1 לא רק המדים חזרו

ברוכה השבה. אחרי כמעט עשור של היעדרות, הפועל פ"ת רשמה אתמול ניצחון בליגת העל – 0:1 קטן־גדול בביתה על הפועל באר־שבע. החבורה של עופר טסלפפה, שמורכבת מצעירים אלמונים יחד עם ותיקים מוכרים, עלתה עם מדי הרטרו של עונת 1962/3, בסיומה זכתה הקבוצה באליפות החמישית ברציפות – ולא ביישו את המעמד ואת הסמל. גם אלפי האוהדים שעודדו כמו בימים הטובים הזכירו נשכחות, אבל בניגוד לקבוצה האגדית של אז, מזו הנוכחית הציפייה צנועה הרבה יותר – להישאר בליגה.
1 צפייה בגלריה
yk13605058
yk13605058
(צילום: עוז מועלם)
ולפ"ת גרסת 2023 יש את כל מה שצריך כדי לצאת לקרב הישרדות: משמעת טקטית, אופי והמון התלהבות. גם כשהמארחת נותרה בעשרה שחקנים מהדקה ה־23, לאחר גלישה פראית של עידן ורד לרגליו של השוער אופיר מרציאנו, הכחולים לא נכנסו ללחץ. בדקה ה־39 מריאנו בריירו חתר לשוויון מספרי, והחזיר בעבירה משלו, על פורצ'ן באסי שהיה בדרך לשער. מאותה נקודה, לפ"ת כבר היה יותר קל לעקוץ מול באר־שבע האנמית. אחרי שסחט אדום, החלוץ הניגרי שהגיע בהשאלה מפרנצווארוש התפנה למלאכת הבישול, כשבדקה ה־53 הוציא את אבי ריקן גדול.
זה כבר לא משברון, זה משבר: אליניב ברדה תקוע על ניצחון אחד בארבעה משחקים – ובקצב הזה האליפות תהפוך לפנטזיה רחוקה עוד לפני תום הסיבוב הראשון. (שי מוגילבסקי)

2 קול ריינה

אחרי שני ניצחונות רצופים ומקצה שיפורים בסגל, בבית"ר ירושלים היו בטוחים שהם עולים על הגל. אבל בני־ריינה של פתיחת העונה היא ממש לא קבוצה שעושה כבוד ליריבות בכירות ממנה – ולראיה שתי תוצאות התיקו שהשיגה מול הפועל באר־שבע ומכבי ת"א. ואם אפשר להוציא שתי נקודות משתי מועמדות לאליפות, למה לא להשיג שלוש נקודות מהקבוצה של יוסי אבוקסיס? מפה לשם, החבורה הצנועה של שרון מימר הופכת למרעננת הרשמית של הליגה, ואחרי ה־1:2 האדיר אתמול בגרין, היא כבר במקום הרביעי. מימר בטח יגיד לכם שהמטרה שלו היא לאסוף כמה שיותר נקודות ל"ימים קשים", אך בתוך תוכו הוא בטח מפנטז על הופעה היסטורית בפלייאוף העליון. מוקדם מאוד לדבר על מיקומים, אבל היכולת בהחלט מעודדת מבחינתה של הקבוצה מהמגזר.
זה התחיל דווקא טוב עבור האורחת שעלתה ליתרון מפנדל של ירדן שועה לחיבורים, אלא שבית"ר לא הופיעה למחצית השנייה וריינה כבר הוכיחה בשבוע שעבר מול מכבי ת"א שהיא לא נבהלת מפיגור. שלומי אזולאי כבש (52), והפעם מימר לא הסתפק בשוויון ושלח את השחקנים שלו קדימה. זה השתלם לו, כאשר סמביניה כבש כעבור ארבע דקות, ולמרות שבית"ר הייתה קרובה להשיג נקודה – זה נגמר בהכרעה ברורה. (שמעון אלבז)

3 פסגת החלומות של רוני לוי

תגידו מזל טוב להפועל חדרה, שהצליחה אחרי שלושה משחקים וחמש דקות להבקיע שער ליגה ראשון. תגידו מזל טוב גדול יותר להפועל חיפה, שהמשיכה את פתיחת העונה הטובה וכבשה בסערה את המקום הראשון. היא אפילו יכולה לשמור עליו עד לסיום המחזור אם מכבי ת"א לא תנצח ביום שלישי בדרבי.
הפתיחה הייתה כאמור של חדרה ושל החלוץ הבלגי החדש שלה, ארון לייה איסקה, שכבש בפנדל אחרי שנאור סבג שלח מרפק לראשו של סמי בורארד וספיר ברמן (הופעת בכורה העונה בליגת העל) קיבלה איתות מה־VAR. הקבוצה של רוני לוי נכנסה לאט־לאט למשחק והשלימה את המהפך (1:2) רגע לפני הירידה להפסקה עם שתי נגיחות. תומר יוספי השווה וגיא מלמד כבש את שער הניצחון בעזרתו האדיבה של אוהד לויטה ששמט את הכדור פנימה. שוער חדרה שילם את המחיר כשהוחלף אחרי ההפסקה.

4 אופטימיות באופק

הפועל ירושלים הייתה אחת ההפתעות המרעננות של ליגת העל אשתקד, אבל העונה שום דבר לא מתחבר לחבורה של זיו אריה, וגם האוהדים כבר מתחילים לאבד את הסבלנות. עוד בירידה להפסקה, במצב של 0:0, הקהל האדום בטדי הבהיר היטב מה הוא חושב על היכולת של השחקנים שלו, עם שריקות בוז צורמות – אבל אם לא לנצח אז לפחות להשיג שוויון דרמטי עמוק בתוספת הזמן.
גם מכבי נתניה לא ממש הציגה טוטאל פוטבול, ועלתה ליתרון בדקה ה־67 בזכות טעות קשה של אדבאיו אדליי, שסידר לבר כהן 0:1 קל. המארחת כבר ראתה איך היא מתקרבת להפועל חדרה המאופסת שבמקום האחרון, האורחת הרגישה היטב את הצמרת הגבוהה (ניצחון היה מעלה אותה למקום השלישי, התיקו דירדר אותה לשביעי), ובדקה ה־96 אופק ביטון החליט שאף אחד לא יחגוג בסיום המשחק הזה.

5 נקודה רעה, נקודה טובה

רגע לפני יום הכיפורים, מ.ס אשדוד ומאמנה אלי לוי צריכים לעשות חשבון נפש. אומנם הקבוצה השיגה נקודה ראשונה, עם ה־1:1 הביתי נגד מכבי פ"ת, אבל זה עדיין זה לא תואם את הציפיות המוקדמות. האורחת, שהגיעה אחרי הניצחון הגדול על מכבי חיפה, הייתה על סף נחיתה קשה על קרקע המציאות, אבל הצליחה לצאת בסופו של דבר עם נקודה חשובה.
באשדוד חיכו הרבה זמן לבלם הסקוטי קלארק רוברטסון, שהחמיץ את מרבית תקופת ההכנה בגלל פציעה, והוא גם נגח את שער היתרון (51) מהגבהה של דויד קופרמן. המאמן הלחוץ אלי לוי הורחק בשלהי המשחק בצהוב שני וצעק מהיציע לשחקנים שלו שישהו את המשחק. זה הצליח כמעט עד הסוף, כי בדקה ה־89 מוחמד הינדי השווה מהנקודה הלבנה אחרי טעות בהגנת אשדוד: גיל כהן מנע שער בטוח, אבל הכדור ניתז לידו. (אלי לוי)