נועה אלסנר גרין רק בת 19 וכבר מתפרנסת במאה אחוזים מהרשתות החברתיות, בעיקר טיקטוק. זה אולי לא מפתיע בשלהי 2023, אילולא העובדה שאלסנר גרין היא צעירה חרדית שומרת מצוות. מה שמפתיע אפילו יותר היא העובדה שהיא חלק מגל, טרנד הולך ומתרחב של משפעיניות חרדיות שבדרכן הכשרה תופסות מקום של כבוד ברשת החברתית המשוחררת.

6 צפייה בגלריה
yk13610612
yk13610612
("הסטריאוטיפ של אישה חרדית לא מתאים לכולן". מלמעלה, בכיוון השעון: לביא, זילברמן, אלסנר גרין וחתוכה מרי | צילומים: יובל חן, שלו שלום, מהאלבום )

"תמיד היה לי נורא קשה עם הצניעות", מספרת אלסנר גרין, שנולדה לאמא חרדית ולאבא חילוני וגדלה בשכונת שערי חסד ("שכונה של חרדים חוצניקים, מודרניים") על הדרך שעשתה עד לטייטל האושיה, "הייתי נשלחת הביתה בגלל שהחצאית שלי הייתה קצרה מדי, מקבלת בתעודה ציון נמוך בצניעות. היה לי קשה עם החצאית והגרביים ועם הזמן חשבתי שמשהו לא בסדר בי, שאולי אני לא מתאימה לחינוך הזה, שאולי אני לא חרדית".
ואז מה קרה?
"הבנתי שזה לא אשמתי. שאני כן אוהבת את הדת, אבל בתחום הזה במגזר יש בעיה - אין לנו מספיק חנויות, אף אחד לא מסביר לך איך להתלבש צנוע אבל גם יפה וטרנדי. בגלל שלי היה חשוב להיראות טוב הייתה לי התנגשות עם העולם הצנוע. וביום שהבנתי את זה, לקחתי על עצמי את מצוות הצניעות עד הסוף, והחלטתי לעשות הכל כדי להתלבש גם צנוע וגם בסטייל שאני רוצה. אם היית שואלת אותי לפני ארבע שנים מה אני רוצה לעשות הייתי אומרת לך, 'תלמידה מצטיינת באוניברסיטה'. אבל אחרי שהתחתנתי בגיל 17 הבנתי שהשליחות שלי היא לעזור לבנות כמוני, חרדיות, להתלבש צנוע אבל להרגיש טוב עם עצמן. אגב, אני מקווה שמנהלת הסמינר שלי תקרא את הכתבה. אחרי כל הצעקות במשרד שלה על זה שאני לא צנועה, היום אני מתראיינת לעיתון גדול ומספרת שצניעות זה השליחות שלי. זו סגירת מעגל".
6 צפייה בגלריה
yk13606908
yk13606908
נועה אלסנר גרין | צילום: שלו שלום
איך נכנס לתמונה הטיקטוק?
"שמעתי שיש שם בנות שמתפרנסות מלייעץ לנשים אחרות מה ללבוש. עד שנכנסתי לא היה דבר כזה בטיקטוק, נשים חרדיות, ורציתי לשמש דוגמה. נתתי טיפים איך למצוא בגדים זולים, כל מיני טריקים שלמדתי לבד. ואז התחילו לפנות אליי ילדות בנות 14 שאין להן כסף והייתי עוזרת להן למצוא אלטרנטיבות זולות. הסברתי מה איכותי ומה לא, וזה ממש עבד".
הפיצוץ היה מיידי. הסרטון הראשון שהעלתה אלסנר גרין זכה לעשרות אלפי צפיות. נתון לא רע עבור נערה אנונימית לגמרי. "הייתי בהלם, ובמקביל הבנתי שיש פה משהו נכון. המשכתי להעלות סרטונים ומתחביב זו נהייתה העבודה שלי, פול־טיים. כל בוקר אני מתעוררת ומצלמת סרטונים. בנוסף הלכתי בתחילת השנה לשנקר והוצאתי תעודת סטייליסטית אישית וסטייליסטית להפקות. בסוף אני גם אפתח מותג משל עצמי".
אף אחד בסביבתה לא הופתע כשהפכה לכוכבת רשת, גם כי מאז שהייתה ילדה נמשכה לאופנה ולטרנדים, וגם בזכות הנטייה שלה להיות מאוד ישירה. "אני רוצה להגיד פה משהו לראשונה שיעורר הרבה תגובות לא טובות", היא מצהירה בביטחון, "אבל יש אמת והיא צריכה להיאמר - הרבה מהעסקים לבגדים צנועים בחברה החרדית מגיעים מנשים שטסות לסין ולטורקיה ומביאות בגדים שאפשר למצוא בעלי אקספרס בשליש מחיר. כשפתחתי את הטיקטוק עשיתי מחקר ענק ומצאתי שמלה שנמכרת באתרים בכלום כסף אבל בחנויות של החרדיות נמכרת במחירים שלא יעלו על הדעת, ולי זה חורה. למה לא מגיע לנו בגדים באיכות ומחירים נוחים לכיס?"
6 צפייה בגלריה
yk13606960
yk13606960
ניסיון להתחבר. מיכאלי | צילום: קואנקס
ברשת כמו ברשת, החשיפה הגדולה שאלסנר גרין זוכה לה לא תמיד חיובית. "בחודשים האחרונים אני מורידה את הכיסוי ראש, מסיבותיי שלי, וכשזה קרה קיבלתי המון תגובות קשות. אבל זה רק עודד אותי להביא את עצמי כדי שבנות שמרגישות כמוני ומפחדות יבינו שהן בסדר. התגובות הרעילות לא אומרות עלינו כלום, נשארתי חרדית צנועה ויום אחד גם אחזיר את כיסוי הראש. ממקום יותר שלם. אני רוצה שכולם יבינו שאפשר להיות חרדית באיזו דרך שתרצי. ההשתדלות שלך זה מה שהקדוש ברוך הוא רוצה, ולא משנה מה אומרים הצופים והטוקבקיסטים"..
ומה עם הסביבה הקרובה? בעלך?
"הוא הכי תומך בעולם. ידע שזה יקרה וזה עניין של זמן שאצליח בתחום שלי. הוא ידע עם מי הוא התחתן. הוא לא משתתף בסרטונים, כי הוא אוהב את הפרטיות שלו. אבל אני גם לא רוצה עין הרע על הזוגיות שלי. במילא אני מעוררת את זה ברשתות".
6 צפייה בגלריה
yk13607002
yk13607002
רעיה חתוכה מרי | צילום: יובל חן
מזהים אותך ברחוב?
"בכל מקום שאני הולכת אליו. לא יכולה לצאת עם סתם קוקו מוזנח וחולצה מלוכלכת מהבית, חייבת להשקיע. הייתי עכשיו חודש בחו"ל ואפילו בטיימס סקוור זיהו אותי ואמרו, 'יא זו את מהטיקטוק'".
אבל יש גם תגובות טובות.
"80 אחוז מהתגובות הן מטורפות ומדהימות. יש לי קהל שהוא משפחה. על כל תגובה רעה תראי 20 תגובות טובות. נשים שמתעצבנות על השונאים ומגינות עליי".
6 צפייה בגלריה
yk13606973
yk13606973
יעל זילברמן | צילום: יובל חן
× × ×
כסף הוא אולי לא הסיבה שהנשים איתן שוחחנו הגיעו לטיקטוק - אבל אי־אפשר להתעלם מהעובדה שהכסף מניע את הפלטפורמה, ועל אחת כמה וכמה את זירת המשפיעניות. "אני עוד לא שנה בפלטפורמה וכבר עושה כסף מאוד מכובד", אומרת אלסנר גרין, "בהתחלה פשוט קיבלתי בגדים, ופתאום סרטון שלי קיבל חצי מיליון צפיות והבנתי שאי־אפשר לעשות את זה בחינם, זה לא שווה לי. אני משקיעה בכל סרטון שעות. מי שרוצה לעבוד איתי צריך לדעת שחייבים להשקיע בי כסף ומי שלא רוצה - לא צריך. היו לי בחודשים האחרונים יותר ממאה הצעות עם המון כסף, אבל את שיתופי הפעולה שעשיתי אני סופרת על עשר אצבעות כי אני בוחרת את המותגים שאני עובדת איתם בפינצטה ומעדיפה לעשות פחות כסף מאשר להעביר תוכן שקרי לעוקבות שלי".
ואיך את בוחרת באמת?
"לא אכפת לי שם המותג וכמה הוא מפורסם, אלא איכות, ומחיר וטרנדיות. בעולם החרדי אין עסקים גדולים, ואני תומכת תמיד רק בעסקים קטנים. יש חברות גדולות מהעולם החילוני שיש להם בגדים צנועים ואני במשא ומתן איתן לחוזה ארוך טווח. כולם יכולים לפנות אליי אבל שיידעו שהם עוברים סינון כבד, אני לא מפרסמת כל אחד".
והתעריף?
"סטוריז שלי באינסטגרם עולים ארבע ספרות וסרטונים בטיקטוק יותר. אני כבר לא עושה שיתופי פעולה במאות שקלים בודדים. אני עובדת קשה, לפעמים עד אמצע הלילה, ועבודה קשה צריכה להיות מתוגמלת בכסף".
חלוצה אחרת בזירה התוססת והתופחת של המשפיעניות החרדיות היא יעל זילברמן, בת 28 מבני־ברק, נשואה ליקותיאל ואמא למיכלי בת השבע ואמליה בת השש שמככבות גם הן בעמוד הטיקטוק של אמא. "היום אני כבר מרגישה בנוח להגדיר את עצמי כ'משפיענית תוכן לציבור החרדי'".
ועד עכשיו?
"יש לי עסק של פאות ללקוחות חרדיות וגם מעט חילוניות, אז זו הייתה ההגדרה שלי. המילה 'משפיענית' פשוט לא החליקה לי בגרון. אבל אז עוקבות שלי התחילו לכתוב לי, 'את אושיה', 'מי אם לא את משפיעה עלינו?' והבנתי שככה רואים אותי. אני שמחה להיות אושיה מזן שונה, כזו שלא מכניסה רק שופינג וסקירות של מוצרים וקרמים, אלא אחת כזו שנכנסה לטיקטוק כדי לשנות תודעה. לא כדי להתעשר. השתתפתי בתוכנית 'בנות ברק' ששודרה בשנה שעברה וזה הרחיב לי את הקהל, ואז גם הגיעו הצעות לשיתופי פעולה. ואני? לא אסרב, זה חלק בלתי נפרד ממני ומהפרנסה שלי".
אבל זה לא תמיד היה ככה.
"לא, בהתחלה נורא קשה עם זה. לא ידעתי כמה לדרוש על שיתופי פעולה אז פשוט סירבתי. בהמשך התחלתי להיכנס לזה. כל אושיה תגיד שהיא 'בוחרת את המותגים שלה בקפידה', אבל אני באמת עושה את זה. היום המגוון של המותגים שאני עובדת איתם מאוד רחב - מבגדי ילדים או ציוד לבית הספר ועד שיתופי פעולה עם מותגי איפור וטיפוח ואופנה. ממש לאחרונה נכנסתי גם לתחום של הקולינריה, מסעדות וסקירה של בתי מלון. מעבר לזה אני נותנת במה לעמותות שאני מאמינה בהן וגם משתפת פעולה בתשלום אם הן מעוניינות שאתן במה רחבה יותר לעשייה שלהן".
ובתרגום לכסף?
"בהערכה גסה הסכומים לשיתופי הפעולה שלי נעים בין 3,000 ל־8,000 שקל, זה משתנה מאוד בהתאם למה שהמותג מבקש. כמובן שהמחיר משתנה אם שיתוף הפעולה הוא לזמן ארוך או חד־פעמי. כן חשוב לי שהחברות שאני עובדת איתן יתאימו לערכים שלי ולתוכן שאני מעלה".
כמה זמן את בטיקטוק?
"שנתיים. כשפתחתי את העמוד הגעתי תוך כמה חודשים לכמעט 4,000 עוקבים, אבל אז טיקטוק מחקו לי את החשבון כי העליתי את הבנות שלי וזה נחשב אז ל'בטיחות קטינים'. לפני שנה פתחתי חשבון חדש והרבה יותר מצליח מהקודם. אני יכולה להגיד היום שהאינסטגרם שלי הוא רק לפאן והטיקטוק זה לעבודה. אני בעיקר אוהבת לעצבן אנשים שמגיבים על סרטונים. אני מגיבה חזרה, נוצר שיח וזה הופך לוויראלי. ככה זה ברשתות החברתיות - אם אתה מעצבן אנשים אתה מצליח".
מזהים אותך ברחוב?
"בטח, זה הכי מרגש אותי, יותר מהסדרה שהייתי בה. כי זה התוכן האישי שלי".
לאישה נשואה, חרדית, נוכחות רשתות חברתיות זה לא דבר מובן מאליו.
"בהתחלה כשפתחתי אינסטגרם הסתכלתי על זה כמו על גלריית תמונות. אבל אז התחלתי לקבל המון תגובות ואמרתי - אם כבר אז נפתח גם טיקטוק".
העמוד שלה נסק כאשר דיברה בגלוי על פרשת חיים ולדר (סופר חרדי שהואשם בניצול מיני של קטינות). "חטפתי שם המון אש מהרבה אנשים שהגנו עליו. היו גם הרבה אנשים שהסכימו איתי - וכולם רבו אצלי בתגובות. שם הבנתי שבטיקטוק הכל מתפוצץ בקלות, שאני יכולה להגיע למאות אלפי עוקבים בכלום זמן".
בסרטונים המצליחים ביותר של זילברמן מופיע אביה החרדי. "זה מצחיק כי לו יש רק טלפון כשר ומייל. הוא ראה את התכנים שלי אצל אחרים והבין שאני מסתכלת על זה כשליחות וזה מצא חן בעיניו. בהתחלה אנשים לא הבינו אם הוא רציני בסרטונים. לא הבינו איך הוא לא מתבייש בי, אבל כיבדו אותו".
וחוץ מאבא שמשתף פעולה? איך המשפחה מקבלת את הבחירה שלך?
"יחסית בסדר, אני והאחיות שלי תמיד היינו קצת יוצאות דופן בציבור החרדי. לבעלי היה קצת קשה כי הוא חרד לפרטיות שלו, וגם כי הוא היה רואה איך אני מדברת אקטואליה ואז צולבים אותי ומקללים אותי. זה היה לו יותר קשה מאשר לי. ונכון, אני נראית לאנשים אחת כזו של 'קפצו לי' אבל יש תגובות מעליבות שחודרות גם אותי.
"אני מדברת הרבה על בתי ספר ממלכתיים חרדיים ולח"כים החרדים זה נורא קשה לשמוע. במקום לתפוס אותי כאחת שרוצה לעורר שיח שונה בחברה החרדית רואים אותי כאויבת שלהם. אם אני מדברת על דברים שצריך לשנות במגזר אז כולם נגדי, מקללים אותי. הייתה תקופה שחטפתי אש כשניסיתי לחבור למרב מיכאלי ולשתף פעולה עם מפלגת העבודה. זה הפך אותי לאויבת העם".
× × ×
עבור ציפי (פיקסל) לביא מבני־ברק, אם חד־הורית לילד בן שלוש, טיקטוק הוא הכלי הכי אפקטיבי להעברת מסרים - כפי שמעידים ההאשטגים שלה, "פמיניסטית", "אקטיביסטית", "חרדית". לטיקטוק היא הגיעה דווקא בעקבות משבר אישי. "התחלתי להעלות תכנים אחרי שהתגרשתי. אני בוגרת לימודי קולנוע בבית הספר 'מעלה’, אז הצילום והתכנים לא היו לי משהו זר".
אלו תכנים העלית?
"שיתפתי סרטונים על תהליך הגירושים שלי, ומלא נשים התחילו לפנות אליי לייעוץ. התחלתי להיות אקטיביסטית בתחום הגירושים, ומשם - אחרי פרשיית חיים ולדר - גם אקטיביסטית של פגיעות מיניות. שם הכרתי את קבוצת הטיקטוק והאינסטגרם 'נבחרות' (נשים חרדיות לייצוג שוויון וקול - ל"א) והתחברתי אליהן. לפני חצי שנה, אחרי שקמה הממשלה והתחילה תנועת המחאה, הבנתי שזה המאני־טיים במדינה לשנות דברים, והתחלתי לבוא לוועדות בכנסת. המטרה שלי הייתה בעיקר להכניס נשים חרדיות למפלגות החרדיות בכנסת".
לא מובן מאליו להביע את הקול שלך בטיקטוק, מקום שנחשב לא צנוע, לא כשר.
"תראי, למדתי קולנוע וידעתי שיש לי את היכולת לספר סיפור בצורה חזקה. לפני כן גם יצרתי תוכן בסטטוסים של הווטסאפ, שזה ה־סטורי של החרדים, אז לא היה לי חדש להעלות סרטונים שלי. מה שכן היה חדש זו החשיפה - סרטון אחד שמגיע ל־50 אלף צפיות, כוח עצום. לא ייאמן כמה כוח יש לך בידיים. האהבה שקיבלתי ריגשה אותי, אבל הכי ריגש אותי שראיתי שזה הצליח להשפיע על נשים ואנשים.
"הכוח של הרשת במגזר החרדי הוא אדיר. בלי מקום כמו טיקטוק ארגונים לא קמים. ברשתות נשים מוצאות אחת את השנייה ומתאגדות. יש בטיקטוק שני סוגי קהלים, קהל שאוהב את הפמיניזם וקהל ששונא אותו. ויש תגובות קיצוניות לשני הצדדים. יש אנשים שמתרגשים לראות שהסטריאוטיפ החרדי לא נכון לגבי כל הנשים, ויש גם כאלו שאומרים, 'תורידי את כיסוי הראש, את לא חרדית'.
"לאחרונה שמתי עוקב לנשים ערביות, והבנתי עד כמה אני גזענית, ממש כמו כל מי שמתגזען עליי. מה מפתיע שיש מוסלמיות בטיקטוק? למה אני כל כך מופתעת? הן יוצרות תוכן מעולה, וזה מרתק. גם מהזווית התרבותית, וגם מבחינת התוכן שהוא ברמה מאוד־מאוד גבוה. יש הרבה שמעלות תכנים פמיניסטיים מעולים כמו שאני מעלה, ואני לא פעם משתמשת בסאונד שלהן בתוכן שלי כמו 'לא משמעותו לא', בהקשר של יחסים. המון אמירות פמיניסטיות מעולות".
לא הפחיד אותך הצד הלא־צנוע של האפליקציה?
"לא, כי האלגוריתם של טיקטוק מתאים את עצמו אל התכנים שאתה רוצה לצפות בהם. רוב התכנים שלי הם פוליטיקה, פמיניזם, מתכונים, אז יגיעו לשם אנשים שמחפשים תוכן כזה. מעבר לזה אני אדם חזק באמונה ויודעת שסרטון אחד לא יערער אותי. היום אני מנהלת תוכן לעסקים בטיקטוק למחייתי, אז מי אם לא אני אבין איך הפלטפורמה עובדת ואהיה חזקה?"
מה אומרת על זה הסביבה הקרובה?
"להורים שלי זה מציק מאוד, אבל הם שותקים. בפעמים הבודדות שהם דיברו איתי על העיסוק שלי הם התפוצצו לחתיכות על העשייה שלי בכללי, ובמיוחד ברשת. קשה להם שאני אקטיביסטית פוליטית, הם היו מעדיפים שאהיה עקרת בית".
מה עוד את מצפה להשיג מהפלטפורמה?
"המטרה הבאה שלי היא להכניס נשים חרדיות לכנסת דרך מפלגות ליברליות שאנחנו עובדות איתם. אני מקווה שדרך הרשתות נשכנע אנשים חרדים ולא חרדים להצביע למפלגות שיסכימו להכניס מועמדות חרדיות לרשימה. אני מקווה שנצליח לשכנע את הקהל שנשים חרדיות בפוליטיקה הן הפתרון למשבר שיש לנו כרגע".
גם רעיה חתוכה מרי (32), אם לשלושה, עבדה בעמותות וארגונים חברתיים זמן רב עד שהבינה שהדרך הכי יעילה לגייס אנשים ומשאבים היא הרשתות החברתיות. היום, בנוסף לעמוד טיקטוק משלה חתוכה מרי מנהלת את הטיקטוק של עמותת "נבחרות", ולאט־לאט לומדת דרך האלגוריתם שהומור וציניות עדיפים פי כמה על תוכן קשה ונוקב.
"בתחילת דרכי המקצועית הייתי בכלל גננת", היא מספרת, "בשלב מסוים עשיתי שינוי תעסוקתי ונכנסתי לתחום החברתי. הכרתי את קהילת 'אחותנו את', נשים חרדיות שרוצות לעשות שינוי חברתי. התחברתי לחזון, לרוח, מצאתי מקום שאפשר לבטא בו כל מיני תהיות שעולות בנו כנשים חרדיות”.
מה למשל?
“התחתנתי בגיל 20 עם אברך, גרתי בבני־ברק, לפי מה שחינכו אותנו בסמינר הייתי אמורה להיות מאושרת, אבל זה לא עבד לי. מצד אחד רציתי להמשיך לשמור על האמונה ולקיים את המצוות, אבל הרגשתי שאין לי מקום לדון בדברים. בקהילת הנשים של 'אחותנו את' הכרתי נשים שמדברות כמוני, ומשם הגעתי גם לרשת".
איך?
"כשהייתי בחורה צעירה לא היה לי טלפון חכם, רק כשר. ואז כשהייתי גננת במשרד החינוך המפקחת אמרה לי, 'את חייבת טלפון חכם כדי לתקשר עם הורים', ועדיין התחמקתי מזה כי הטיפו לנו שיש שם מלא רוע ובגידות. לפני חמש שנים עברתי לטלפון חכם כי זה היה חזק ממני. משם הייתה לי התלבטות אם להיכנס לפייסבוק, אבל בסוף נכנסתי. בכל שלב שעשיתי בדרך הזו נבהלתי מאוד אבל הבנתי שלא קורה כלום - החיים ממשיכים. היום אני כבר מתגעגעת לטלפון הכשר כי הטיקטוק גונב לי הרבה מאוד מהזמן", היא צוחקת.
את מביאה לטיקטוק גישה מאוד חיובית.
"כן, הבנתי שכדי לעבור טוב יותר המסרים צריכים להיות פחות מרירים, יותר הומוריסטיים, בווייב טוב, בקריצה. רציתי להגיע לדור הצעיר, להעביר מסרים לחבר'ה שיושבים בסמינר או בישיבה וגוללים בטיקטוק מתחת לשמיכה. בהמשך אירגנתי סדנה מקצועית של טיקטוק לנשים מארגון 'נבחרות' וזה מאוד גיבש אותנו ונתן כוח לעוד נשים לעמוד מול המצלמה”.
ולמה זה חשוב?
"בתקשורת החרדית אין מקום לאף אחת, גם לא באתרים החרדיים. ברשתות החברתיות אין לנו צנזורה, אנחנו יכולות לדבר בחופשיות אבל בזהירות. יכולות לבטא דרישות שאי־אפשר להביע בתקשורת החרדית, כמו זכויות נשים".
× × ×
הטיקטוק מגיב בהתלהבות ובהקלקות למצטרפות החדשות לשורותיו, בין אם התכנים שלהן נוקבים, פמיניסטיים, אקטיביסטיים, או רכים יותר כמו מדריכים איפה לקנות שמלות צנועות בזול ואיך לקשור את אותה מטפחת בחמש דרכים שונות.
מה היה הסרטון הכי ויראלי שלכן?
אלסנר גרין: "סרטון עם כחצי מיליון צפיות – שיתוף פעולה עם מעצבת של בגדי ים צנועים. סיפרתי בסרטון שהיה לי קשה בקיץ בזמן שכל הבנים נכנסים למים ואני צריכה להיכנס עם בגדים ולא נוח לי. והסרטון הצליח כי אף אחד לא דיבר על הנושא הזה עד עכשיו”.
"סרטון שהעליתי על אישה שהגרוש שלה רצח אותה אחרי שהיא תבעה מזונות. הסברתי למה המערכת דפוקה וזה הגיע ל־89 אלף צפיות. סרטון אחר על חטיף שקוראים לו 'טיקטוק' הגיע כמעט למאה אלף צפיות".
זילברמן: "68 אלף צפיות על סרטון שעוסק בהבנייה שוורוד זה צבע של נשים. היה על זה שיח מטורף. סרטון עם אבא שלי הגיע ל־200 אלף".
חתוכה מרי: "120 אלף צפיות לסרטון שצילמה אורלי בוים שהתלוותה לקמפיין 'חרדיות דורשות צדק' ביום הבחירות. באתי להצביע בקלפי ברמת־גן, והיו שם נציגים של ש"ס שהתחילו להגיד לי, 'בעלך מסכים לך לעשות את מה שאת עושה ברשת?' הייתי אחת מול ארבעה גברים ומשם הדיון פשוט התלקח". ×
נועה אלסנר גרין: "אני מקווה שמנהלת הסמינר שלי תקרא את הכתבה. אחרי כל הצעקות במשרד שלה על זה שאני לא צנועה, היום אני מתראיינת לעיתון גדול ומספרת שצניעות זו השליחות שלי"
ציפי לביא: "הכוח של הרשת במגזר החרדי הוא אדיר. בלי מקום כמו טיקטוק ארגונים לא קמים. ברשתות נשים מוצאות האחת את השנייה ומתאגדות"
יעל זילברמן: "בהערכה גסה, הסכומים לשיתופי הפעולה שלי נעים בין 3,000 ל־8,000 שקל, זה משתנה מאוד בהתאם למה שהמותג מבקש. כן חשוב לי שהחברות שאני עובדת איתן יתאימו לערכים שלי"
רעיה חתוכה מרי: "רציתי להגיע לדור הצעיר, להעביר מסרים לחבר'ה שיושבים בסמינר או בישיבה וגוללים בטיקטוק מתחת לשמיכה"