מה שהתחיל באמירה מעוררת סערה של חברת הכנסת לימור סון הר מלך מעוצמה יהודית לפיה הרוצח המורשע עמירם בן אוליאל הוא "צדיק קדוש" ובמכתב עליו חתמו לא פחות מ־14 חברי כנסת בקריאה לבדיקת תנאי מעצרו, המשיך לקמפיין גיוס כספים חסר תקדים שחצה את רף מיליון השקלים.
נכון לאמש, יותר מ־5,000 איש תרמו כאשר מניין התורמים עלה מרגע לרגע. הקמפיין צפוי להמשך לאורך היומיים הקרובים. מטרת הקמפיין, שמובילים אנשי צדק לעמירם, הוא להטיל דופי בהליך הרשעת בן אוליאל ולקדם הקלה בתנאי מאסרו. הקמפיין, נפתח בכנס שנערך ביום שני בירושלים תחת הכותרת "שותפות ולקיחת אחריות להצלתו של עמירם בן אוליאל”. בכנס, טענו הפעילים לכשלים בחקירתו של בן אוליאל ־ שהורשע בשתי ערכאות שרצח שלושת בני משפחת דוואבשה ביולי 2015. במהלך הכנס, נשא דברים גם יהונתן פולארד שאמר: "אנחנו לא רוצים שהאיש הצעיר הזה יסיים כמו רומן זדורוב או כמו עמוס ברנס. הוא סבל הרבה וצריך לקבל הזדמנות להציג ראיות חדשות בפני בית המשפט העליון כדי להוכיח את חפותו". עוד הוא הוסיף: "הבידוד של הצעיר הזה חייב להיפסק. העובדה שהוא עונה על מנת להציג ראיות נגד עצמו צריכות להוביל לפתיחת התיק באופן מיידי. הכבוד העצמי שלנו כחברים בקהילת העמים הדמוקרטית, דורש זאת". גם ברשימת התרומות היו שמות בולטים, בהם העיתונאי ואיש הימין ארנון סגל, הרב אליקים לבנון, משה פייגלין ובנצי גופשטיין. יעל שבח, אלמנת הרב רזיאל שבח שנרצח בפיגוע ירי, החליטה גם היא לתרום סכום שהגדירה כ"סמלי" ואמרה ל"ידיעות אחרונות": "אני חושבת שהמאבק לבקשה לצדק הוא מאבק צודק. אני חושבת שאנחנו לא יכולים לקבל את זה שיש דרך כל כך עקלקלה לשפוט אנשים במדינת ישראל ולעבור על זה בשתיקה. אני לא חושבת שבן אדם - בין אם נשפט לחומרה ובין אם לא - צריך לשהות בכאלה תנאים. חשוב לי להדגיש שאני לא קוראת לשחרר אותו".
4 צפייה בגלריה
yk13601795
yk13601795
בן אוליאל בבית המשפט
(צילום: יריב כץ)
בן אוליאל הורשע ברצח בני הזוג סעד וריהאם דוואבשה ובנם עלי בן השנה וחצי, לאחר שביולי 2015 השליך בקבוק תבערה שהתלקח לעבר ביתם בכפר הפלסטיני דומא. בספטמבר 2020 נגזרו עליו שלושה מאסרי עולם ועוד 20 שנות מאסר. בעוד שהפעילים למען בן אוליאל מצביעים על כך שהודאתו במעשים ניתנה לאחר עינויים לאחר שבועיים של שתיקה מצידו במהלך החקירה, הוא חזר אחר כך על הודאתו פעמיים ללא עינויים. יתרה מכך, במהלך שחזור האירוע, כפי שפורסם ב"ידיעות אחרונות", מסר בן אוליאל מספר פרטים מוכמנים. בין היתר, סיפר בן אוליאל כי בחלון ממנו השליך את בקבוק התבערה הייתה רשת וכי בקבוק התבערה שהושלך לעבר בית משפחת דוואבשה היה ירוק. עוד סיפר בן אוליאל על רכב שחור שחנה בסמוך לבית המשפחה הפלסטינית. במשטרה ידעו שהיה רכב, אך לא ידעו את צבעו ולאחר בירור התברר כי מדובר אכן בצבע שחור. על בסיס ההודאות הללו הגישה הפרקליטות בינואר 2016 נגד בן אוליאל וקטין נוסף כתבי אישום בגין ביצוע ההצתה בדומא. במהלך המשפט התקיים "משפט זוטא" שדן בקבילות ההודאות שנגבו תחת חקירות צורך (עינויים) ובית המשפט החליט לפסול את ההודאה הראשונה של בן אוליאל שנגבתה במהלך חקירות הצורך. בנוסף, פסל בית המשפט את ההודאה שמסר זמן קצר לאחר רצף חקירות הצורך הראשון. לעומת זאת, הוא אישר את ההודאה השלישית שמסר בן אוליאל לאחר שהתרשם כי הרוצח המורשע מסר את ההודאה מרצונו החופשי. בהמשך כאמור, הוא הורשע ונגזרו עליו שלושה מאסרי עולם ועוד 20 שנות מאסר.
כיום, בן אוליאל מרצה את עונשו בבית הסוהר אשל בדרום הארץ. הוא שוהה באגף שמור, כשהוא לבד בתא, ללא מפגש עם אסירים אחרים וכאשר מותרת לו יציאה לחצר סגורה בלבד במשך שעתיים ביומיים. משפחתו מורשת לבקרו פעם בשבועיים לכחצי שעה מעבר למחיצת זכוכית. בנוסף, נאסר עליו לצאת לבית הכנסת ולהשתתף במנייני תפילות והוא מורשה להחזיק כחמישה ספרי קודש בתאו. לאחרונה, לאחר שבע שנים ללא טלפונים, אושר לבן אוליאל לבצע שיחות טלפון לבני משפחתו. ההחלטה מגיעה בעקבות מדיניות השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בטענה כי מחבלים פלסטינים זוכים לתנאים נוחים יותר מאלו של אסירים ביטחוניים יהודים.
4 צפייה בגלריה
yk13602323
yk13602323
יעל שבח
(צילום: אביגיל עוזי)
4 צפייה בגלריה
yk13602000
yk13602000
הפרסום בידיעות אחרונות ב־2016
4 צפייה בגלריה
yk13602325
yk13602325
יונתן פולארד
(צילום: יואב דודקביץ)