כששחקן העבר קווין קיגן עלה לדבר בפני 250 איש בבריסטול בשבוע שעבר, הנוכחים היו מאושרים להיות בנוכחות אגדת כדורגל אנגלית אמיתית. הם לא תיארו לעצמם מה הם עומדים לשמוע.
1 צפייה בגלריה
yk13619833
yk13619833
(פרשנית BBC אלכס סקוט. יש מי שלא מתלהב | צילום: ED SYKES, רויטרס)
במסגרת "ערב עם קווין קיגן", כפי שהוגדר, האנגלי בן ה־72 הבהיר: "אם לדבר בכנות, אני לא מתלהב ממצב הפרשנות בטלוויזיה. אני לא אוהב לשמוע נשים מדברות על נבחרת הגברים של אנגליה כי אני לא חושב שהן עברו חוויה דומה. יש לי בעיה עם זה. חלק מהבחורות שמגישות את התוכניות ממש טובות, עדיפות על הגברים. זו תקופה נהדרת עבורן. אבל אם אני רואה שחקנית עבר מדברת על המשחק של אנגליה נגד סקוטלנד בוומבלי ואומרת 'במצב הזה הייתי עושה ככה וככה', זה לא עובר". הוא גם הוסיף סיפור מתנשא על כך שהגיע פעם לאימון נשים ולא האמין שיהיו כל כך טובות, ובעיקרון, השורה התחתונה המשתמעת מדבריו היא כזו: אישה מתאימה כקישוט, המגישה של התוכנית שלא נכנסת לעומק. ברגע שמדברים על כדורגל "אמיתי" – של גברים – אין לפרשניות את הניסיון והעומק כדי להבין מה קורה.
הפרטים המדויקים נחשפו ברביעי בלילה באנגליה, מדינה שהפכה מטורפת על כדורגל נשים בעשור האחרון והצמיחה כמה כוכבות נערצות. טורי הדעה תקפו את קיגן בעוצמה, וכינו אותו, בין השאר, "דינוזאור" ו"שריד משנות השבעים". הפרשנית האירית מייב דה בורקה ציינה כי גם קיגן ממשיך לפרשן למרות שהמשחק שונה מאוד ממה שהיה בתקופתו, והוסיפה: "גברים מהדור שלו התרגלו לכך שזה משחק שלהם בלבד, וזה לא משהו שאפשר לשנות בקלות. זו אפליה שקיימת בתת־מודע".

הלב של השידור

זו נקודה מרתקת בהתפתחות של כדורגל הנשים. הענף חווה צמיחה אדירה כמעט בכל העולם, וישנה קבלה רחבה של כדורגלניות כנשות ספורט ראויות ואיכותיות. אבל האם האוזן של האוהד שאוהב לצפות בכדורגל נשים כבר מוכנה לשמוע אישה משדרת או מנתחת משחקים? לא כתבת קווים, לא עיתונאית חוקרת, אלא הלב של השידור.
מי שבולטת במיוחד בתחום היא דוריס ברק, שם שכל חובב NBA מכיר. כבר בשנת 2000 היא פרצה גבולות כאישה הראשונה שהעבירה בטלוויזיה וברדיו משחקים של ניו־יורק ניקס, הפכה לאחת הפרשניות הבכירות ב־ESPN, ויש כאלו שטוענים שהיא הטובה בליגה. באוגוסט הודיעה הרשת כי ברק תהיה חלק מצוות השידורים המוביל של המשחקים המרכזיים, לצד השדר מייק ברין והמאמן־פרשן דוק ריברס. "הכוונה שלי מעולם לא הייתה להתוות מסלול לאלו שיבואו אחריי", היא אמרה בעבר. "צריך להפסיק לדבר במיוחד על הנושא הזה, כי הוא אמור להיות עניין שבשגרה".
הנוכחות והידע שלה הרגילו את האמריקאים לעניין, ובכדורגל אין להם בעיה עם פרשניות מאחר שבארה"ב הענף עדיין משויך לנשים יותר מאשר לגברים. ג'קי אוטלי, שדרית הכדורגל של פוקס ספורטס, טענה שבניגוד לפעמים קודמות, במונדיאל הגברים האחרון איש כמעט לא התייחס למגדר שלה. אבל קיגן מייצג אוהדים רבים שעדיין קשה להם לעכל זאת, במיוחד באנגליה בה הערוצים נותנים את המיקרופון לנשים בקביעות והמספרים שלהן באולפנים צמחו בשנים האחרונות. במונדיאל בקטאר, למשל, הצוות של ITV ששידר את המשחק בין פולין לסעודיה הורכב כולו מנשים. למרות ההתקדמות, ישנם מי שמאמינים שהפרשניות עדיין "מוחבאות" במשחקים קטנים יותר, ואלו שנגד מצייצים כי מדובר במהלך שנועד אך ורק לשרת את התקינות הפוליטית.
גם בישראל זה משתנה לאט־לאט. אשרת עיני הייתה הפרשנית הקבועה שליוותה את משחקי הנבחרת הצעירות הקיץ, וזכתה להרבה פרגון. הדבר יהפוך מקובל יותר ויותר, והקיגנים של העולם ייאלצו להסתגל. הבעיה היחידה בארץ היא שלמרות שמוכנים לשמוע אישה משדרת, עדיין מתקשים לראות אותה משחקת...