עוד לפני ההשפעות הכלכליות שתהיה למלחמה, שישראל נתונה בה כעת, אמורים להתפרסם בימים הקרובים שורה של נתונים כלכליים ואיתם גם החלטות משמעותיות.
ביום חמישי הקרוב, 12 באוקטובר, יפרסם החשב הכללי במשרד האוצר, רו"ח יהלי רוטנברג, את נתוני תקציב המדינה לחודש ספטמבר שיכללו את גובה הגירעון המעודכן ב־12 החודשים האחרונים ביחס לתוצר, שעומד כעת כבר על 1.1%. באוצר מעריכים כי לא יהיה מנוס מביצוע קיצוץ משמעותי של מיליארדי שקלים בתקציב המדינה כבר בחודשים הקרובים, בשל ירידה משמעותית מתמשכת בהכנסות המדינה ממסים וגידול מעבר לצפוי של הוצאות הממשלה, שאמור להימשך.
2 צפייה בגלריה
yk13621181
yk13621181
פרופ' אמיר ירון | צילום: אביגיל עוזי
למחרת, ביום שישי בלילה, 13באוקטובר, תפרסם חברת דירוג האשראי הבינלאומית הנחשבת מודי'ס את הדוח שלה על כלכלת ישראל. לפי שעה עדיין קיימת השאלה האם החברה תוריד את הדירוג, אולם ההערכות הן שהיא תימנע מכך בשלב זה. עם זאת, גוברים הסיכויים למהלך משמעותי נוסף של הורדת תחזית הדירוג.
ביום ראשון הבא, 15 באוקטובר, תפרסם הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה את מדד המחירים לצרכן לחודש ספטמבר ועל פי התחזיות שיעור האינפלציה השנתי יעלה עוד, מעבר לשיעור השנתי הנוכחי של 4.1% שנקבע בספטמבר. התחזיות נכון לעכשיו למדד ספטמבר הן לעלייה של 0.4%, מה שיביא את האינפלציה השנתית ל־4.3%.
באותו היום תפרסם הלמ"ס גם את מחירי הדירות שירדו לאחרונה בשל הקיפאון שנוצר בשוק הנדל"ן עקב עליית הריבית על המשכנתאות. בחודש שעבר קצב התייקרות הדירות השנתי ירד ל־3.2%. מהשוואת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים יוני-יולי 2023 לעומת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים מאי-יוני 2023, נמצא כי מחירי הדירות ירדו ב־0.1%.
ב־23 באוקטובר יפרסם בנק ישראל, בראשות הנגיד פרופ' אמיר ירון, את גובה הריבית הבסיסית במשק והחשש הוא שהיא תעלה בעוד רבע אחוז, בשל האינפלציה הגבוהה, לשיעור שנתי של 5% שהם 6.5% ריבית פריים.
כלכלנים בבנקים ובבתי ההשקעות לא מוציאים מכלל אפשרות שכמו שבוצעו כבר בארה"ב, יהיו בישראל אפילו שתי העלאות ריבית עד סוף שנת 2023.
בתוך זמן לא רב צפויה גם החלטת ראש הממשלה בנימין נתניהו ונגיד בנק ישראל אמיר ירון, האם כהונתו של הנגיד תוארך בחודש דצמבר לקדנציה שנייה בת חמש שנים.
2 צפייה בגלריה
yk13621190
yk13621190
שר האוצר סמוטריץ' | צילום: רויטרס
נתניהו נפגש עם ירון לפני כחודש בנוגע להמשך כהונתו, והשניים סיכמו כי יקבלו החלטה בנושא בסוף חגי תשרי. פגישה נוספת בין השניים נקבעה לאמצע אוקטובר.