המצב הביטחוני משפיע באופן דרמטי על הספורט בישראל: אופ"א הודיעה אתמול על דחיית משחקה של נבחרת ישראל מול שווייץ במוקדמות היורו, שהיה אמור להתקיים בבלומפילד ביום חמישי הקרוב. בנוסף, אופ"א תבחן בימים הקרובים אם לדחות גם את משחק הנבחרת בקוסובו, שמתוכנן ליום ראשון בשבוע הבא.
1 צפייה בגלריה
yk13622368
yk13622368
(צילום: עוז מועלם)
ההחלטה של אופ"א התקבלה בעקבות בקשתו של יו"ר ההתאחדות שינו זוארץ למצוא מועדים חלופיים למשחקי נבחרות ישראל. בנוסף על משחקי הנבחרת הבוגרת, אופ"א דחתה גם את משחקי הבית של הנבחרת הצעירה נגד אסטוניה ביום חמישי ומול גרמניה ביום שלישי הבא. במקביל, התכנסות הנבחרת שנועדה להיום נדחתה, שחקני הנבחרת קיבלו הוראה לא להתייצב, והלגיונרים התבקשו להישאר באירופה בשלב זה.
"אני מודה לנשיא אופ"א אלכס צ'פרין ולבכירי הארגון על שנענו לבקשתי לנוכח מצב הלחימה בישראל, והמחיר הכבד של קורבנות בנפש, לדחות את המשחק הקרוב מול שווייץ ואת משחקי הנבחרת הצעירה", אמר אמש זוארץ. "ראוי להזכיר גם את הרוח הספורטבית שגילו עמיתינו בשווייץ, רומניה וקוסובו שהבינו את הנסיבות החריגות והכל כך כואבות. דווקא בצוק העתים, ברגעים הכואבים ביותר שלנו כמדינה, רצינו להבטיח שתהיה לנו כבר בעתיד הקרוב הזדמנות להיות יחד ולנצח גם על כר הדשא. אמן".
זוארץ הבהיר לאופ"א כי לא יקבל החלטה שתיכפה עליו, למשל אירוח המשחק מול שווייץ ביעד נייטרלי, והדחייה הייתה האפשרות היחידה מבחינת ההתאחדות. הבעיה כעת היא ענייני הלו"ז של אופ"א, מאחר שבחודש הבא יתקיים חלון המוקדמות האחרון ובין החלונות ייערכו משחקים שוטפים בליגות ובמפעלים האירופיים.

הנטישה של הזרים

במקביל, משחקיהן השבוע של מכבי ת"א ביורוליג ושל הפועל ת"א ביורוקאפ נדחו בעקבות המצב. הנהלת היורוליג קיבלה את בקשת הקבוצות לא לשחק השבוע גם לאור הודעת משרד הספורט, שהנחה את כל קבוצות הספורט לא לצאת למשחקים בינלאומיים. מכבי ת"א הייתה אמורה להתארח במילאנו ביום חמישי, ואילו הפועל ת"א הייתה צפויה לארח את וולבס וילנה הליטאית יום קודם לכן.
הזרים של מכבי ת"א המריאו אתמול לקפריסין, ויתר השחקנים צפויים להצטרף אליהם בימים הקרובים. פרטיזן בלגרד, שאותה ניצחה הקבוצה במחזור הפתיחה של היורוליג בשבוע שעבר, הציעה את עזרתה, ונשיא המועדון הסרבי אוסטויה מיאיילוביץ' פירסם הודעת תמיכה: "אני רוצה להביע את תנחומיי למכבי ולישראל. יש לכם חבר אמיתי כאן בסרביה, נשמח לסייע במה שאפשר. אנחנו מוכנים להציע לכם את אולמנו הביתי אם יהיה צורך בכך".
המצב הביטחוני וביטולי המשחקים הובילו לעזיבה של זרים רבים בליגות הכדורגל והכדורסל. שוער בית"ר ירושלים מיגל סילבה הודיע להנהלת כי הוא עוזב את הארץ, ובהפועל באר־שבע כל הזרים (פרט למיגל ויטור בעל האזרחות הישראלית) חזרו למולדתם. עוד שחקן שעזב את ישראל הוא חלוץ מכבי חיפה פרנצדי פיירו. הכדורסלנים הזרים של הפועל חולון, בני־הרצליה וקריית־אתא טסו ללרנקה.
גם צוותי האימון הזרים השונים עוזבים את ישראל בעקבות המצב, ומי שכבר טסו הם מאמן מכבי ת"א רובי קין, לצד הצוות המקצועי שלו, ומאמן הפועל ירושלים בכדורסל אלכסנדר דז'יקיץ'.

המחוות של הלגיונרים

בעקבות המלחמה בישראל, הלגיונרים בכדורגל ובכדורסל ערכו אתמול מחוות מיוחדות עבור המדינה.
ברק בכר, עוזרו גיא צרפתי והשוער עומרי גלזר עלו עם סרטים שחורים למשחק שבו ניצחה הכוכב האדום בלגרד 3:4 את רדניצ'קי בליגה הסרבית, כדי להביע הזדהות עם ישראל. בכר ביטל את מסיבת העיתונאים לקראת המשחק בשבת, ואמר: "ביום נוראי של טרור כלפי אזרחים וחיילים במדינה שלי, אני רוצה להביע תנחומים למשפחות ולהתפלל לשלום הפצועים".
בשבת, ביברס נאתכו כבש לזכות פרטיזן בלגרד בניצחון 0:2 על מלאדוסט, וקרס בבכי בזרועות חבריו. רועי קהת, שמשחק בסומגאייט בליגה האזרית, כבש את שער הניצחון ב־0:1 על קאפאז, ולאחר מכן פרץ בבכי והתפלל "שמע ישראל". רכז וילבראן נועם יעקב עלה לפרקט עם נעליים שעליהן הכיתוב: "התפללו למען ישראל". יפתח זיו ענד סרט עם מגן דוד על ידו במשחק של גרנאדה מול באסקוניה.
כדורגל עולמי. ארסנל ניצחה את מנצ'סטר סיטי 0:1 משער של גבריאל מרטינלי (87), הפסד שני ברציפות לאלופה.
אתלטיקה. קלווין קיפטום הקנייתי (24) שבר את שיא העולם של אליוד קיפצ'וגה במרתון, כשהפך לאיש הראשון בהיסטוריה שיורד מ־2:01 שעות עם 2:00.35 בשיקגו. סיפאן חסן השיגה את התוצאה השנייה בטיבה בהיסטוריה לנשים, 2:13.44 שעות. (אבינעם פורת)