מי ששוחח אתמול עם הגורמים הבכירים בישראל שעוסקים במשא ומתן הלא רשמי מול חמאס דרך המתווכים, יכול היה לשמוע שהרוח שמנשבת היא אופטימית. הם שלחו באמצעות שליח האו"ם, תור ונסלנד – שנכנס לרצועת עזה דרך מעבר ארז במטרה לקדם רגיעה – את ההצעה שלפיה ככל שייפסקו ההפגנות האלימות על הגדר וייעצרו הפרחות בלוני התבערה לכיוון העוטף - המעבר ייפתח מחדש לתנועת פועלים. גם המתווכים המצרים והקטארים העבירו את המסר.
בנוסף, הגורמים הישראלים הבהירו כי אם השקט יישמר הם יבחנו בחיוב את הדרישה הנוספת של ארגון הטרור, להגדיל את מכסת הפועלים ב־1,500, כך שבכל יום ייכנסו לישראל 20,000 פועלים. יש לציין כי החלטה כזו חייבת את אישורם של שר הביטחון יואב גלנט וראש הממשלה בנימין נתניהו, אבל כל מערכת הביטחון תומכת במהלך הזה מתוך תפיסה כי מדובר באינטרס ישראלי לשפר את המצב הכלכלי והאזרחי בעזה, ובכך להקטין את הסבירות שאזרחים שיש להם מה להפסיד ייכנסו למעגל הטרור.
ההחלטה לסגור את מעבר רפיח התקבלה לפני כשבוע בתגובה להפרות הסדר בגבול, שהחלו כחלק מניסיון לחדש את ההתפרעויות השבועיות שהופסקו לפני שלוש שנים. סגירת המעבר גרמה ללחץ כבד ברצועה, שכן כל יום שבו לא נכנסים 18,500 פועלים עזתים לעבודה בישראל גורר הפסד של יותר מעשרה מיליון שקלים לכלכלה בעזה.
לשם השוואה, המענק הקטארי כולו עומד על 30 מיליון דולר בחודש (כ־114 מיליון שקלים), והוא כמעט שווה ערך לסכום שמכניסים הפועלים לרצועה. בנוסף, המענק נתון בסכנה בשל יחסים מעורערים בין חמאס לקטאר - שכבר ביקשה מההנהגה ברצועה למצוא לה חלופות כלכליות.
גורמים בעזה דיווחו כי הנזק הכלכלי גבוה אף יותר והלחץ על חמאס מצד האזרחים הולך וגובר. משכורת כל אחד מהפועלים מפרנסת כמה משפחות ברצועת עזה, ומשפיעה על מאות אלפי עזתים שנפגעו, גם כי הם לא מקבלים סיוע וגם כי לא מוזרם כסף לכלכלה.
"מטרת העל" של ההתפרעויות סמוך לגדר היא להשיג הקלות כלכליות נוספות, תוך ניצול של "החולשה הישראלית", כפי שתופסים זאת בעזה. ההתפרעויות נמשכות כשבוע ימים והן כוללות בין היתר הפעלת מטענים וירי - הכל בחסות החמאס ובעידודו.
אבל למרות המאמצים, גם אתמול נרשמו אירועי טרור על הגדר, כשעשרות צעירים פלסטינים התפרעו בכמה מוקדים ליד גבול רצועת עזה. בשלב הזה המו"מ מתנהל על הגדר ולא מעבר לזה. לא נעים, אבל נסבל כל עוד זה לא גולש לירי רקטות. עמדת צלפים של צה"ל הוצתה בגבול, ובתגובה חיל האוויר תקף עמדה של חמאס ברצועה.
מוקדם יותר הופרחו בלוני תבערה, ושריפה פרצה בתחומי המועצה האזורית שער הנגב.
למרות תגובת חמאס, הגורמים הישראלים שמנהלים את המגעים לקידום רגיעה, אופטימיים שיגיעו להבנה כי לדעתם חמאס אינו מעוניין בהסלמה אלא דירדר את האירועים כדי לשפר את המצב הכלכלי ברצועה. ימים יגידו אם צדקו.