לעת ערב בתי הקפה במרכז הישן שבכפר־קאסם מתחילים להתמלא. הנושא הבוער שמסעיר את הפרלמנטים השונים הוא הבחירות לעירייה, וככל שמתקרבים למועד הבחירות הרוחות מתלהטות והמתח גובר. בין שולחנות השש־בש מתנהלות גם שיחות על מצב הפוליטיקה המקומית, מי מבין המועמדים מוביל? ומה הצפי לתוצאות? הדעות חלוקות ומגוונות.
"ראש מועצה שנבחר לכהונה נוספת מתחיל להוריד הילוך", מסביר אבו אשרף ליושבים בשולחן הוא מדבר על עאדל בדיר, ראש העירייה המכהן של כפר־קאסם שהחליט לא להת מודד לקדנציה שלישית: "מראש הודעתי שאני אכהן רק לשתי קדנציות", בדיר הסביר.
2 צפייה בגלריה
קאסם
קאסם
(צילומים: יאיר שגיא)
בדיר נחשב ראש עירייה אהוד. בין כל שלטי המתמודדים לבחירות בכפר־קאסם, ניתן להבחין גם בכמה תמונות של בדיר שהמילים "תודה והערכה" נכתבו עליהן. "זה לא מובן מאליו שראש עיר ערבי מכהן לא יתמודד שוב בבחירות לעירייה", מסבירים יושבי השולחנות. אבל זה גם מעיד על שליטת התנועה האיסלאמית בבחירות לעירייה ב־30 השנים האחרונות - התנועה החליטה מי יהיה ראש העירייה, והפעם לפי רוח הדברים נראה שהמשוואה תשתנה לרעתה.
בינתיים, ישנם ארבעה מתמודדים שכן יתמודדו בבחירות הנוכחיות בכפר־קאסם: עדנאן עיסא ודאמי עיסא, שניהם מהמשפחה הגדולה בעיר, משפחת עיסא, אנואר פריג', אחיו של השר לשעבר עיסאווי פריג' ונציג התנועה האיסלאמית, היית’ם טהה.
כפר־קאסם היא עיר שנמצאת במצב סוציו־אקונומי גבוה יחסית לחברה הערבית, וכזו שמצאה פתרון קסם לפשיעה כבר בשנת 1996: "אלחיראסה", השמירה בערבית, הוא ארגון שמירה שבנתה התנועה האיסלאמית בעיר. מדובר בארגון דומה לשיטור אזרחי, קבוצה של צעירים ששומרים על העיר וחוסמים כל ניסיון לכניסת ארגוני הפשיעה. הם פועלים בעיקר בלילות, ושומרים על שקט בעיר.
התנועה האיסלאמית מקווה שבאווירה הציבורית הקיימת בכל הנוגע לפשיעה בחברה הערבית, תושבי כפר־קאסם יזכרו לה חסד: "כפר־קאסם הוא המקום היחיד הבטוח שבו ילד קטן יכול לצאת בבטחה בשעה אחת בלילה", טוען היית'ם טהה, המועמד לראשות העירייה מטעם התנועה. במידה מסוימת הוא צודק: כפר־קאסם נחשבת לעיר בטוחה - עם אפס מקרי ירי מתחילת שנת 2023.
אחד המועמדים הבולטים הוא עדנאן עיסא, בן למשפחת עיסא הענפה, העוסק ב־27 השנים האחרונות בתחום העיריות. במשך 16 שנים כיהן עיסא כמהנדס עיריית אריאל, ובמשך יותר מעשר שנים היה סמנכ"ל הנדסה בתאגיד המים בראשל"צ וחבר בוועדה האסטרטגית בעיירית ראשל"צ.
"לפני כמה שנים היו פריימריז בתוך המשפחה שלנו - משפחת עיסא, המשפחה הגדולה ביותר בעיר. אני הצעתי את עצמי כמתמודד לראשות העיר והייתה הסכמה" הוא טוען. אלא שלפני כמה חודשים ההתמודדות שלו לעירייה אותגרה - סאמי עיסא, גם הוא בן לחמולת עיסא, שעמד בראשות העירייה בשנים 1998־2009, הכריז שוב שיתמודד על הנהגת העיר. עדנאן לא חושש: "גרתי ולמדתי בגרמניה, ועזבתי הכל חזרתי למולדת שלי כי אכפת לי מהעיר שלי וחשוב לי לתרום למענה". המועמד השני ממשפחת עיסא, סאמי עיסא, סירב לשוחח עימנו או לשתף פעולה עם הכתבה.
המועמד השלישי שיתמודד בבחירות, אנואר פריג', החליט להתמודד כבר לפני יותר משנה. פריג' הוא אחיו של השר לשעבר עיסאווי פריג', ובן דודו של ראש התנועה האיסלאמית, השייח' ספוואת פריג'. אנואר שמתמודד כעצמאי נחשב לתופעה חדשה בפוליטיקה המקומית - צעיר בלי שיוך משפחתי או מפלגתי, שפונה לכל המשפחות והפלגים בעיר.
"אני נגד פעולה לפי משפחה ותומך בפלורליזם - שכל הטוב שבעיר יתחלק בין כולם באופן שווה, ולא יינתן רק למשפחה או קבוצה מסוימת. אני מחפש שקיפות בשלטון המקומי", מסביר פריג': "בדוח האחרון של מבקר המדינה כפר־קאסם הייתה בתחתית הסולם. אין כאן ניהול תקין. אני רוצה שהציבור יידע מה קורה בעירייה".
המועמד השלישי, היית'ם טהה, התחיל את הקריירה שלו כמורה לכימיה בבית הספר, ועזב לאחר שנתיים לטובת עסקים משפחתיים. "אני רואה את עצמי כמי שיכול לסייע לעיר מהניסיון שרכשתי בזכות הצלחותיי בפרויקטים השונים שהרמתי", הוא טוען. לדבריו, הדחף שלו להתמודד על ראשות העירייה נובע מרצונו לשנות את פני העיר: "יש אצלנו הרבה בעיות: חוסר בניקיון המרחב הציבורי, אי־הסדרה של התחבורה בעיר ואין דירות לצעירים".