נזק כלכלי עצום נגרם מהמלחמה הבלתי צפויה שפרצה בשבת, לצד המספר הבלתי נתפס של ההרוגים והפצועים במלחמה.
אתמול נפתח יום המסחר הראשון בבורסה לאחר פרוץ הקרבות בירידות שיא בבורסה שהגיעו בבוקר ליותר מ־8%, מה שגרם לעיכוב בתחילת המסחר בעשר דקות. מאוחר יותר התמתנו מעט ירידות השערים ויום המסחר הסתיים כאשר כל המדדים צנחו. ת"א 90 ירד ב־8%. ת"א 35 ירד ב־6.5%. ת"א בנייה ונדל"ן נפל כמעט ב־10%. ת"א נפט וגז התרסק ב־9.2%, ומדד הבנקים צנח גם הוא בשיעור גבוה של 8.7%.
2 צפייה בגלריה
בורסה בירידות
בורסה בירידות
(צילום: שאטרסטוק)
כבר הבוקר צפוי פיחות משמעותי גם בשער השקל מול הדולר, היורו ושאר המטבעות הזרים. ההערכות הן ששער הדולר עלול להתקרב השבוע לארבעה שקלים והיורו ל־4.25 שקלים ויותר.
מה שכבר ברור הוא שהמלחמה תחייב כבר בקרוב ביצוע קיצוץ משמעותי בתקציב המדינה – עלות יום לחימה נאמדת ב־200-180 מיליון שקל. לפי שעה לא ברור, כמובן, כמה ימי לחימה יהיו, אך למשל אם המלחמה תימשך 10 ימים, מדובר בעלות של כ־2 מיליארד שקל.
כמו כן נגרמת כבר עלות גבוהה עקב גיוס אלפי חיילי מילואים – מעבר לעלות מימון הגיוס של כל חייל מילואים, הגיוס יגדיל גם את עלות תשלומי הביטוח הלאומי במיליוני שקלים.
עד אתמול אחה"צ התקבלו ברשות המסים כ־1,200 הודעות על נזקים. כ־700 התקבלו במוקד אשקלון והיתר במוקד ת"א. ברשות המסים ציינו כי "נצטרך להמתין עם הערכות מדויקות של שווי הנזק. יש לזכור כי העוטף סגור ויש אנשים שלא הגיעו לביתם. לכן המספרים עוד יעלו".
2 צפייה בגלריה
בורסה
בורסה
(צילום: שאטרסטוק)
על פי הערכות לא רשמיות, מדובר בנזקים גבוהים מבכל אחד ממבצעי צה"ל מאז 2009 (עופרת יצוקה, צוק איתן, עמוד ענן, שומר החומות ועוד). הערכות זהירות הן לנזק ישיר לרכוש של יותר מ־100 מיליון שקל. נזק רב נגרם לרכוש ציבורי, כמו הרס מוחלט של תחנת המשטרה בשדרות (רק שם הנזק נאמד בעשרות מיליוני שקלים).
כמו כן צפויות תביעות רבות לנזק עקיף, כמו לחלקות חקלאיות, סגירה מוחלטת של העסקים בעוטף עזה ועוד. פיצוי רב צפוי גם להורים לילדים עד גיל 14 (לפי חוק) שנאלצים להישאר בבית.

הערכת מצב

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' קיים אתמול הערכת מצב בהשתתפות בכירי משרד האוצר ברקע המלחמה בעזה. בישיבה נדונו הצרכים התקציביים של ניהול משק המלחמה, מנגנון הפיצוי של הנזקים הישירים, המעטפת הנדרשת למשרתי המילואים שגויסו בצו 8, והתמיכה הנדרשת בכלכלה ובסקטורים השונים שלה בתקופה הלחימה. השר הנחה את ראשי האגפים לפעול באופן מואץ כדי לספק את התקציבים הנדרשים לניהול המלחמה והחוסן הלאומי ולוודא שירות מיטבי לאזרחי ישראל.
בין ההחלטות שקיבל השר: הקפאת הליכי גבייה, הקמת מוקד ייעודי לסיוע למשרתי מילואים שגויסו והקמת צוות ייעודי שיפנה באופן יזום לסיוע למשרתי מילואים פעילים בתחומי האכיפה והגבייה, בקרה ומעקב של רשות שוק ההון אחר ביצוע מדיניות טיפול רגיש בתביעות לפיצויים על ידי חברות הביטוח ועוד.
השר סמוטריץ' סיכם בסוף הדיון: "עברנו אתמול יום קשה מאוד עבור מדינת ישראל ועוד נכונו לנו ימים מאתגרים. אני שולח תנחומיי למשפחות ההרוגים, בהם גם בני משפחות עובדי משרד האוצר, ואיחולי רפואה שלמה לפצועים. זהו זמן לאחדות העם ולניצחון והכרעה של האויב. קיבלנו מכה קשה, אבל בעזרת השם נתאושש ממנה מהר, נשמיד את אויבינו ונחזיר את הביטחון, הכבוד והגאווה הלאומית של ישראל".

תקופת אי־ודאות

מה יקרה כעת בשווקים? אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של פסגות בית השקעות, נשמע אתמול פסימי במיוחד: "בניגוד למבצעים השונים בדרום בשנים האחרונות, סביר להניח שהפעם נראה את השווקים המקומיים מתקשים להתאושש מהר".
לדבריו, "הפגיעה הצפויה בפעילות הכלכלית מגיעה משני אפיקים: ראשית, סביר להניח שהמלחמה בעזה תימשך תקופה ארוכה, תקופה שבה ניתן גם להניח שחלק לא מבוטל מישראל ימשיך להיות תחת איום טילים. איום כזה יגרום לצרכן הישראלי לצאת פחות החוצה ובאופן טבעי להקטין את היקף הצריכה.
"מעבר לכך, בתקופה של אי־ודאות כבדה כל כך סביר להניח שגם היקף ההשקעות במשק, הן של המגזר הפרטי והן של הציבורי, יירד. כמובן, כל ההשפעות הללו רק ילכו ויתחזקו במידה, ומספר הגזרות שבהן ישראל נמצאת במלחמה יגדל.
"שנית, ישראל מוצאת את עצמה במצב שבו היא עלולה להיאלץ לקבל החלטות שלא בהכרח יהיו מקובלות על מדינות אחרות בעולם. הדעה הבינ"ל על ישראל גם כך אינה מזהירה בשנה האחרונה, והחלטות מסוג זה, הכרחיות ככל שיהיו, עלולות רק לפגוע עוד יותר בתפיסה של ישראל בעולם".
לדברי גרינפלד, "במצב כזה ההשקעות הבינ"ל בישראל ויחסי הסחר עם מדינות אחרונות עלולים יהיו להיפגע, מה שיבוא לידי ביטוי הן בפעילות הכלכלית והן ביציבות המטבע. לכן סביר להניח שנראה בתקופה הקרובה את השקל נחלש מול הדולר ומול מטבעות אחרים. כדאי לזכור שהיחלשות השקל באה לידי ביטוי גם בהתחזקות הלחצים האינפלציוניים, ולכן מדיניות מוניטרית יציבה ואחראית יחד עם פעולות אקטיביות בכל הנוגע ליחסי החוץ ולהסברה בעולם עשויות לייצב חלק מהפגיעה בהיבט זה".