11:00: ארוחת בוקר בסטודיו קופי, רובע האמנים

בסטודיו קופי, המסתתר מאחורי שלט צנוע, מכינים את הקפה הכי טוב בערד. כולם עושים פה הכל ביחד, כמו משפחה. כשהמלצרית מסבירה על המאפים והעוגות, היא יודעת מה היא אומרת כי היא גם אפתה אותם מוקדם בבוקר. על התזמורת מנצחת אנה ליין, שפתחה את המקום לפני חמש שנים ולא נתנה לקורונה לשבור אותה. והמחירים שלה לא ישברו אתכם - פרוסת עוגה ענקית עולה פה רק 22 שקל.
ליין היא פרופסור לאנטומיה ופיזיולוגיה, שהתגוררה מרבית חייה באוהיו. כשבנה הגדול נולד, היא ובעלה החליטו לעלות ארצה כדי שיגדל כישראלי קרוב למשפחתה המורחבת שעלתה לכאן לפני כמה עשורים. היא ויתרה על קריירה אקדמית, והחליטה להגשים חלום ילדות ולהקים בית קפה בישראל. "כשהגעתי לערד, היה חסר לי בית קפה שארגיש בו בבית", היא מספרת. "בהתחלה חששתי שבגלל שאני אמריקאית יהיה קשה לי לשכנע שאני יודעת להכין קפה. אז נסעתי ללמוד בדרום־קוריאה, התמקצעתי, והיום אני יכולה להגיד בפה מלא: אני יודעת להכין קפה טוב".
7 צפייה בגלריה
yk13610506
yk13610506
הקפה הכי טוב בעיר. סטודיו קופי | צילום: מורן רגב
לצד הקפה יש גם מאפה קינמון, עוגת גבינה, עוגת אוכמניות, לחם הבית המוגש עם ממרחים ומתבלים מיוחדים וסלט. מרבית המנות עולות 40-25 שקלים.
סטודיו קופי, הסדן 7 ברובע האמנים. א'-ו', 15:00-8:30.

13:00: טיול מודרך בנחל טביה ותצפית ממצפה מואב

עשרה מטרים מהחניה ברחוב אחווה, ואני צועדת בנחל טביה (צבי, בארמית) עם ישראל אברהמי, מורה דרך ומנהל מדרשת דביר, שהוקמה לזכר דביר פיינה ז"ל, תושב העיר, שנהרג בתאונת סנפלינג.
7 צפייה בגלריה
yk13610509
yk13610509
(צילום: מורן רגב)
אנחנו צועדים בשביל הכחול וממשיכים בירידה עם הסימון הירוק אל הנחל. השקט מתגבר, והנוף, שנראה מונוטוני, מקבל פרטים וזוויות עם אבנים מיוחדות ומערות בסלע. אברהמי מכבד את שלוות המדבר. רק לאחר רבע שעה הוא שואל אם שמתי לב שלמקום כזה שקט קראו "מדבר", שמגיע מלשון הפועל "דיבור". ההסבר שלו לסתירה הזאת הוא שבמדבר יש דיבור משמעותי, "שמאפשר לך לשאול שאלות קיומיות על משמעות החיים ועל הערכים שלך".
הוא הגיע לעולם הטיולים במקרה. "כשהשתחררתי עשיתי את שביל ישראל עם כמה חברים, ובדרך פגשתי מטיילת שהייתה מדריכת טיולים וסיפרה לי על הקורס. נרשמתי לקורס ופשוט התאהבתי במקצוע. ערד היא נקודת מעבר בדרך לים המלח ולאילת, שיש בה נוף מדהים, קרבה לאין־ספור מסלולי הליכה, אופניים וג'יפים, ולא מספיק עוצרים לחוות אותה".
המסלול מסתיים ליד הספסל בקצה הרחוב שבו התגורר הסופר עמוס עוז.
7 צפייה בגלריה
yk13610510
yk13610510
נקודת תצפית אייקונית. מצפה מואב | צילום: מורן רגב
מצפה מואב, נקודת התצפית האייקונית של ערד, משקיפה אל נופי מדבר יהודה, ים המלח והרי מואב. במרכז השביל, שאורכו כחצי קילומטר, ניצב הפסל "מצפור ערד" של יגאל תומרקין. אם הגעתם בשקיעה והמקום עמוס, תוכלו לקפוץ אל תצפית "שער אל המדבר" שעל רכס כידוד, שמציעה נוף דומה וגם פסל מרשים של האמן ישראל הדני - רק עם פחות קהל. הנוף הזה מרהיב אפילו יותר בזריחה, כשהשמש עולה מכיוון ההרים. מכאן אפשר גם לצאת לטיול בנחל כידוד, שאורכו כחמישה ק"מ. הוא מסומן בסימון שבילים ירוק.
לתיאום סיור עם ישראל אברהמי: 054-8365360.

17:00: טיפול וואטסו אצל סיון כהן אביטן

סיון כהן אביטן ("סיוי", בפי המקומיים) תעזור לכם להתחבר לנשימה שלכם. חוץ מלנשום אתם לא אמורים לעשות אצלה כלום. בהתחלה זה קצת מוזר לצוף במים, בטמפרטורה של 35 מעלות, צמוד־צמוד לאישה זרה, בשיטה טיפולית שהיא הרבה יותר רגשית מפיזית. אך גם טיפוסים ציניים עשויים להתחבר לחוויה העוברית הזאת.
7 צפייה בגלריה
yk13610507
yk13610507
חוויה עוברית. טיפול וואטסו אצל סיון כהן אביטן | צילום: יוני גריצנר
היא מטפלת ב"וואטסו" - חיבור המילים "מים" (water) ו"שיאצו" (שמשמעותה "לחץ אצבע"). היא נולדה בערד, עבדה כמטפלת בילדים, ואז בנתה בריכה מקורה בחצר כדי להעביר בה טיפולים ושיעורים לקבוצות. בקיץ תוכלו ליהנות פה גם ממקלחת תחת כיפת השמיים, במבנה אקולוגי מחופה במבוקים. עלות טיפול של 45 דקות: 350 שקל, כולל כיבוד קל ואירוח של שעה וחצי במתחם.
שמיים במים: 054-4927261.

19:00: משתה אבירים ביקב צוף

גם בכניסה ליקב צוף יש שלט צנוע. בפנים חיכו לי אליעזר בר שדה (האיש וכובע הבוקרים), אשתו דגנית, הבן צוף והבת אביב, ערדניקים גאים שבחמש השנים האחרונות עורכים בכל סוף שבוע משתה אבירים. האב ובנו אחראים על ייצור היין ("ללא גופרית", הם מדגישים) ועל הבשרים. האם אחראית על לחם המחמצת המפורסם המכונה "לחם טעות" (כי זאת טעות להתחיל לאכול אותו) שתופח על שמרי היין ולא על שמרי מאפה. "אם בעבר התחושה הייתה שיש לנו יקב קטן מחוץ לבית, היום יש יקב ואנחנו גרים בו", מחייך אליעזר.
7 צפייה בגלריה
yk13610508
yk13610508
יבוא מאיטליה. משתה אבירים ביקב צוף | צילום: דגנית בר שדה
הרעיון נולד מהטיולים של בני הזוג. "הטיול המועדף עלינו הוא שיטוט באירופה עם רכב שכור, כשלרוב אנחנו לא יודעים איפה נישן בלילה ועוצרים איפה שמרגיש לנו נכון. באיטליה חווינו משתה אבירים והחלטנו לייבא את הקונספט הזה לארץ. מאז שהקמנו את המשתה, לא טסנו לחו"ל. ממתארחים הפכנו למארחים".
משתה האבירים מתקיים בימי חמישי בשעות 22:00-19:00 ובשישי בשעות 15:00־18:00. המחיר: 275 שקל לאדם. באמצע השבוע ניתן להצטרף (בתיאום מראש) לסיור טעימות ביקב. העלות: 120 שקל לאדם. יקב צוף: 050-4224777.

06:00: לצפות בזריחה מהג'קוזי

את הבוקר המוקדם פתחתי עם התמונת הבאה: קפה, שמש שמציצה מבין ההרים ושיירת גמלים שפוסעת בנחת במדבר הפרוס לפניי. אחרי טבילה בג'קוזי מול הנוף הממוסגר בחלון, דנה קוסטר, בעלת המקום, נכנסה עם שני מגשים עמוסי כל טוב שהכינה בעצמה. גם היא התאהבה בנוף הזה, רכשה כאן בית לא גמור והסבה אותו לווילת נופש. יחידת האירוח הגדולה כוללת שלושה חדרי שינה, סלון ומטבח. במפלס התחתון חצר המשקיפה לנוף. בשל מיעוט המסעדות בערד, מומלץ להגיע עם אוכל ולהעביר כאן שני לילות. יש במקום מתחם ברביקיו, פינות ישיבה, והשטח המגודר מתאים גם לשהות עם ילדים.
7 צפייה בגלריה
yk13610504
yk13610504
נוף תנ"כי. ערדה, וילת נופש | צילום: דנה קוסטר
"אחרי 30 שנה בראשון־לציון, מיציתי את קצב החיים האורבני עם האטרף, הרעש והפקקים", היא מתארת. "חלמתי לגור בבית שמשקיף לנוף תנ"כי, והנוף בערד הוא עוצר נשימה. הבנות הבוגרות שלי, שנשארו בתל־אביב, אמרו שאני משוגעת שאני עוזבת למדבר ועוד פותחת צימר בערד שממילא מלאה בצימרים. היה לי חלום לעשות מהפכה קטנה במושג הזה של 'צימר', וכיוונתי לווילת נופש. אמי, שלא תמכה במרבית הבחירות העסקיות שלי, נתנה את ברכתה כשנתיים לפני שנפטרה, וכשהיא הגיעה לכאן היא פסקה ש'זה יהיה פנטסטי'. כיום, כשאני סבתא אני על קו תל־אביב-ערד, זה לא קל, אבל אני מרגישה שבחרתי נכון".
ערדה, וילת נופש, 1,250-900 שקל ללילה, 052-5735580.

09:00: מאכילים גמלים ונפרדים מהנוף

אי־אפשר לסיים כתבה על ערדניקים מבלי להזכיר את יוני גריצנר, שמתכנן להישאר כל חייו בעיר שבה גדל. נפגשנו בהר גורני, בנקודת תצפית מרשימה ע"ש איתמר אליה ז"ל. למעט קבוצת צעירים שהגיעה עם פק"ל קפה בבוקר שישי, המקום הקסום הזה ריק. המשכנו למצפה עומר וירדנו לכיוון כפר הנוקדים לטובת האכלת גמלים בגזרים. הקשבנו לסיפור חייה המרגש של סועד אבואג'ג', שסיפקה הצצה אל מאחורי הקלעים של החברה הבדואית.
7 צפייה בגלריה
yk13610505
yk13610505
חוויית תוכן. האכלת גמלים בכפר הנוקדים | צילום: מורן רגב
לפני ההגעה לכפר כדאי להתעדכן מתי מתקיים פסטיבל, ולהרוויח גם חוויית תוכן שתעסיק אתכם ואת הילדים. החודש, למשל, יתקיימו בכפר פסטיבל יין ופסטיבל יוגה. מחיר הלינה בנווה המדבר הזה מתחיל ב־95 שקל לאדם בקמפינג ומגיע עד ל־900 שקל לחדר משפחתי. ארוחת בוקר תעלה 70 שקל לאדם. מהמדבר נפרדתי עם סיור ג'יפים בהדרכת אלן לוין, שחי ומעביר סיורים באזור מעל 30 שנה. הסיור (בין שעתיים לארבע שעות) כולל עצירות עם הסברים וסיפורים על האזור.
לתיאום סיור: 052-5354998.