המלחמה בדרום הביאה לפגיעה קשה בחקלאות. זה כולל מנהלים ועובדים בענפים השונים שנהרגו ונפצעו, רפתות שננטשו, פרות שמתו ועלולות למות עוד רבות כיוון שאינן מטופלות, שטחים חקלאיים שאינם מעובדים בשל המצב הביטחוני, ועוד.
2 צפייה בגלריה
yk13623395
yk13623395
(מתבן שנשרף בקיבוץ עלומים)
משק החלב ספג פגיעה משמעותית מאוד. ליאור שמחה, מנכ"ל איגוד הבקר המייצג את הרפתנים אמר ל"ממון": "יש לנו רפתות נטושות בקיבוצים שהצבא לא מאפשר גישה אליהן. יש לנו רפתות שמנסים לשקם. אנחנו מנסים להכניס סיוע שיטפלו בפרות באותם קיבוצים שהצבא כן מאפשר, כמו מפלסים. לעומת זאת בנחל עוז, אלומים, בארי - הרפתות גמורות. מדובר באלפי פרות שחלקן כבר מתות וחלקן ימותו. זה אסון"
בקיבוצים נחל עוז, כיסופים, אלומים, עין השלושה וניר יצחק – יש חמש רפתות ששולחות את החלב לתנובה ולא בוצע מהן איסוף חלב.
2 צפייה בגלריה
yk13623606
yk13623606
צילום: אוראל כהן
ענת גרוס שון, מנכ"לית חטיבת החלב של תנובה, אמרה כי הרפתות האלו ננטשו ואין מי שחולב ומאכיל את הפרות. לדבריה, "אם היום או מחר לא יגיעו לפרות ויחלבו ויאכילו אותן, לא תהיה רפת. ארגון מגדלי הבקר מנסה כעת למצוא פתרון כדי להציל את הפרות. אנחנו גם הצלחנו לאסוף חלב מיד מרדכי, אורים, צאלים וגבים, אליהם הצבא איפשר להגיע. כרגע עדיין לא מדובר במחסור חלב בתנובה, מקסימום נשחזר אבקות חלב ליוגורטים ומעדנים, כדי לפנות חלב טרי לחלב ניגר".
אתמול עידכנה מועצת החלב כי לאחר ימים בהן לא הייתה חליבה ברפתות ביישובים בעוטף עזה בעקבות הקרבות הקשים, הצליחו הרפתנים לחזור לחלק מהרפתות ביישובים ולאמוד את הנזקים שנגרמו. הנזק עצום: בעלי חיים נפגעו, מתקני חליבה נופצו וחוררו בכדורים, מבנים וציוד שהושלכו, נבזזו או הועלו באש.
כעת, מתקיים ייצור חלב ברמה משתנה ב־11 מתוך 16 היישובים בעוטף עזה אשר הותקפו ובהם יש רפתות. בחמישה יישובים נוספים הנזק שנגרם לרפתות והפגיעה בבעלי החיים אינם מאפשרים ייצור חלב, וכעת בוחנים את דרכי הפעולה תוך התחשבות במציאות הביטחונית ובתיאום עם חמ"ל משרד החקלאות וגורמי הצבא.
במועצת החלב הבהירו כי משק החלב מצליח לתת מענה לביקושים, וכי פערים נקודתיים במוצר כזה או אחר נגרמים בשל קושי בשרשראות האספקה ולא בשל מחסור בחלב.
איציק שניידר, מנכ”ל מועצת החלב: "הגבורה של הרפתנים שלנו ביישובי העוטף יוצאת דופן, אנשים שנשארו במשקים תחת אש וחלקם אף איבדו בשל כך את חייהם. משק החלב בעוטף עזה ספג פגיעה קשה ואבידות כבדות שעוד ימשיכו להתברר בימים הקרובים. אנחנו עושים ככל שביכולתנו לצד גורמי הביטחון על מנת ללוות את אנשי העוטף בשעה קשה זו".
מעבר לרפתות, מושבי וקיבוצי עוטף עזה הם אסם תפוחי האדמה והגזר של מדינת ישראל. קיבוצים כמו נירים, כפר עזה ובארי, מגדלים שטחי ענק של תפוחי אדמה וגזר, גם ליצוא, והם בעלי בית האריזה הגדול "חבל מען" המשווק תחת המותג "הדוד משה".
המושבים בעוטף מגדלים ירקות בחממות: עגבניות וחצילים. כרגע, בגלל המלחמה לא ניתן לצאת מהבתים ולעבד את השדות והחממות. אתמול החל הצבא בפינוי תושבי עוטף עזה, אם המצב יימשך לאורך תקופה ארוכה שלא ניתן יהיה לעבד במהלכה את השטחים החקלאיים, יהיה מחסור בתפוחי אדמה ובגזר. ישנו כרגע קטיף העונה הקודמת כבר בחדרי הקירור, והשלב הבא הוא זריעה לעונה הבאה שתתבצע עם תחילת החורף. אם לא תתבצע הזריעה יהיה מחסור של הגידולים בחורף. בחממות הירקות הבעיה היא שלא ניתן כרגע להתקרב אליהן. ההוראה לתושבים להיות צמודים לממ"דים וגם התאילנדים לא עובדים.
מאיר יפרח, מזכיר מועצת הירקות שמתגורר באוהד, מושב בעוטף עזה, אמר ל"ממון": "לצד חוסר היכולת לצאת כעת מהבית, החשש הגודל שלנו הוא מכך שיפנו את התאילנדים מהאזור, זאת לאחר שביישוב עלומים לבדו נהרגו 12 תאילנדים בחדירה של המחבלים למגורים שלהם. בנוסף נלקחו תאילנדים בשבי".
המצב שאליו הגענו הוא תולדה של הזנחה של שנים. אנחנו אסם הירקות של המדינה וכל הזמן איימו עלינו ביבוא, ברפורמה בחקלאות. אם המצב יימשך, חקלאים בעוטף יפשטו רגל".
אבל מעבר לכך יש בעיה של מים בעקבות נפילת קו מתח שאין אישור של משרד הבטחון לתקן. מגדלים מהאזור פנו לממון ואמרו כי השטחים החקלאים לא מושקים כבר שלושה ימים ויש גידולי עגבניות, חצילים, בטטות קישואים שנמצאים בסכנה. החשש שאם לא ימצא פתרון במהרה הכל יתייבש ויוביל למחסור בירקות.
רמי גולד, אחד החברים בקיבוץ בארי: "אנחנו במקום שאין מה לדבר כרגע על מה יהיה עם הגידולים. מרכז הפלחה נמצא בבית החולים בטיפול נמרץ. חסרים לנו אנשים. אני לא יודע אם בכלל נלמד לחיות עם זה".
גם במשרד החקלאות מוטרדים לאחר שהתברר כי עובדים רבים לאורך כל שרשרת האספקה גויסו או לא התייצבו לעבודה, דבר הפוגם בשינוע מוצרי המזון השונים אל רשתות השיווק. משרד החקלאות מסר כי בלולים וברפתות, למעט אלו שנפגעו ישירות יש מלאי של ביצים, חלב ופטמים.
15% מתנובת החלב מיוצרת ביישובי עוטף עזה עד לטווח של 40 ק"מ. מדובר על מכסות חלב בקר העומדות על 216 מיליון ליטרים