רצח רודף רצח, נקמה רודפת נקמה: זה היה יום שחור בבסמת טבעון שבגליל התחתון. חמישה מבני משפחת דלאיקה נטבחו למוות באחד ממקרי הרצח המחרידים ביותר שידעה החברה הערבית בכלל והציבור הישראלי בפרט. במשטרה מעריכים כי מדובר בנקמה על חיסולו של עאטף אבו־כליב אתמול בבוקר בחיפה. אך עד שיתבהרו הפרטים דבר אחד כבר ברור: הפשיעה המשתוללת ברחובות חצתה כל קו אדום אפשרי.
3 צפייה בגלריה
yk13609765
yk13609765
(צילום: אבי מועלם)
הנרצחים הם שני האחים ווליד ומוחמד בני 14 ו-17, רביע בשנות ה־20 לחייו, זינב (אום עומר) בשנות ה־40 לחייה ובנה מוחמד חסן בן ה־25. תושב היישוב בן 49, שאשתו ובנו נרצחו באירוע הירי, נפצע באורח בינוני. אימם של האחים שנורו למוות הגיעה לזירת הירי, עוד לפני כוחות ההצלה, וזעקה לעזרה: "רצחו את הבנים שלי, מה אני יכולה לעשות".
מפכ"ל המשטרה רב־ניצב יעקב שבתאי קיים הערכת מצב בבסמת טבעון, ואמר כי "כל משטרת ישראל מגוייסת לטובת חקירת הרצח שהתרחש היום". לדבריו, "נחצה פה קו אדום. מי שביצעו את הרצח הזה הם מחבלים. מבחינתנו זה פיגוע, ונעשה הכול כדי להגיע לרוצחים".
המפכ"ל עודכן על הטבח בזמן דיון היערכות של המשטרה לתפילת המחאה של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר שהייתה אמורה להיערך היום ובוטלה. לאחר מכן יצא לזירה. הוא הורה להעביר למקום את כל האמצעים הטכנולגיים העומדים לרשות המשטרה וכוחות נוספים, כולל מלהב 433 ויחידות ארציות.
3 צפייה בגלריה
yk13609241
yk13609241
המפכ"ל שבתאי בזירת האירוע, אתמול
(צילום: דוברות המשטרה)
כבר בזירה דרש המפכ"ל לקבל אישור מיוחד להשתמש בחקירת הטבח בלבד ברוגלות שימושם הוקפא מאז נחשפה פרשת NSO. רק בשבוע שעבר אמר שבתאי בראיון ל־7 ימים כי מהמשטרה נקלחו כל כלי העבודה המשמעותיים: "בזמן שהפושעים מצוידים בטכנולוגיות מתקדמות, למשטרת ישראל הותירו ידיים קשורות – בלי רוגלות, בלי יכולת לאסוף מצלמות, בלי יכולת להפעיל מזהים ביומטרים. אנחנו נלחמים בחץ וקשת מול ארגונים משומנים".
גם השר בן גביר הגיע לזירת הטבח תוך שהוא תוקף את היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב־מיארה: "יש להפעיל את כלי המעצרים המינהליים למיגור הפשיעה הרצחנית והמאורגנת בחברה הערבית, אך לצערי היועמ"שית מונעת את זה". לאחר מכן חזר על דרישתו של המפכ"ל לאשר שימוש ברוגלות לצורך חקירת האירוע: "בחודשים האחרונים השגנו למשטרה לא מעט משאבים וחקיקה שתעזור לה במיגור הרצח, ואנחנו ממשיכים לפעול כדי להעביר חוקים כמו אפשרות לשימוש במצלמות ביומטריות שעשויות להציל חיים", אמר בן גביר. "אמשיך להוביל צעדים למיגור הפשיעה הרצחנית בחברה הערבית ולהעניק משאבים וכלים למשטרה".