מה (לא) רואים?

ד"ר שירלי הרשקו קוראת להורים לנהל את החשיפה של הילדים לסרטוני הזוועה ברשתות. ויש גם טיפים מה לעשות במקום המסכים
הורים לילדות וילדים צעירים (וגם לא צעירים), אני מתחננת: תוציאו עכשיו את הילדים שלכם מהטיקטוק ואם יש טלגרם, אז בכלל קחו להם את הטלפון עכשיו ותמחקו את האפליקציה. אתם ההנהגה של הבית שלכם, תנהלו את הגלישה של הילדים ברשתות. נכנסתי לשנייה וחצי ויש שם סרטונים שאף ילד (או מבוגר) לא צריך לראות", כותבת בפייסבוק סופרת הילדים רינת פרימו, בעלת הוצאת ספרי הילדים "המבוך"
בשיחה עימה אומרת פרימו: "בזמן כזה, הטיקטוק והטלגרם זו בעיניי סכנה אמיתית לנפשם של ילדים, והורים חייבים לשים לב למה שילדים עושים עם הטלפון, גם בתוך הלחץ הכללי, זו זירה מאוד־מאוד מסוכנת שבה הילדים חשופים להרבה מאוד מידע שזורם אליהם בלי הכרה, ולהורים אין מושג מה הם צורכים שם. זה מידע שיצלק להם את הנפש. הייתי שם שנייה וחצי, ראיתי אחד וחצי סרטונים שלא יעזבו אותי – וסגרתי".
גם ד"ר שירלי הרשקו מהאוניברסיטה העברית, בעלת מכון לאבחון וטיפול בילדים ומומחית בתחום הקשב, קוראת להורים לקחת אחריות ולנהל את החשיפה של הילדים לסרטוני הזוועה ברשתות.
"בימים אלה נדמה שהכל נפרץ, הילדים שלנו חשופים לסרטוני זוועה שמופצים בכל פלטפורמה אפשרית. טיקטוק, אינסטגרם, טלגרם, פייסבוק, ווטסאפ. חובה על ההורים לקחת שליטה על המצב ולשים גבולות בצורה ברורה. להסביר לילדים שכרגע מופצים תכנים שהם לא יכולים לעבד או להכיל וודאי לא לסנן, מה גם שחלקם פייק ולא אמיתיים כלל. זו חובתו של כל הורה".

מדריך פעולה להורים:

הסבירו לילדים את המצב: על ההורים להסביר לילדים שהצפייה בתכנים הללו תגרום להם נזק גדול. ההמלצה היא או למחוק לאלתר את האפליקציות והרשתות החברתיות לילדים קטנים עד גיל ההתבגרות או להגיד להם שאחרי המלחמה יהיה אפשר להחזיר.
אם מדובר בילדים גדולים יותר שאין אפשרות למחוק להם את האפליקציות אז לשבת איתם ולהסביר להם את זה, לבדוק מה הם ראו ולשאול אותם איך הם מרגישים. הכי חשוב: שדרו לילדים מסר שאם הם צרכו תוכן שקשה להם לשאת, שישתפו את ההורים ויפרקו את הרגשות אצלם.
תנו לילדים לשאול שאלות: הקשיבו להלך הרוח של הילדים, תנו להם לשאול שאלות, אל תבטלו את הרגשות שלהם, שבו והעניקו להם מידע (כמובן בהתאם לגיל) והקפידו להקשיב ולשמוע. חלק מאוד משמעותי בטיפול ותקשורת הוא פשוט להקשיב. אפשר לשאול "זה הפחיד אותך?", "זה זיעזע אותך?", "איך הרגשת?", לא להראות שאנחנו נלחצים ונבהלים, לשדר רוגע, אחרת הם לא ישתפו אותנו.
שימו עין ולב על הילדים: על ההורים לעקוב ולבדוק אם הילדים מוטרדים או מסוגרים יותר מהרגיל ולדאוג שלא יהיו נעולים בחדר אלא ישהו עם שאר בני המשפחה.
תהיו הרבה מאוד ביחד: בעיקר עכשיו חשובה השהות ביחד של בני המשפחה, קרובים וחברים. לכן הכינו ביחד ארוחות משפחתיות ושבו לאכול ביחד, עשו דברים משותפים כמו אפייה, פאזלים, יצירה ועוד.
צרכו מסכים וחדשות במשורה: ההורים רוצים לצפות בחדשות? עשו זאת דרך הטלפון או בחדר אחר שבו הילדים לא נמצאים כי הם לא יכולים להכיל את מה שהם צופים בו. ובכלל, גם עבורכם וגם הילדים, הגדירו זמן מסך! והכי חשוב, כדי להצליח להירדם – דאגו לפחות שעתיים לפני השינה – לכבות מסכים.

מה אופים?

שי–לי ליפא עם כדורי שוקלד ובראוניז שאפשר להכין בקלות עם הילדים במטבח

בראוניז שוקולד או כדורי שוקולד? למה לבחור, אם אפשר גם וגם? בתקופות שבהן חובה להרגיע את הנפש, אין כמו לאפות ביחד עם הילדים. קבלו שני מתכונים מתוקים ומנצחים שטעים להכין ביחד.
3 צפייה בגלריה
yk13626347
yk13626347
(צילומים: דן לב)

בראוניז

עסיסיים וקלים להכנה, יש רק לערבב את החומרים, ליצוק לתבנית ולשלוח לתנור.
חומרים לתבנית בגודל 24*30 ס"מ:
200 גרם חמאה חתוכה לקוביות
200 גרם שוקולד מריר, שבור לקוביות
כוס דחוסה (200 גרם) סוכר חום כהה
3 ביצים
כפית תמצית וניל אמיתית
כוס (140 גרם) קמח רגיל
ההכנה:
מחממים תנור ל־180 מעלות ומשמנים תבנית.
ממיסים חמאה ושוקולד במיקרוגל או על אמבט מים חמים ומערבבים לתערובת חלקה ואחידה.
מוסיפים סוכר, ביצים ותמצית וניל ומערבבים. מוסיפים קמח ומערבבים לתערובת חלקה. יוצקים לתבנית.
אופים בתנור החם 30-25 דקות עד שהשכבה העליונה מתכסה קרום ויציבה למגע. מצננים היטב.
חותכים את הבראוניז לצורות (אפשר להיעזר בחותכני עוגיות).
שומרים בכלי אטום מחוץ למקרר עד 3 ימים.
3 צפייה בגלריה
yk13626346
yk13626346
צילומים: דן לב

כדורי שוקולד

את הביסקוויטים המסורתיים החלפתי בפצפוצי אורז ללא סוכר (יש בסופרים ובחנויות טבע). מתקבלים כדורי שוקולד טעימים במרקם מתפצפץ.
חומרים ל-25 כדורים:
100 גרם שוקולד מריר שבור לקוביות
100 גרם שוקולד חלב שבור לקוביות
100 גרם חמאה חתוכה לקוביות
1/2 כוס (120 מ"ל) חלב
כפית תמצית וניל אמיתית
כף סוכר
2 כוסות פצפוצי אורז ללא סוכר
לציפוי:
קוקוס טחון
סוכריות
ההכנה:
ממיסים את שני סוגי השוקולד והחמאה במיקרוגל או על אמבט מים חמים (ביין מארי) ומערבבים לתערובת חלקה ואחידה. יוצקים חלב, מוסיפים תמצית וניל וסוכר ומערבבים. מוסיפים פצפוצי אורז ומערבבים.
מכסים בניילון נצמד ומעבירים למקרר לשלוש שעות להתייצבות.
מוציאים מהמקרר ויוצרים כדורים בקוטר 3 ס"מ (אם התערובת שהתה במקרר יותר שעות והתקשתה, ממתינים כמה דקות כדי שתתרכך מעט ואז יוצרים כדורים). מגלגלים בקוקוס טחון או בסוכריות.
שומרים בכלי אטום במקרר עד 3 ימים.

3 צפייה בגלריה
yk13626318
yk13626318
צילום: פיני סילוק

מה עושים?

תכירו: שידורי הממ"דיון - תכנים שעושים שמח לילדים ומשודרים מדי יום מעשר בבוקר ועד ארבע אחר הצהריים
די להסיט את הילדים משידורי המלחמה המסויטים ולהחליף את הפחד והדאגה בקצת צחוק והנאה, הקימו אנשי תרבות, בראשותה של המלהקת אמירה בוזגלו ובתמיכה של פעילים ממחאת ההייטקיסטים, את שידורי ה"ממ"דיון".
מדובר בפלטפורמת זום שמשדרת מדי יום מעשר בבוקר ועד ארבע אחר הצהריים תכנים שעושים שמח וטוב לילדים ומארחת כוכבי ילדים.
בין מי שהתגייסו באופן מיידי אפשר למצוא את שחקני "קופה ראשית", "לבד בבית", "ילדי בית העץ", המשודרות בכאן 11, בין הכוכבים שיעלו לזום עם הילדים: דורית לב ארי, דב נבון, תומר שרון, יגאל עדיקא, נטע רוט ואחרים. הכוכבים משעשעים את הילדים, משוחחים איתם ומנעימים את זמנם, ובעיקר מעסיקים אותם ומסיחים את דעתם תוך כדי שהם מפנים זמן וכוח להורים העובדים והמודאגים. עוד הצטרפו ליוזמה יוטיוברים, כוכבי רשת, סטנדאפיסטים ועוד.