התרופה וויגובי לא זמינה עדיין בישראל, בין היתר מפאת מחסור עולמי, מסבירה ד"ר מאיה איש שלום, מומחית ברפואה פנימית, אנדוקרינולוגיה וסוכרת בקופת החולים מאוחדת. לדבריה, היא צפויה להגיע ככל הנראה בינואר.
גם התרופה אוזמפיק, בשורה משמעותית בשנים האחרונות במאבק בסוכרת ומשמשת גם לטיפול בהשמנת יתר, לא כלולה בסל התרופות, ואולם קופות החולים מכבי, מאוחדת ולאומית מספקות אותה למבוטחיהן חולי הסוכרת. בקופת החולים כללית היא ניתנת לבעלי הביטוחים המשלימים בלבד, כך שחולי סוכרת משכבות סוציו־אקונומיות נמוכות לא יכולים לקבל אותה דווקא בקופה הגדולה בישראל.
1 צפייה בגלריה
yk13606530
yk13606530
(התרופה הוותיקה יותר, אוזמפיק. פריצת דרך בטיפול בסוכרת ובהשמנת יתר | צילום: איי-אף-פי, JOEL SAGET)
הנתונים מצביעים על עלייה חד־משמעית ברישום התרופה לחולים. על פי נתוני מכבי, ב־2020 נרשמו כ־50 אלף מנות של אוזמפיק, וב־2022 זינק מספרן לכ־340 אלף. במאוחדת התמונה דומה: 7,800 מנות ב־2020, שקפצו ל־100 אלף ב־2022. הנהירה אחר התרופה הובילה את משרד הבריאות להנחות את הקופות לפני שנה לרשום אותה אך ורק לחולי סוכרת, מאחר שמבוטחים רבים שסובלים מעודף משקל השתמשו בה על חשבון חולי הסוכרת, גם תוך כדי רכישה בשוק השחור.
לדברי ד"ר איש שלום, "אוזמפיק הוא הורמון שמופרש מתאים אנדוקריניים במעי בתגובה למזון, מווסת את פעילות הלבלב והפרשת האינסולין, מונע ייצור סוכר על ידי הכבד שלא לצורך, וגורם לתחושת שובע. התרופה מונעת אירועים מוחיים וככל הנראה גם התקפי לב. היא זריקה שניתנת פעם בשבוע, לעומת תרופות אחרות שניתנו פעמיים ביום. בגלל יעילותה, היא משנה את מהלך המחלה ויכולה להפוך אדם סוכרתי עם עודף משקל לאדם ללא סוכרת עם משקל תקין. תופעות הלוואי הן בעיקר במערכת העיכול, ויש מחקרים ארוכי טווח שמראים בטיחות. יש קצת סיגנל של אבנים בכיס המרה, אבל לא משמעותי ומאוד נדיר".