האם חלה הרעה במצבם הפיננסי של העסקים בישראל? מבדיקה של תלושי שכר שהגיעה לידי "ממון" נראה שהתשובה חיובית.
שיעור הלנת השכר הממוצע במשק עמד בחודשים מאי - אוגוסט 2022 על 4.58% ואילו השנה, השיעור זינק ל־5.11% - נתון שמשקף עלייה בשיעור של 12%.
הממצאים עולים מנתוני חברת עוקץ מערכות, שמתבססים על סקר שביצעה החברה, שעוסקת באספקת פתרונות ממוחשבים בתחום כוח האדם. במסגרת הסקר נותחו 4,542 תלושי שכר שהופקו לעובדים בחודשים מאי - אוגוסט 2021־2023 (בכל חודש בחנו מספר זהה של תלושים).
שכר מולן הוא השכר שהעובדים היו אמורים לקבל עבור עבודתם (או חלק מאותו שכר) שלא שולם עד היום התשיעי שאחרי מועד תשלום השכר.
מהנתונים עולה כי הזינוק החד ביותר בהלנת השכר בשלושת החודשים האחרונים, בשיעור של 26%, נרשם בענף הבנייה והנדל"ן, זאת ככל הנראה על רקע המצוקה בענף והקשיים שחווים הקבלנים והיזמים בעקבות עליית הריבית ועלויות מימון הפרויקטים שזינקו.

בעיה במסעדות ובברים

עוד ענף שנמצא בקשיים הוא ענף המסעדנות ולאחרונה מתפרסמים עוד ועוד ידיעות על סגירה של מסעדות. ואכן זהו הענף שבו נרשם שיעור ההלנה הגבוה ביותר (11%). בענף המסעדנות, עמד שיעור ההלנה בחודשים מאי - אוגוסט על 11.4% וגם בענף הברים שכיחות ההלנה גבוהה מאוד ועומדת השנה על 8%. בענף הביטוח נרשמה הלנת שכר בשיעור הנמוך ביותר (5%).
לדברי חיים מולכו, מנכ"ל חברת עוקץ מערכות: "הריבית הגבוהה עושה שמות לעסקים בישראל, שרבים מהם מתקשים לעמוד בהחזרי ההלוואות. תוסיפו לכך את הירידה בהיקף הצריכה כמו גם האקלים הפסיכולוגי־כלכלי. כל זאת, יוצר הרעה ממשית בתזרים המזומנים של בתי עסק רבים בישראל, וכפועל יוצא, גם ביכולתם לשלם שכר עבודה בזמן".
שיעור הלנות השכר במסעדות - הגבוה ביותר