3 צפייה בגלריה
yk13602898
yk13602898
(צילום: דוד קישקה)
אוכל: במאפיית הבוטיק "חגי והלחם" הנמצאת בשכונת פלורנטין בתל־אביב מכינים ואופים מאפה בריוש שמן זית טעים במיוחד כמו בחבל פרובאנס. מאפה המייצג נאמנה את הים־תיכוניות שלנו ועושה שימוש בשמן זית איכותי של ריש לקיש מציפורי.
כדי להגיע למרקם הרך ולטעם המיוחד, הבצק שוכב במשך לילה שלם בקירור ותחת ידי הצוות הוא זוכה לצורתו המסורתית - עגולה ובמרכזה חתכים המחלקים אותה לארבע.
את ההשראה לבריוש, כמו גם לפוגאס, לחם פרובאנסי נוסף הנאפה פה, קיבל חגי בן יהודה הבעלים מהאופה הצרפתי תומאס טפרי שמבלון מפרובאנס שהפך לשותפו והם פתחו מאפיית בוטיק שאין עוד כמותה בארץ, הן מבחינת סוגי החיטה והלחמים והן מבחינת הציוד והערכים שהם מקדמים. האפייה נעשית בתנור אבן צרפתי. בנוסף, המקום מעורב בפרויקט ייחודי בשיתוף מכון וולקני של משרד החקלאות, המבקש לשמר ולהחיות חיטות עתיקות שגדלו בעבר בתנאי השטח של הארץ. חגי חוקר כבר שנים, ביחד עם חוקרים ואגרונומים את מקור אם החיטה לצד סוגי חיטה נוספים.
ב"חגי והלחם" מקפידים על שיטות ייצור ארטיזנליות, וכך תוכלו למצוא פה לחם נדיר שעשוי ממאה אחוז שיפון (לרוב זה יהיה 60 או 70 אחוז ועדיין יקראו לזה "שיפון"), לחם מקמח חיטה אורגנית שנטחן באבני ריחיים, לחם מקמח כוסמין אורגני, שימוש בקמח אינקורן (סוג מיוחד של חיטה) שאיתו הם גם מייצרים ביסקוטי נהדרים. הריח מזכיר את המאפיות הקטנות והמיוחדות של אירופה, וכך גם מראה הלחמים על מדפי העץ.
3 צפייה בגלריה
yk13602961
yk13602961
צילום: דוד קישקה
הלחם הכפרי הגדול שרואים מרגע שנכנסים, נמכר לפי משקל כדי לעודד אנשים לקנות את הלחם שלהם יום ביומו, בדומה לנעשה ברחבי צרפת ובערים שונות באירופה. ניתן לקנות פרוסה או שתיים לארוחת הערב או להכנת כריך.
מכיוון שעורכים כאן שלל נסיונות, בכל ביקור אני תמיד מגלה משהו חדש, מיוחד ומאוד טעים, כמו למשל את לחם השיפון בתוספת גרעיני שיפון מבושלים, זרעי פשתן וגרעיני חמנייה.
חגי הוא נצר למשפחת אופים והנכד של מייסדי מאפיית טיקוצקי, המאפייה הראשונה בפתח־תקווה שנסגרה ב־1998. במשך שנים הוא למד על עולם החיטה והקמח ושיטות הייצור הארטיזנליות ברחבי צרפת ובהמשך בנה תנור אבן מיוחד לאפיית לחמים בחצר בית הוריו בקיבוץ עינת. פתיחת המאפייה שלו בדרום תל־אביב לפני פחות משנה היא בשורה אמיתית לעולם הלחם המקומי, והלחמים שבה הם הטובים בארץ.
רחוב: רחוב חיים ויטאל נקרא על שם רבי חיים ויטאל, מחבר הספר "עץ חיים" ותלמידו של האר''י הקדוש, והוא מהרחובות המרכזיים בחיי הלילה של השכונה.
3 צפייה בגלריה
yk13602897
yk13602897
צילום: דוד קישקה
בתחילת שנות התשעים עברה השכונה שינוי, וצעירים רבים עברו להתגורר בה. השכונה אף הונצחה בסדרת הטלוויזיה "פלורנטין" ששודרה בשנים 2001-1997, ותרמה לתדמיתה הבליינית והמשוחררת.
בשכונה עדיין קיים אזור מלאכה, בין הרחובות-הנגרים והמסור-תמצאו נגריות ותיקות לצד גלריות וחנויות שונות כמו המשתלה האורבנית המומלצת “יפרח".
בשכונה יש כמה מוקדי קולינריה, ובהם הבית של קינן בסל ("בית לשמחה, אוכל ויין") המארח בעיקר ארוחות פרטיות ואת "פיצה טיגרה" המגישה פיצות נפוליטניות טעימות. בשדרות וושינגטון תוכלו ליהנות מקרפ צרפתי טוב ב"ברטון" וחובבי הבישול הביתי ישמחו לגלות את "ציפי ובניו" ברחוב פלורנטין 34, בבעלות שי ואחיו השחקן אימרי ביטון. קפה טוב תמצאו ברחוב פרנקל 43 ב"קפה בית", שבו הקומיקאית תום יער יצרה עם בן זוגה ובעזרת המסעדן דוד הירשפלד, מקום קסום ונעים .
חגי והלחם, חיים ויטאל 25, תל־אביב. 03-6705520.