא התאחדות הקבלנים ראול סרוגו ונשיא איגוד לשכות המסחר עו"ד אוריאל לין, הם תובעים לדחות את הפעלת החוק בשנה לפחות.
במסגרת חוק ההתייעלות הכלכלית לשנים 2024-2023 הוסדרה חקיקה במטרה לצמצם את השימוש בחשבוניות פיקטיביות. בהתאם לחקיקה, החל מ־1 בינואר 2024 רשות המסים תקצה באופן מקוון מספר ייחודי לחשבוניות אשר ערכן עולה על 25 אלף שקל, אשר בלעדיו לא יותר עוד ניכוי מס התשומות.

שינויים עצומים

ראשי הגופים הכלכליים טוענים בפנייתם לשר האוצר כי למעשה מדובר ברפורמה עצומה המחייבת שינויים במערכות המידע של כלל העסקים במשק. "על כן, עוד בשלב גיבוש החקיקה וכן במהלך הדיונים בכנסת, קיימנו שיח שוטף עם רשות המסים במטרה להבטיח כי יישום הרפורמה לא יפגע במהלך העסקים השוטף ובעיקר בעוסקים הקטנים והבינוניים".
סוגיה מרכזית שעלתה בדיונים נסובה על יכולת הרשות להעמיד מערכות מחשוב תומכות במסגרת לוחות הזמנים שנקבעו, ומולה יכולת המגזר הפרטי לבצע התאמות במערכות הכספים הקיימות כדי לתמוך בדרישת הרשות.
בפנייתם לשר טוענים תומר, לין וסרוגו כי "אנו מבקשים להתריע כי נכון להיום ולמרות שיתוף הפעולה המלא והפורה עם הגורמים המקצועיים בשע"ם (שירות עיבודים ממוחשבים) וברשות המסים קיימים פערים משמעותיים ביכולת ההיערכות של העסקים ליישום החקיקה החל מ־1 בינואר. ניתן לומר בוודאות כי עסקים רבים מתקשים בהטמעת השינויים הנדרשים ליישום הרפורמה, ובצניעות, להערכתנו גם רשות המסים עדיין לא מוכנה ולא מצליחה לתת מענה מלא לעומס האדיר של השאלות אשר הופנו אליה".
יצוין כי בשנת 2024 לא צפויה עדיין להתבצע אכיפה, אך ראשי הגופים הכלכליים טוענים כי "עובדה זו לא רלוונטית נוכח העובדה שעסק שירצה לקבל זיכוי בגין מע"מ לא יוכל לעשות זאת ללא המערכת הכוללת".
ראשי הגופים טענו בפנייתם לשר האוצר, לאחר שהתנגדו בעבר לרפורמה, כי "חשוב להבהיר, כמו גם מאות ראשי העסקים שהיו שותפים לפגישות עם רשות המסים, כי אנו לא מתנגדים לעצם חקיקת ויישום הרפורמה, אולם דווקא בגלל חשיבותה, מן הראוי להכין אותה כראוי".
לפיכך דורשים תומר, לין וסרוגו לדחות את יישום הרפורמה בשנה עד לינואר 2025, להעמיד תקציב לסיוע לעסקים קטנים ובינוניים לרכישת והטמעת מערכת תואמת ולהכין בנק בתי תוכנה זמינים לסיוע לעסקים.
כפי שנודע ל"ממון", התקיימו ביממה האחרונה דיונים בהנהלת רשות המסים לצורך הערכות להפעלת החוק. בימים האחרונים העבירה הרשות הנחיות למייצגים ולעסקים בדבר הפעלת החוק החדש ואף העבירה לעסקים שאלות ותשובות כדי לסייע להם בהיערכות לחוק.
בתשובה לשאלת "ממון", אמרו ברשות המסים היום כי "אין כוונה לדחות את יישום החוק".
עוד נטען ברשות המסים כי לא מדובר בהפעלת מערכות חדשות לצורך הפעלת החוק ברשות המסים, אלא "העסקים נדרשים לעשות תיקונים והתאמות במערכות הקיימות. למעלה מ־90 אחוז מבתי התוכנה כבר נמצאים בבדיקות אחרונות מולנו".

לצמצם את הנזק

במכתב ששוגר בימים האחרונים לציבור העוסקים, מציינת רשות המסים כי "מודל חשבוניות ישראל נועד לצמצם את תופעת החשבוניות הפיקטיביות הגורמות לנזק של מיליארדי שקלים לקופת המדינה מדי שנה".
במכתב המיוחד ששוגר השבוע לציבור בעלי העסקים נאמר כי "רשות המסים תנפיק מספרי הקצאה לחשבוניות מס המוצאות ללקוח שרשום כעוסק מורשה באמצעות מערכת מקוונת. מספרי הקצאה אלה יידרשו כתנאי לניכוי מס התשומות בעסקאות שמעל לתקרה שנקבעה בחוק, 25 אלף שקל, ובהתאם למתווה הרשום בחוק".
עוד נאמר במכתב כי "משמעות התיקון הינה שעוסק המקבל חשבונית מס בסכום העולה על התקרה שנקבעה, יוכל לנכות את מס התשומות רק אם לחשבונית המס שהתקבלה מהספק הוקצה מספר. ככל שהעוסק חייב בהגשת דיווח מפורט למע"מ יהיה עליו לכלול את המספר גם במסגרת הדוח".
עוד מצוין במכתב רשות המסים כי במהלך שנת 2024 יפורסמו הנחיות ליישום החוק משנת 2025 ואילך.