אחרי קיץ חלומי, הספורט הישראלי התעורר בימים האחרונים למציאות מדכאת במיוחד. זה התחיל בבלגן בדרבי התל־אביבי בכדורגל, נמשך שלשום בפצצות תאורה שנורו מחוץ לאצטדיון סמי עופר והגיע לשיא אתמול בפיצוץ דרבי הכדורסל בהיכל קבוצת שלמה עוד לפני שהתחיל. תאשימו את האוהדים, תאשימו את הקבוצות, תאשימו את המשטרה – השורה התחתונה היא של אובדן שליטה, לא פחות.
אחרי המהומות בבלומפילד וההתנגשויות בין המשטרה לאוהדי הפועל ת"א, היה ברור שה"גומלין" בחצי גמר גביע ווינר לא יעבור בשקט – אבל אף אחד לא יכול היה לחזות את הכאוס ששרר אתמול מחוץ לאולם של האדומים.
1 צפייה בגלריה
yk13611191
yk13611191
(צילום: יאיר שגיא)
כשעתיים לפני הפתיחה השתרעו תורי ענק בכניסות עקב בדיקות קפדניות של כוחות האבטחה אשר הגיעו באיחור, ובשל כך גם השערים נפתחו בעיכוב של חצי שעה. המהומה החלה כשהמאבטחים דרשו מאוהדי הפועל ת"א להציג תעודות זהות בכניסה על מנת לזהות אוהדים מורחקים, וכמחאה על כך החליטו רבים מהם להישאר בחוץ.
בהפועל מיהרו להתייצב לצד האוהדים שלהם, וכשעה לפני המשחק הטילו פצצה והודיעו שהם לא מתכוונים לעלות לפרקט. בהמשך הערב הודיעה המינהלת כי הפועל ת"א תספוג הפסד טכני, מה שהעלה את מכבי ת"א אוטומטית לגמר מול הפועל ירושלים ביום ראשון.
“הבנו שהמשטרה מתייחסת למשחק כאירוע מלחמה”
"החל משעות הבוקר התחלנו לקבל מסרים מהם הבנו שמשטרת ישראל מתייחסת למשחק כאל אירוע מלחמה בו כלל האוהדים, מגיל שמונה ועד שמונים, נשים, ילדים – כולם עבריינים בפוטנציה", נכתב בהודעת הפועל ת"א. "לאור היחס לקהל בכניסה לאולם, החלטנו שאין טעם לעלות לשחק".
הבעלים החדש עופר ינאי צייץ: "היחס לאוהדי הפועל חצה כל גבול של סבירות או הגינות. המשטרה שתפקידה לספק שירות של שמירה על הסדר הופכת את עצמה לשחקן שמייצר את הבעיות במקום לפתור אותן. הספורט שייך לאוהדים". שחקני הקבוצה יצאו אל אוהדיהם והביעו תמיכה ברשתות החברתיות, בהם תומר גינת שכתב: "הפועל ת"א לפני הכל זה הקהל שלה, בלעדיו הספורט לא רלוונטי. נמאס".
”היו ידיעות מודיעיניות על כוונה להפר את הסדר”
שר התרבות והספורט מיקי זוהר בחר לתקוף את הנהלת הפועל ת"א: "הודעתה היא לא פחות מגיבוי להמשך האלימות. פשוט חבל. ‏התנהלות המשטרה מול האוהדים אינה מגיעה מחלל ריק, הדברים נעשים עקב מידע מודיעיני שמראה סכנה ממשית לחיי אדם, ובמקום לגבות את השמירה על הסדר הפועל ת"א בוחרת לפחד מאוהדים אלימים".
השר זוהר התכוון למידע המודעיני שקיבלה המשטרה על כוונה להכניס אבוקות לאולם וליצור פרובוקציות, כפי שהסביר תנ"צ איתן מנשה ממרחב ירקון: "היו ידיעות מודיעיניות כי המורחקים מהדרבי בבלומפילד יגיעו למשחק, יחד עם אנשים אחרים שיפרו את הסדר. בדיקת תעודת הזהות נועדה כדי שהאירוע יעבור בשלום. שוחחתי עם מנכ"ל הפועל ת"א – הוא לא נתן לי פתרונות אחרים".