משרד האוצר ישריין מיליארדי שקלים למימון המלחמה. אתמול התקיים במשרד האוצר דיון רחב ראשון כדי לתת מענה תקציבי רציף לצרכי המשק והצבא בימי הלחימה. הערכות ראשונות הן שהמלחמה תעלה לתקציב המדינה כ-3-4 מיליארד שקלים בשבוע.
העלות כוללת את גיוס אנשי המילואים, התחמושת, השבתת חלק מהמשק, תשלומי הביטוח הלאומי ועלויות רבות נוספות, כמו תשלומי ביטוח לאומי ופיצוי ישיר ועקיף שישלם מס רכוש לניזוקים.
1 צפייה בגלריה
yk13623610
yk13623610
(נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון | צילום: אלכס קולומויסקי)

"המבוגר האחראי"

המסחר במט"ח התחדש אתמול לראשונה מאז שהחלה המלחמה, והשקל נחלש בחדות מול המטבעות המובילים: הדולר נקבע על 3.91 שקלים, עלייה של 1.2%, והיורו זינק גם הוא בשיעור דומה ושערו נקבע על 4.11 שקל. אחרי נעילת השער היציג המשיך הדולר לעלות במסחר הבין בנקאי.
לאור הירידות החדות בשקל ובעיקר לקראת הצפי להמשך המגמה בצל המלחמה, הכריז בנק ישראל אתמול על תוכנית יוצאת דופן למכירת מט"ח בהיקף של עד 30 מיליארד שקל. "הבנק יפעל בתקופה הקרובה בשוק ככל שיידרש על מנת למתן את התנודות בשער השקל ולספק את הנזילות הנדרשת להמשך הפעילות הסדירה של השווקים", אמרו בבנק המרכזי. בתגובה, אחד מבכירי משרד האוצר שיבח את נגיד בנק ישראל: "יש מבוגר אחראי אחד בכלכלת המדינה - הנגיד".

ביקורת בתוך האוצר

אתמול נשמעה ביקורת בתוך משרד האוצר על התנהלות הממשלה בתחום הכלכלי בעת המלחמה. גורם בכיר באוצר ציין כי למרות תפקידי האוצר הרבים בעת אירוע מלחמתי קוימה התייעצות ראשונה רק בצאת השבת ורק אתמול נערך דיון רחב ראשון.
גורמים במשרד האוצר הביעו דאגה מדוח חמור שצפויה לפרסם חברת דירוג האשראי הבינלאומית מודי'ס ביום שישי השבוע אך לא סבורים שהחברה תתייחס כבר בהרחבה למשמעויות הלחימה כעת משום שזאת מצויה בעיצומה. יחד עם זאת בכיר מאוד באוצר אמר כי ידוע לו שאין לפי שעה כוונה להוריד את דירוג האשראי של ישראל אולם ייתכן שהתחזית "יציב" תוחלף בתחזית "שלילי".
נזכיר כי נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון ממתין להחלטת ראש הממשלה בנימין נתניהו לגבי המשך כהונתו שמסתיימת בדצמבר. ההחלטה על כהונת הנגיד עשויה להשפיע גם על המצב בשווקים.

הנפקת אג"ח

החשב הכללי במשרד האוצר השלים הנפקה שגרתית שמבוצעת בכל שבוע, אולם הפעם בהיקף גבוה מהרגיל נוכח הנסיבות. מהחשב נמסר כי הביקוש עמד על פי 5.7 מסך ההנפקה, "ביקוש גבוה המעיד על אמון בשוק הישראלי", כך לדבריו. לדברי החשב הכללי יהלי רוטנברג: "היכולת לגייס חוב ולממן את פעילות הממשלה, גם בעיתות חירום, בהיקפים משמעותיים מעידים על אמון השוק במדינת ישראל. אנו שומרים על נגישות גבוה לשוקי ההון וערוכים לתת מענה לצורכי הממשלה באמצעות כלים שונים".