יום ראשון האחרון לא היה עוד יום בהיסטוריית הכדורגל המפוארת של המועדון ההולנדי איאקס אמסטרדם. היריבה השנואה פיינורד כבר הובילה 0:3 בדקה ה־55 של הקלאסיקר ההולנדי ב"יוהאן קרויף ארנה", כשהשופט סרדאר גוזובויוק החליט לסיים את המשחק לאחר שאוהדי איאקס לא הפסיקו לזרוק חזיזים, פצצות עשן ושאר פירוטכניקות לכר הדשא.
2 צפייה בגלריה
yk13608704
yk13608704
(צילום: REUTERS)
המהומות המשיכו גם מחוץ לאצטדיון. אוהדי איאקס המשיכו עם פצצות העשן וחלקם התחילו בקטטות עם כוחות הביטחון. כוח שוטרים עצום, חלקם פרשים על סוסים, ניסה לעצור את המהומות ובשלב מסוים החל להשתמש בגז מדמיע לפיזור האוהדים. למזלם של השוטרים, ובגלל ההיסטוריה האלימה של הקלאסיקר, לאוהדים אורחים אסור להגיע לאצטדיונים של המארחת מאז 2009. "אני אומר את זה בשיא הרצינות", התבטא בטלוויזיה כוכב העבר מרקו ואן באסטן, "אנחנו צריכים לסגור את הכדורגל בהולנד. אנחנו פשוט לא יודעים להתנהג". אתמול חודש המשחק מהדקה ה־55 ופיינורד הספיקה לכבוש שער נוסף ולהשלים 0:4 מהדהד.
הצרות של איאקס מהשנה שעברה זלגו לשנה הזו. היא ניצחה רק במשחק אחד מארבעה, בבית נגד העולה החדשה הראקלס, ומדורגת במקום ה־14 (עם שני משחקים חסרים). העזיבה של אריק טן האח למנצ'סטר יונייטד הותירה חלל בעמדת המאמן שהמועדון עדיין לא התאושש ממנו: אלפרד שרודר שהחליף אותו שרד עד לינואר ופוטר לאחר שבעה משחקים ללא ניצחון, והמחליף הזמני, ג'ון הייטינחה, נבעט מהמועדון לאחר שהוביל אותו להפסד לאיינדהובן בגמר הגביע ולמקום השלישי בליגה, שממנו פיספס את ליגת האלופות לאחר 13 שנים רצופות. כעת הכיסא של מוריס סטיין, שהוחתם בקיץ לשלוש שנים, כבר מתנדנד.
כמה שעות לאחר המהומה נגד פיינורד, המנהל הספורטיבי סוון מיסלינטאט התפטר בתום ארבעה חודשים בתפקיד. הסיבה הרשמית הייתה חוסר שיתוף פעולה, אבל ביקור באתרי האוהדים מגלה כי הוא חשוד כי לכאורה עשה לביתו במהלך שוק ההעברות בקיץ וכי כמה מההחתמות שביצע נגועות באינטרסים זרים. בעיקר נחקרת רכישתו של המגן הקרואטי בורנה סוסה משטוטגרט, הקבוצה שבה עבד מיסלינטאט לפני כן, תמורת שמונה מיליון יורו.
בכל מקרה, השפל של הקבוצה - בהנהלה, ביציעים ועל המגרש - שובר שיאים.

הפתיחה הגרועה מאז 1965

לפני המשחק אוהדי איאקס שאגו את שמו של מאמן העבר לואיס ואן חאל, אבל הוא כבר הודיע כי בשל מצבו הרפואי (סובל מסרטן בערמונית ועובר טיפולים) הוא אינו כשיר לחזור לאמן מועדון. האוהדים זועמים על המועדון שמכר בקיץ שחקנים ב־156 מיליון יורו, אבל גם השקיע 109 מיליון יורו בשחקנים שהתגלו כאכזבה, מבלי להתייעץ עם הצוות המקצועי.
מדובר בפתיחת העונה הגרועה ביותר של איאקס מאז 1965, שבה הצטרף יוהאן קרויף לראשונה לשורות הקבוצה הבוגרת. אבל האמת היא שמדובר במשבר מתמשך. קחו לדוגמה את דושאן טאדיץ' הסרבי, שוויתר על הצעות אחרות ב־2018, כולל סכומים של שמונה ספרות מהליגה הסינית, כדי להצטרף לקבוצת חלומותיו, איאקס. טאדיץ' עשה במועדון קריירה מוצלחת, אבל בשנה שעברה ביקש להשתחרר.
"מדובר בספינה שוקעת", אמר לפני שחתם בפנרבחצ'ה. "היו לנו פערים בשאיפות. אני התרגלתי לכך שמקום שלישי זו אכזבה עצומה עבור איאקס, ואז ראיתי שבקיץ הם לא עושים כלום כדי לשפר את הקבוצה. המסקנה שלי הייתה שמקום שלישי ולעשות כסף מהעברות זה דבר שמתאים להם".
בקיץ 2022 עזבו את איאקס שמונה שחקני הרכב, בהם השוער אנדרה אוננה, סבסטיאן האלר, ליסנדרו מרטינס ואנטוני. אלו היו מכות שאיאקס לא הצליחה להתאושש מהן.
תוסיפו לכך את העזיבה של אריק טן האח למנצ'סטר יונייטד, מי שהוביל את איאקס לחצי גמר הצ'מפיונס ב־2019, את העזיבה של המנהל הספורטיבי מארק אוברמארס לאחר ששלח שורה של מסרוני זימה לקולגות, ואת הפרישה של אדווין ואן דר סאר מכס המנכ"ל (אני מותש, טען, וכעבור שבוע הובהל לבית החולים עם שטף דם במוח); ותקבלו מתכון לאונייה מפוארת, אבל נטולת קברניט, שטה ללא כיוון.