חשש בקניונים ממצב של שטחי מסחר פנויים בעקבות גל של פינוי חנויות. גורם בשוק ההון אמר: "יש ירידה בביקושים שלדעתנו תחריף ותביא לשינויים בשכ"ד, וזה יבוא לידי ביטוי בדוחות הכספיים. ככל שתהיה ירידה במכירות יהיה לחץ על הקניונים בנושא שכ"ד".
עד לפני שנה נהנו הקניונים מרשימת המתנה של עסקים שרצו להיכנס. מהדוחות הכספיים של קבוצות הקניונים הגדולות עזריאלי ומליסרון, עלה כי התפוסה כמעט 100% ושכ"ד עלה עקב רשימת המתנה מתמשכת. כעת כמעט פסק זרם המותגים החדשים שרוצים להכניס לישראל בזכיינות, מפאת חוסר רצון של יזמים לקחת סיכונים בענף האופנה, ומאידך גובר החשש שעוד שוכרים יתקשו לעמוד בשכ"ד ויפנו.
1 צפייה בגלריה
yk13601186
yk13601186
(11 סניפים ייסגרו. רשת אניס שנקלעה לקשיים)
בעל רשת קמעונאית אמר על המצב: "התקופה שהקניונים שלטו בנו עם רשימת המתנה בכל מחיר נגמרה. עם הריבית ושער החליפין הגבוה, נהיה כעת הרבה יותר קשה להרוויח בקמעונאות. אני לא יכול לשלם להם יותר את שכ"ד הגבוה שהם רוצים. אני אישית מאמין בקניונים אבל איפה שלא מתאים לי אני כבר לא נשאר יותר. כשהלקוח מסתכל רק על מחיר, אני מעדיף חנויות שכונתיות וחנויות רחוב שעלותן נמוכה".
רמז לכך שיש קושי באיוש שטחים גדולים ניתן היה לראות במקרה של רשת תמנון בעזריאלי שהודיעה להנהלת הקניון על פינוי חנות הדגל שלה בשטח של כ־1000 מ"ר בגלל אי־הסכמות על שכ"ד. לקראת מועד הפינוי התבקשה הרשת על ידי הנהלת עזריאלי להישאר, בתמורה להקלות בשכ"ד, היות ומשקיעים זרים שרצו להביא מותג אופנה חדש לישראל נסוגו מהחלטתם. בשלב זה סוכם שתמנון תישאר עד חודש מארס 2024 אך לא מהנמנע שיגיעו עימה להסכם מקל כדי להשאיר אותה.
בכיר בקבוצת קניונים אמר ל"ממון": "יש גל פינויים כעת, אין כרגע מותגים חדשים שחותמים הסכמים אבל עדיין יש ביקושים. זה מצב מורכב. חלק מהרשתות מגדילות חנויות, כמו רשת זארה, יש עדיין מותגים שהזיכיון נחתם בעבר וכעת נכנסים. צריך לראות לאן יתפתחו הדברים".
זה לא סוד שבאחרונה רשתות נקלעות לקשיים ואחרות משתדלות לצמצם הוצאות. הנאמנת מטעם בית המשפט של רשת מוצרי הטבע אניס ביקשה בשבוע שעבר לסגור 11 סניפים הפסדיים; רשת בסט מובייל נסגרת מפאת חוסר כדאיות כלכלית ולה יש 40 סניפים; רשת עדיקה מצמצמת סניפים, סוגרת כעת שלושה ונשארת עם חמישה, שגם אותם הכוונה לפנות אם יימצא שוכר חלופי (למעט החנות בדיזנגוף סנטר שתישאר לצד אתר האונליין).
יש גם חשש מסגירת רשת JD שפועלת על שטחים גדולים, אם המו"מ להעברת הזיכיון מגדעון מוליוב לקבוצת קסטרו - לא יצלח.
בנוסף, יש רשתות שמטעמי התייעלות, עקב הירידה במכירות ועליית שער הדולר והריבית, מצמצמות סניפים לא רווחיים. רשת מנגו בקניון רמת אביב שינתה מיקום וצימצמה משמעותית את שטח החנות. טרקלין חשמל סגרה את הסניף הוותיק בגרנד קניון עקב שכ"ד. חברת טבע נאות יצאה מרוב הקניונים.