הודעתו המוקדמת של שר החוץ אלי כהן אולי קילקלה במעט את החגיגיות של האירוע, אך אתמול הגיע רשמית הרגע שלו חיכו ישראלים רבים: כניסה של ישראל לתוכנית הפטור מוויזה לארצות־הברית, כפי שהכריזו מזכיר הגנת המולדת אלחנדרו מיורקס ומזכיר המדינה אנתוני בלינקן.
2 צפייה בגלריה
שגרירות ארה״ב
שגרירות ארה״ב
שגרירות ארה״ב
(צילום: מיכאל קרמר)
בכך תהפוך ישראל למדינה ה־41 ברשימה היוקרתית שכוללת, בין השאר, את גרמניה, צרפת, בריטניה, סינגפור ואוסטרליה. במסגרת התוכנית, שצפויה לצאת לפועל עד סוף חודש נובמבר, ישראלים המחזיקים בדרכון ביומטרי יוכלו לקבל אשרה דיגיטלית מוזלת ומהירה במקום הוויזה הרגילה.
האם אדם עם ויזה תקפה לארה"ב יוכל להמשיך להשתמש בה כרגיל?
כן, כל עוד הוויזה תקפה. למעשה תוכנית הפטור מוויזה לא מבטלת את מסלול הוויזה, אלא מייצרת לצידו מסלול נוסף באמצעות Electronic System for Travel Authorization - ETSA.
כמה זמן תקף האישור מ־ESTA וכמה הוא עולה?
האישור עולה 21 דולר והוא תקף למשך שנתיים.
בתוך כמה זמן מגיעה התשובה מ־ESTA?
עד שלושה ימים, אבל בדרך כלל הרבה פחות מזה.
האם מסלול הפטור מאפשר לעבוד או ללמוד בארה"ב?
לא. הפטור מוויזה מוענק אך ורק לצורכי תיירות ועסקים - ולפרק זמן של עד 90 יום.
האישור מיועד רק למחזיקי דרכון ביומטרי?
כן, מי שאין לו דרכון ביומטרי יהיה חייב להמשיך להוציא ויזה ולעמוד בתור בשגרירות.
מה יקרה אם אדם נכנס עם הפטור וחרג ממגבלת ה־90 יום?
תישלל ממנו לצמיתות האפשרות לעשות ESTA, וייתכן גם כי לא יקבל ויזה בהמשך.
האם תשובה חיובית ממערכת ה־ESTA מבטיחה כניסה חופשית לארה"ב?
לא. תשובה חיובית מבטיחה את היכולת להגיע לשער הכניסה הבינלאומי של ארה"ב, אבל תמיד שיקול הדעת האחרון הוא של פקיד ביקורת הגבולות בשדה. אם אדם יעורר חשד, לא יידע להסביר מה הוא הולך לעשות בארה"ב או לא ישכנע את פקיד ביקורת הגבולות שאין לו כוונה לחזור לישראל לפני תום 90 הימים - הוא לא יוכל להיכנס לתוך המדינה.
האם אדם עם עבר פלילי שנעצר או הורשע יכול להיכנס לארה"ב עם פטור מוויזה?
עצם המעצר או ההרשעה אינם הופכים אדם לבלתי כשיר להיכנס לארה"ב דרך תוכנית הפטור מוויזה, אבל שגרירויות ארה"ב מייעצות במקרים אלו להמשיך להגיש בקשה לוויזת תייר אף שאין מחויבות חוקית לעשות זאת. יש לציין כי לאמריקאים לא תהיה גישה גורפת לרישום פלילי של אזרחים ישראלים, אלא רק במקרים מסוימים ובאופן מדגמי.
כיצד מתן הפטור צפוי להשפיע על מחירי הטיסות?
התוכנית החדשה צפויה להעלות בעד עשרות אחוזים את הביקוש לטיסות לארצות־הברית בטווח הקרוב, דבר שבחברות התעופה מעריכים שעלול לגרור גם עלייה במחירי הכרטיסים. עם זאת, גורמים בענף מעריכים כי המהלך בטווח הרחוק גם יוביל לתגבור הקווים - כך שהמחירים צפויים להתאזן לאחר מכן.