הקשיים של האחים זלקינד עם רשת קרפור מקבלים חותמת רשמית: אלקטרה מוצרי צריכה (אמ"צ) לא תרכוש את יתרת מניות נחום ביתן (41%) ברשת יינות ביתן – קרפור. כך הוחלט סופית בדירקטוריון אמ"צ. הודעה רשמית תימסר לבורסה ב־30 בספטמבר אז מסתיימת האופציה שקיבלה אמ"צ, חברת האם של רשת יינות ביתן, לרכישת יתרת המניות לפי שווי חברה בסך 900 מיליון שקל. מדובר במחיר כפול מהמחיר שבו רכשה לראשונה במאי 2021 בשותפות עם הפניקס 45% ממניות הרשת לפי שווי חברה בסך 450 מיליון שקל.
המשמעות היא שאמ"צ כפי שהתחייבה בהסכם המקורי עם ביתן, אם אינה רוכשת את יתרת מניותיו תדרש להנפיק את הרשת, הליך לא פשוט, היות וההנפקה תצטרך לפי חוקי הריכוזיות להתבצע בחברת אלקו, חברת האם של אמ"צ.
1 צפייה בגלריה
yk13607207
yk13607207
(צילום: שוקה כהן)
לשם כך יידרשו בעלי המיעוט באלקו להסכים לרכישתה מידי אמ"צ בשווי שבו היא מיועדת להנפקה כ־600 מיליון שקל - הסכמה שאיננה מובטחת כי יש הטוענים כי מדובר בשווי מופרז נוכח העובדה שהרשת הגדילה במחצית ראשונה את הפסדיה ל־130 מיליון שקל (התחזית כי ברבעון הבא תשפר תוצאות וייתכן שתעבור לרווח תפעולי).
שמועות על נסיונות של ביתן לאחרונה לגייס משקיעים כדי לרכוש חזרה את השליטה ברשת ואת המניות מידי הפניקס ואלקטרה, לא אומתו בינתיים.
הסיבה לשווי הכפול שהסכימה אמ"צ לתת באופציה ליתרת מניות ביתן נעוצה באופטימית שרווחה באלקטרה בזמן הרכישה, ולפיה ההסבה של יינות ביתן לקרפור, באמצעות הזיכיון שקיבלה אמ"צ מקרפור העולמית, תשביח את שוויה של הרשת במהירות גדולה מה שלא קרה בפועל.
באמ"צ לא חזו כי תהליך "אזרוח" מוצרי קרפור מבחינת כשרות והיתרים של משרד הבריאות יארך משך זמן רב כל כך ובמקביל ישתנו התנאים הכלכלים בישראל: זינוק בריביות באינפלציה ובשערי המט"ח שיעמיקו את הפסדיה.