ראש הממשלה בנימין נתניהו, שנחת אתמול בניו־יורק, כבר הספיק להיפגש עם שורת מנהיגים - קנצלר גרמניה אולף שולץ, נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן ונשיא פרגוואי סנטיאגו פניה. אבל גולת הכותרת של הביקור המדיני בארצות־הברית, הפגישה עם הנשיא ג'ו ביידן, עוד לפניו. היום, בשעה 17:15 (שעון ישראל), ייפגשו השניים לראשונה מאז הקמת הממשלה לפני תשעה חודשים. הפגישה תתקיים בבית המלון אינטרקונטיננטל במנהטן, שבו שוהה ביידן, ולא בבית הלבן כפי שציפו בירושלים.
ראש המוסד דדי ברנע התלווה לנתניהו בפגישותיו אתמול, ויתלווה גם היום לפגישה עם ביידן. על פי האמריקאים, השיחה תתמקד בסעודיה. ביידן יקשור בין התקדמות בנושא הסעודי לבין התקדמות בנושא הפלסטיני ויאמר לנתניהו שהסעודים מתעקשים על הקלות לפלסטינים כחלק מתנאי ההסכם. הוא יבהיר לנתניהו שארצות־הברית מחויבת לקדם נורמליזציה עם ישראל, אך זה נושא מסובך ולא בטוח שניתן יהיה להגיע לפריצת דרך.
3 צפייה בגלריה
yk13600232
yk13600232
(צילום: unXeptable)
הנושא השני שעליו ישוחחו הוא הנושא הפלסטיני. ביידן יבקש מנתניהו לפעול להורדת המתיחות ביהודה ושומרון וליישם את ההקלות שישראל הבטיחה לרשות וגם אישרה בקבינט. ההחלטות הללו לא מיושמות, בין היתר בשל הסתייגויות של שר האוצר בצלאל סמוטריץ'.
ראש הממשלה מקווה לצאת מהפגישה הזאת עם מועד להזמנה לבית הלבן. "אני בספק אם ביידן ייתן לנתניהו הזמנה, אני אהיה מאוד מופתע עם זה יקרה", אמר הבכיר האמריקאי. "זאת לא הדרך שבה הממשל הזה עושה עסקים. הוא מצפה לצעדים מוחשיים".
ואי־אפשר בלי הפיל שבחדר: החקיקה המשפטית. ביידן יחזור באוזני נתניהו על המסר שלו, שהוא מצפה להסכמה רחבה ככל האפשר. ביידן ונתניהו ידונו גם, כמובן, על האיום האיראני, ברקע ההודעה האחרונה של סבא"א על כך שאיראן מסלקת שליש מפקחי הגרעין.
אמש, נתניהו נועד כאמור עם קנצלר גרמניה אולף שולץ בשולי עצרת האו"ם. לאחר מכן, נועד עם נשיא פרגוואי. בלילה הוא נועד עם נשיא אוקראינה זלנסקי, במפגש ראשון של ראש ממשלה ישראלי עמו מפרוץ המלחמה מול רוסיה. למרות החיבוקים בין המשתתפים, בפגישה בין זלנסקי לנתניהו הורגשה המתיחות והדריכות בשני הצדדים: לפני הפגישה, אמר זלנסקי שהוא מצפה להרבה מישראל, אבל “אין המון בעיות ביחסים”.
3 צפייה בגלריה
yk13600428
yk13600428
צילום: אבי אוחיון, לע״מ
(- סטילס: אבי אוחיון /לע"מ)
מאוחר יותר, נפגש נתניהו עם נשיא טורקיה ארדואן. הפגישות התקיימו באולם בבניין האו"ם שהוקצה לנתניהו מסיבות אבטחה.
3 צפייה בגלריה
yk13600735
yk13600735
צילום: אבי אוחיון, לע״מ
(אבי אוחיון / לע״מ)