שראל במלחמה. הגוף דרוך, הנפש מרוסקת, העצבים רופפים, המחשבות לא מרפות, העדויות מצמררות, התמונות בלתי נשלטות ואנחנו חייבים אחד את השני, לנשום, להמשיך לתפקד ולהחזיק מעמד עד שוך הקרבות. מתברר שיש מה לעשות כדי להוריד את רמות הסטרס ולהקל על עצמנו בגוף ובנפש, אומרת מור דואני, מומחית ל־NLP ונטורופתיה מקמפוס "ברושים".
אז מה עושים כדי להקל על עצמנו ועל הילדים בתוך סדרת האימה שעברנו לחיות בתוכה מאז השבת האחרונה?
לשתות מים – המים מתברר משחררים הרבה מאוד רעלים פיזיים מהגוף שלנו. הכמות: שניים עד שניים וחצי ליטרים ביום.
להקפיד על מרווחי מנוחה – לקחת הפסקות מהדיווחים, להפסיק לגלול ברשתות, לעצור את העזרה לאחרים ולתת לעצמכם זמן להירגע – לשכב לנוח, להקשיב למדיטציה, לדבר עם מישהו קרוב.
לתרגל נשימות – הנשימה שלנו נוטה להיות שטחית ומהירה בזמני לחץ. יש לקחת פסקי זמן לנשימה מודעת עד שהיא הופכת להיות יותר איטית מהרגילה, ולהקפיד לנשום עשרה מחזורי נשימה בכל פעם, מספר פעמים ביום. הסיבה: בנשימות עמוקות ואיטיות יותר חמצן נכנס לגוף ועוזר לנו להפחית סטרס.
להקפיד על שינה – שנת לילה רציפה מסייעת לשחרר מתח ולכן אם השינה שלכם לא סדירה כרגע, תיעזרו בתמציות שעוזרות לישון או שתו חליטות מרגיעות כמו קמומיל.
להיות בתנועה – לצאת להליכה בקרבת הבית, גם אם זה בקצב איטי – של לפחות 20 דקות ברצף, או ללכת בתוך הבית עם מוזיקה. אפשר גם לבצע תנועה בישיבה – להניע את הכתפיים, את העורף, לרקוע ברגליים - זה משחרר המון מתח מהגוף ומשחרר חוויות קשות שעלולות להיתקע בגוף.
להקפיד על מגע – לגעת ברגליים בידיים בכתפיים בראש בעורף - לא ליטוף מרפרף אלא מגע שיש בו נוכחות. מומלץ גם לתופף על בית החזה באגרופים קפוצים תוך כדי הוצאת קול עמוק בנשיפה. וכמובן מגע עם המעגל הקרוב – חיבוקים, עיסוי, לשבת קרוב ביחד ולהרגיש את הקרבה. וכמובן – מגע עם חיות המחמד שמאוד מרגיעות אותנו, ונותנות לנו ריפוי.
ליצור מערכת תמיכה – גם אם זה במפגש פיזי, בטלפון, בזום, בווטס־אפ, לדבר עם אנשים קרובים, לספר מה שלומנו, להתעניין מה שלומם, לברר אם הם צריכים עזרה. אחד הדברים שמוכחים כעוזרים בשחרור מתח, אומרת דואני, זה לעזור למישהו אחר.
לאכול נכון – לבשל ביחד עם הילדים ולאכול מזונות שקלים לעיכול, כמו פחמימות מורכבות – אורז, קינואה, קטניות קטנות (עדשים, שעועית מש, לוביה). לאכול ירקות מבושלים במיוחד ירקות כתומים, להקפיד לצרוך אומגה 3 וחומצות שומן חיוניות – דגים, זרעים ואגוזים, עלים ירוקים.
לגרש מחשבות טורדניות – למצוא נקודה שהיא גבוהה מעל הגבה שלנו ולהתמקד בה, תוך כדי נשימה לפחות למשך של דקה. וכאשר עולות כל מיני תמונות קשות - לחשוב ולדמיין איך אנחנו מרחיקים את התמונה, מקטינים ומטשטשים אותה.
להיעזר בחושים – לעשות מקלחות רבות במים נעימים, להדליק מבער שמנים אתריים בריחות מרגיעים כמו לבנדר, גרניום, שמן אשכולית או תפוז (לא לשכוח לכבות כשרצים לממ"ד), ביחד עם הילדים: לרקוד כדי לשחרר מתח, להקשיב למוזיקה, לראות סדרות מצחיקות או להסתכל על תמונות שמעוררות בנו תחושות טובות. להימנע מצפייה בחדשות כל הזמן או בסרטונים ותמונות ששולחים לנו.
להיות בתוך הטבע – לצאת ביחד עם הילדים באופן בטוח לטבע הקרוב אליכם, לרדת לגינה שמתחת לבית, לצאת למרפסת, העיקר להיות גם בחוץ. לגייס את הילדים כדי לטפל בצמחייה הביתית, להשקות, לטפח ביחד.
להיות עסוקים, מבוגרים וילדים – פאזלים, סריגה, פיסול, ציור, לצבוע מנדלות, לעבוד עם ילדים בבצק או בפלסטלינה ולהפעיל את הידיים כי המגע בחומר מרגיע – הידיים קשורות למערכת העצבים.
לתרגל מדיטציה – גם ביחד עם הילדים. גם 3-2 דקות עם נשימות עמוקות וריכוז יכולות להרגיע את המערכת.
לתכנן לו"ז – בימים שאין לנו תוכניות כי אי־אפשר ללכת לעבודה או לייצר לו"ז להכניס משבצות לו"ז, עוגנים – מתי אני אוכלת, נחה, מדברת עם חברים, אופה, מבשלת – העיקר שיהיו לי עוגנים.