החבילות הכתומות בדרך לישראל: האתר ואפליקציית הקניות TEMU (טמו) החל בחודש האחרון לשלוח מוצרים לארץ ומדובר בבשורה צרכנית שכן מדובר באחד האתרים עם המחירים הזולים ביותר. זאת תחרות ענק לאתרים הסיניים עלי אקספרס ו־SHEIN (שיאין) וגם לאמזון ונקסט, משום שמדובר במרקט פלייס הסיני הצומח ביותר, שהאפליקציה שלו החזיקה בשיא ההורדות בארה"ב בקיץ 2022, השנה בה הושק שם.
האתר נפתח השנה בין היתר לבריטניה, גרמניה, צרפת, איטליה, קנדה, אוסטרליה וניו־זילנד. הסינים אפילו שילמו 14 מיליון דולר על שתי פרסומות סופרבול.
הנהלת טמו יושבת בבוסטון (האמריקאים מכנים את האתר: טימו), אבל הרישום של החברה הוא באיי קיימן והבעלות בו היא של החברה הסינית PDD הבעלים של פינדואודאו, אתר איקומרס ששולט במסחר אונליין בסין לצד JD ועליבאבא.

פרסום אגרסיבי

כבר בתחילת ספטמבר, טמו החלה לפרסם באגרסיביות לישראלים, בעיקר בפייסבוק, בסגנון הפרסומות של WISH. במקביל, היא החלה להציג מחירים בשקלים באתר ואופציה לשילוח לארץ. בעבר היו טענות נגדה על פרסום שגוי ועל וירוסים, אך החברה טענה שהדבר תוקן. נכון לרגע זה היא מציעה משלוח חינם לישראל – בכל סכום אולם מינימום הזמנה צריך לעמוד על 75 שקלים.
המחירים באתר הם מהנמוכים שתיתקלו בהם, גם בהשוואה לאתרים סיניים מתחרים כמו עלי אקספרס. בפלטפורמה פועלים 80 אלף מוכרים, שהם לכאורה היצרנים או המפעלים עצמם שמייצרים את הפריטים, כך שנטען שהם חותכים יד שיווקית ולכן יכולים להגיע למחירים נמוכים במיוחד.
כמו בכל האתרים הסיניים, גם פה יש קופונים, משחקונים וקודים שאמורים להוריד את המחירים עוד יותר. החברה מעודדת שיתוף ואפשר לקבל 100 דולר בגיוס צרכנים.
עלי אקספרס מול טמו
- איכות המוצרים? גם בעלי אקספרס וגם בטמו מדובר במרקט פלייס של מוכרים שונים ולכן האיכות תלויה בסופו של דבר במוכר שממנו רכשתם. באופן כללי המחיר נמוך ולכן אין לצפות לאיכות גבוהה במיוחד. בגלל שטמו הוא אתר חדש גם אין יותר מדי ביקורות שמהן אפשר להתרשם וצריך לנסות ולקוות לטוב. לפחות לא תשלמו יותר מדי.
- מגוון המוצרים? גם בעלי אקספרס וגם בטמו מגוון המוצרים והקטגוריות עצום אבל נראה שעלי אקפרס עדיין מנצחת. עם יותר מ-100 מיליון מוצרים קשה להתחרות.
- משלוח? בעלי אקספרס יש שתי אפשרויות משלוח - סטנדרט ופרימיום שעולה יותר. טווח ההגעה נע בין 7-15 ימים למשלוח פרימיום ל-15 עד 45 ימים למשלוח סטנדרטי ולמוכרים יש מעט מאוד שליטה על זמני המשלוח. בהרבה מקרים התלונה השכיחה היא שזה לוקח יותר מדי זמן. בטמו לעומת זאת בשלב זה כל המשלוחים לישראל הם חינם וההבטחה היא להגעה של המוצרים בין 7- - 20 ימים, אבל באתר מחייבים במינימום של 75 שקל להזמנה.
¿ מחירים? מחיר המוצר הוא כמובן גורם מרכזי גם ב-AliExpress וגם ב-Temu. ב-AliExpress יש מספר רב של מוכרים, ותחרות פנימית בין המוכרים ואם מחפשים לעומק אפשר למצוא בו מחירים נמוכים מאוד. בכל מקרה טווח המחירים ב-AliExpress הוא רחב מאוד. Temu מוכרת בעיקר בזכות המחירים הנמוכים ביותר, וכאשר נוספים לכך הנחות רגילות, מבצעים וקידום מכירות, וגם משלוח חינם – קשה להתחרות בכך.
¿ דוגמאות למחירים: שואב אבק ידני ב־55 שקל, שפתון לחות ב־3 שקלים ועט (לא מקורי) לאייפד ב־42 שקל. קפוצ'ון לילדים עם דינוזאורים נמכר שם ב־24 שקל. היא מוכרת חיקוי אייפד ב־170 דולר בלבד. חיקוי איירפודס פרו נמכר שם ב־11 דולר, לעומת 250 דולר למקור באמזון. חיקוי רמקול JBL נמכר בטמו ב־11 דולר במקום ב־130 דולר לפריט מקורי באמזון. עכבר חכם שמדמה עיצוב של אפל נמכר שם ב־2 דולר בלבד ושעון חכם ב־10 דולר.