מועמד מפתיע לכהונת נגיד בנק ישראל: ב"רשימה הקצרה" של המועמדים הסופיים לתפקיד הנגיד בולט שמו של ד"ר סאמר חאג' יחיא, יושב הראש הפורש של בנק לאומי לישראל.
חגי תשרי מסתיימים, ושאלת הנגיד הבא של בנק ישראל עולה מחדש לסדר היום. לא שינתי את דעתי: ראוי ורצוי שהנגיד המכהן של בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, ימשיך לכהונה שנייה. החלטה מהירה של הנגיד (הנוסע בשבוע הבא לכינוס השנתי של קרן המטבע הבינלאומית, הפעם במרקש במרוקו) ושל נתניהו תתרום להרגעת החששות בשווקים הפיננסיים, תשפיע לחיוב על סוכנויות לדירוג אשראי ותקרין יציבות ואחראיות בצמרת מקבלי החלטות כלכליות לישראלים אחוזי הפחדים.
1 צפייה בגלריה
yk13614939
yk13614939
(צילום: יריב כץ)
אבל אם מנוי וגמור עם פרופ' ירון לחזור לאקדמיה ועם ביבי לחפש מועמד אחר לנגיד בנק ישראל, אולי מעבר לים? השנה זה מיותר.
גורם בסביבת רה"מ אישר כי ד"ר חאג' יחיא הוא בין המועמדים הסופיים למשרה הנחשקת. ליחיא שורה של תארים אקדמיים בחשבונאות, במשפטים, במינהל עסקים וכמובן בכלכלה: דוקטורט מהפקולטה לכלכלה של המכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס, מהאוניברסיטאות המובילות בעולם, וקריירה רבת הישגים במגזר העסקי והבנקאי, האמריקאי והישראלי.
בתקופת כהונתו כיו"ר הדירקטוריון מיולי 2019 עבר בנק לאומי טרנספורמציה עמוקה: ממוסד פיננסי שהיה מילה נרדפת להתנשאות, לתשלום קנסות כבדים לרשויות משפט אמריקאיות ולגמולי שכר מנופחים לבכירים, הפך לאומי לבנק המתגמל את העובדים לפי מדדי ביצוע קפדניים, משריש תרבות ארגונית של הוגנות ועשייה מחוץ לקופסה ומטפח את הקשרים עם הלקוחות הקטנים. לשינוי המוצלח, המשתקף גם ברווחיות גבוהה, שותפים כל עובדי הבנק, בכל הדרגים, ממנכ"ל הבנק ומטה, מדגיש ד"ר חאג' יחיא.
בדברים שאמר בכנס מכון אהרון למדיניות כלכלית באוניברסיטת רייכמן ביוני אשתקד נתן ד"ר סאמר חאג' יחיא ביטוי פומבי לדעותיו על המדיניות המוניטרית הרצויה ועל תפקידי בנק ישראל. יחיא טען אז שהאינפלציה בישראל הכתה במשק בעוצמה רבה בגלל עודפי הכסף שצבר הציבור בתקופת הקורונה, ולכן העלאות הריבית כמעט ולא ישפיעו עליה. במשפט שהפתיע את משתתפי הכנס (כולל אותי) אמר יו"ר לאומי: למרות העלאות הריבית, האינפלציה - שמקורה בעודפי הכסף ובהתייקרויות חומרי הגלם - תימשך יותר זמן ממה שמעריך בנק ישראל ותרד לבסוף לא בגלל העלאות הריבית שלו. אל נא ייחס, לכן, בנק ישראל לעצמו את הירידה הצפויה בעתיד באינפלציה, כאשר תתרחש.
עמדותיו לא התרככו מאז; הן התחדדו. בשיחות עם מקורבים מצביע ד"ר סאמר חאג' יחיא על קצב האינפלציה בשנה האחרונה כמוכיח, לדבריו, את תחזיותיו ואזהרותיו. הוא סבור שהנגיד פרופ' ירון נצמד מדי למהלכים של יו"ר פדרל ריזרב, הבנק המרכזי האמריקאי, אף שמצב המשק הישראלי שונה בתכלית מהאמריקאי. כיו"ר לאומי הוא רואה לנגד עיניו את הכלכלה הישראלית משתפרת כל הזמן, גם בתקופה האחרונה, ומסתייג לגמרי מתיאורי ההרס הכלכלי העולים ממובילי המחאה. אין, להערכתו, בריחה של כסף – אם כי ישנה התעניינות גוברת בדרכים חוקיות לכך - והמשקיעים הזרים לא מודאגים מפרטי הרפורמה המשפטית ולא מתמצאים בה. הם כן מוטרדים מאוד מאווירת חוסר הוודאות שהשתלטה על המדינה. ניתן להניח שכנגיד הוא ינקוט בכל האמצעים לצמצם את אי־הוודאות הזו. להרגיע, לא להלך אימים. סגנון נגידותו שונה מהריסון המופנם של אמיר ירון ועם זאת מי שעבדו במחיצתו מדגישים וחוזרים ומדגישים ש"המדיניות המוניטרית של בנק ישראל לא תשתנה במהותה ותמשיך לחתור להשגת יעד האינפלציה שקבעה הממשלה, 1% עד 3% בשנה",
למועמדותו של ד"ר סאמר חאג' יחיא לנגיד בנק ישראל יש גם משקל היסטורי: היותו יליד העיר טייבה, בן למשפחה ערבית מוסלמית. אבל כשם שמוצאו לא הפריע לדירקטוריון בנק לאומי, הבנק של התנועה הציונית, לעשות את הבחירה הנכונה ולמנותו ליושב הראש, כך אסור שתפריע לממשלת ישראל, אפילו הנוכחית, למנותו לנגיד בנק ישראל - אם הכהונה תתפנה ואם הוא יהיה מעוניין בתפקיד.