6 באוקטובר 1973 – השבוע לפני 50 שנה. בדרום, כוחות מצריים צולחים את תעלת סואץ ותוקפים את קו המעוזים. בצפון, הסורים שוטפים את רמת הגולן ומאיימים לשכשך את רגליהם בכנרת. הנהגת מדינת ישראל מופתעת וכל העם מוכה בתדהמה. בעיתון "ידיעות אחרונות" אפשר למצוא למחרת יום הכיפורים כותרות כמו "הלילה והבוקר – קרבות כבדים בסיני ובגולן", "מאות עמודי אש של טנקים סורים ורכב סורי בוער נראו הלילה בגולן", "דיין: צה"ל יכה את הצבא המצרי בסיני שוק על ירך", ו"ימים של ערפל, שעות של אש". אבל בתוך כל ההמולה הזאת אפשר למצוא גם אסקפיזם עם שלושה עמודי ספורט עמוסים בידיעות ובתמונות, בעיקר מאליפות אירופה בכדורסל שנערכה בספרד.

מבול טלפונים בליל כל נדרי

נבחרת ישראל סיימה את הבית המוקדם במקום הרביעי אחרי ניצחונות על רומניה ופולין והפסדים לצ'כוסלובקיה, ברית־המועצות וטורקיה. במשחקי הדירוג 5־8 ישראל הפסידה לאיטליה, ואחר כך התייצבה לקרב על המקום השביעי, שוב נגד טורקיה, במשחק שנערך כמה שעות לפני כניסת יום כיפור. כך דיווח טלגרפית שליחנו המיוחד נסים קויתי: "לפני המשחק אמרו בוודאי הטורקים לעצמם: ניצחנו אותם פעם – נוכל לנצחם שוב. ישראל אמרה לעצמה: הם ניצחו אותנו פעם – אוי ואבוי אם ינצחו אותנו שוב. ובכן, כידוע, ישראל גמלה להם על חרפת בדאלונה, ניצחה בהפרש משכנע של 78:96 ותפסה את המקום השביעי באירופה – הישג שאילו מכרו לנו אותו מראש לפני האליפות, היינו קונים אותו ללא ויכוחים. ואילו עכשיו, לאחר מעשה, משהיינו קרובים כל כך אל ההצלחה העיקרית, הוא משאיר בכל זאת איזה שהוא טעם תפל בפה. המשחק האחרון של ישראל נערך, בשל ערב יום הכיפורים, ביום שישי בשעה שלוש אחה"צ. חוץ מ־300 האוהדים הישראלים הנאמנים, כמה עשרות יהודים מקומיים, קומץ טורקים וכמה עשרות תלמידי בית ספר ששמעו על הקדמת המשחק, היו היציעים ריקים".
בעמוד ליד סיקור המשחק מצאנו את הידיעה הבאה: "שלוות יום הכיפורים הופרה בבית כתבינו ע"י עשרות שיחות טלפון מרחבי הארץ. המטלפנים התעניינו בתוצאות המשחק האחרון של נבחרת ישראל באליפות אירופה בברצלונה – נגד טורקיה. המטלפנים הסקרניים ביקשו לדעת את התוצאה עוד בליל כל נדרי ולא להמתין לחידוש השידורים בקול ישראל. המתעניינים היו, כדבריהם, ממחנות צה"ל בסיני ובגולן ומקיבוצים כמו יגור, גן־שמואל ורמת השופט. הם לא הסתפקו בידיעת התוצאה, אלא ביקשו פרטים על הקלעים. מיגור, למשל, התעניינו במספר הנקודות שהשיג איתמר מרזל ואילו נציג גבת התעניין ביכולתו של בועז ינאי. אפילו בבית הכנסת שאלו על היכולת בברצלונה. המאמן הוותיק, יהושע רוזין, שפגש באחד מבתי התפילה בצפון תל־אביב את כתבנו, ביקש אף הוא מידע". אז לידיעת הסקרנים, היום כבר אפשר לגלות שינאי קלע 12 נקודות ואילו מרזל הסתפק בשלוש. ואם גם אתם מתעניינים, הקלעים הבולטים במשחק היו חנן קרן (28) וטל ברודי (22).

כשהמצרים נזפו בבקנבאואר

והייתה גם הידיעה הבאה: "העיתון המצרי אל גומהוריה‬ האשים בשבוע שעבר את הכדורגלן המערב־גרמני פראנץ בקנבאואר, כאילו פירסם הודעות פרו־ישראליות בעת ביקורו האחרון בישראל, כאשר השתתף בצילומי הסרט ליברו. כתב העתון מציין, כי אינו יכול לשלוח ברכת ברוך הבא לבקנבאואר לקראת ביקורה הקרוב של קבוצתו בקהיר. באיירן מינכן אמורה לקיים ב־29 בחודש משחק ידידותי נגר קבוצת נאציונאל המצרית, אבל הפירסום הלא־ידידותי עשוי לגרום לביטול הסיור‭' .‬בטחונו ובריאותו של בקנבאואר חשובים לנו יותר מהמשחק', ‬הכריז מנהל הקבוצה רוברט שואן. האלופה המערב־גרמנית מתכוננת לשחק בפגרת החורף גם בישראל". מעניין מה כותבים עכשיו ב"אל גומהוריה" על החתמתו של דניאל פרץ בבאיירן.