מהנורמליזציה עם סעודיה, דרך האיום האיראני ועד המהפכה המשפטית: ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארצות־הברית ג'ו ביידן נפגשו אמש, לראשונה מאז השבעת הממשלה, ודנו במשך כשעה בשורת נושאים בוערים. בסיום הפגישה התפרסם ראיון נדיר עם יורש העצר הסעודי, שהצביע על כוונות חיוביות מצדה של ריאד לכינון יחסים עם ישראל.

ביידן מודאג מהחקיקה

נתניהו נפגש עם ביידן במלון דיוויד אינטרקונטיננטל בניו־יורק. בפתח הפגישה, שהתחילה באיחור של כ־35 דקות ונמשכה כמעט שעה, ביידן אמר כי ישוחח עם נתניהו על חשיבות השמירה על הערכים הדמוקרטיים ועל איזונים ובלמים. נתניהו השיב כי "ישראל מחויבת לדמוקרטיה". גורם מדיני בכיר הוסיף בתדרוך לעיתונאים: "נתניהו אמר שהכיוון הוא להגיע לקונצנזוס עם חלקים באופוזיציה (הכוונה לבני גנץ ולא ליאיר לפיד, א"א), או עם הציבור. ביידן שאל על הרפורמה, אבל לא אמר את דעתו". מהבית הלבן נמסר כי ביידן הביע דאגה מ"כל שינוי יסודי למערכת הדמוקרטית של ישראל, אם יושג ללא הסכמה רחבה". מחוץ למלון, התקיימה מחאה בהשתתפות מאות מפגינים נגד המהפכה המשפטית.

לקראת הסכם עם סעודיה

החקיקה המשפטית לא הייתה הסוגייה המרכזית בשיחה בין נתניהו וביידן. החלק העיקרי שלה עסק בקידום הנורמליזציה עם סעודיה, ובסופה סיכמו השניים על המשך עבודה בין צוותים משותפים לשתי המדינות.
ראש הממשלה נתניהו יצא מהפגישה אופטימי בנוגע לאפשרות להגיע לפריצת דרך לקראת נורמליזציה. לפי גורם ישראלי, "עיקר השיחה עסק בשאלה איך לקדם את הסכם הנורמליזציה. לא אם, אלא איך".
2 צפייה בגלריה
yk13601852
yk13601852
(צילום: Seth Wenig, אי-פי)
אחד המכשולים המרכזיים בדרך לפריצת דרך מול סעודיה הוא הנושא הפלסטיני, וההתעקשות הסעודית לוויתורים ישראלים ולקידום פתרון שתי המדינות. נתניהו אמר בפתח הפגישה כי הוא סבור שתחת הנהגת ביידן אפשר להשיג "שלום היסטורי בין ישראל לערב־הסעודית, שיתרום הרבה כדי להביא לסיומו את הסכסוך הערבי־ישראלי, להביא לפיוס בין העולם האסלאמי והמדינה היהודית ויקדם שלום אמיתי בין ישראל לפלסטינים". לאמירה החריגה הזו של נתניהו, שלפיה הנורמליזציה עם סעודיה תסייע לקידום שלום עם הפלסטינים, התייחס הגורם המדיני הבכיר: "אנו דנים בנושאים האלה. נתניהו אמר לביידן שהפלסטינים הם חלק מהתהליך - אבל לא יהיה להם וטו עליו".
מכשול נוסף בדרך להסכם הוא סוגיית הגרעין האזרחי האיראני. הסעודים מתעקשים על יכולת העשרה עצמאית - דבר שבישראל מסתייגים ממנו. הגורם המדיני אמר כי ישראל שואפת ל"הסכם ששתי המדינות יכולות לחיות איתו ולעבור את הרף של שמירה על הביטחון הישראלי. בנושא הגרעין אנחנו רואים עין בעין, גם על מה שאנו מסכימים עליו וגם על מה שלא".
האופטימיות לקראת הסכם לא הורגשה רק בחדר בניו־יורק. בראיון נדיר לפוקס-ניוז, אמר אמש יורש העצר הסעודי, מוחמד בן־סלמאן, כי “בכל יום אנחנו מתקרבים להסכם עם ישראל”. הוא הוסיף כי "הנושא הפלסטיני מאוד חשוב" עבור הסעודים. לדבריו, “אם איראן תשיג נשק גרעיני, גם אנחנו נצטרך להחזיק בנשק כזה”. אולם זה בדיוק מה שמדאיג את ישראל - שמתן יכולת העשרת אורניום לסעודיה תיצור מירוץ חימוש.
עוד בפתח הפגישה: ראש הממשלה אמר לביידן כי הוא "מעריך את המחויבות התמידית למנוע מאיראן להשיג יכולות של נשק גרעיני". לדבריו, "את המטרה המשותפת שלנו נוכל להשיג באמצעות איום צבאי, סנקציות משתקות ותמיכה בגברים ובנשים האמיצים של איראן שמתעבים את המשטר". בבית הלבן מסרו כי עלתה גם המתיחות הגוברת ביהודה ושומרון: "ביידן הדגיש את הצורך בפעולות מיידיות שיביאו לשיפור המצב הביטחוני והכלכלי של ישראל, וישמרו על האפשרות לפיתרון שתי המדינות”.

פטור מוויזות על הפרק

וגם, בשורה משמחת לישראלים. ב־28 בספטמבר, השר לביטחון המולדת האמריקאי צפוי להודיע על צירוף ישראל לתוכנית לאחר שיתקבל האישור של אנתוני בלינקן, שר החוץ האמריקאי. שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן, שהתחיל את מהלך הפטור מוויזה מול הממשל האמריקאי הנוכחי בתקופת ממשלת בנט, אמר כי "נראה שהכיוון חיובי. אנחנו מאמינים שאנו עומדים בכל הדרישות ולכן אני אופטימי שעומדת להיות פה היסטוריה".
לבסוף, מהבית הלבן נמסר כי ביידן הזמין את נתניהו לבקר בבית הלבן לפני סוף השנה הנוכחית.
השתתף בהכנת הידיעה: דניאל בטיני