המלחמה הקשה שאליה נכנסה ישראל משפיעה כמובן גם על הכלכלה ועל הבורסה, ויום אחרי האירועים הכל נראה שחור והבורסה קורסת, אבל חשוב ברגעים כאלו לא להיתפס לפאניקה. בכל המשברים בטווח הארוך מי שהוציא את כספו בירידות החדות הפסיד, ומטבע הדברים השווקים יודעים לאזן את עצמם. לכן ההמלצה היא קודם כל לא לנהוג בפזיזות. לא לרוץ ולמכור מניות, לא למשוך כספים מקופות גמל ולא לרכוש אלפי דולרים.
מה כן לעשות?
יש להתנהג בצרכנות נבונה. לנסות לרכוש בימים האלה רק את מה שבאמת צריך, להשוות מחירים גם בתחום המזון, ולבטל רכישות עתידיות שניתן לבטל ללא הפסד כספי כמעט כמו נסיעה לחו"ל שמתוכננת לחודש הקרוב.
היכן להשקיע את הכסף?
אם יש לכם כסף נזיל כדאי במיוחד להשקיע אותו בקרנות כספיות ובפיקדונות שקליים ולא בבורסה בעת הזאת. השארת אלפי שקלים שאין צורך מיידי בהם בחשבון העו"ש זאת שגיאה שבימי אינפלציה מהווה הפסד כספי ברור. האופק לשוק הישראלי לא נראה כרגע טוב, אולם ראינו בעבר שקבלת החלטות על החסכונות ארוכי הטווח שלנו בתקופות כאלו מובילה בדרך כלל להפסדים ולא לרווחים. הקטנת החשיפה לשווקים כיום עשויה אמנם לחסוך הפסדים על הנייר, אבל מכיוון שבדרך כלל אף אחד לא יודע מתי הזמן הנכון להחזיר את הכסף לשוק, בסופו של דבר מהלכים מסוג זה פוגעים בחוסך, ולכן כדאי מאוד לנסות שלא לבצע מהלכים פזיזים שנצטער עליהם אחר כך.