"ההזמנות לסחורות מהסופרים ענקיות, יותר ממה שהיה בקורונה כשהציבור התכונן לסגרים. אתמול משכו מאיתנו שימורי תירס וטונה בכמות שלא משכו במשך שנה שלמה. כל עודפי החמאה שנצברו אצל היבואנים מתחסלים עכשיו". כך אמר אתמול ל"ממון" צביקה ויליגר, בעלי השליטה בחברת וילי פוד, מיבואני המזון הגדולים ומוצרי חלב הגדולים בארץ.
לדברי ויליגר, "הציבור מתנפל על הכל. אנחנו פותחים הזמנות מהספקים בחו"ל כדי לשמור על רמת מלאים, אבל זה לא מגיע בתוך יום לארץ, ייקח זמן. הבעיה העיקרית שלנו היא כוח אדם ואנו נאלצים להסתדר עם מה שיש".
2 צפייה בגלריה
yk13627316
yk13627316
(צילום: איריס ליפשיץ קליגר)
ויליגר התייחס גם לזינוק בשער הדולר: "אני לא מעלה בזמן כזה מחירים ואני מאמין שגם אחרים לא יעלו. אולי אני לא מרוויח כרגע אבל מה שחשוב הוא לספק סחורה".
סיור ברשתות השיווק במרכז הארץ אתמול מגלה כי הייתה אמנם רגיעה ביחס לשלשום לאחר הודעת פיקוד העורף, אבל עדיין יש מדפים שנותרו ריקים. המחסור התמקד בביצים ומים מינרליים לצד תפוחי אדמה וירקות נוספים.
בדיקת "ממון" העלתה כי לעומת הרשתות הגדולות, שאליהן רבים מהקונים הגיעו ומצאו חלק מהמדפים ריקים, הרי שברשתות מיני־מרקטים פרטיות, שמחיריהן גבוהים יותר, ניתן היה להשיג מוצרים רבים, כולל ביצים וירקות שהיו חסרים ברשתות הגדולות.
כמו כן כל הרשתות טוענות שחלק מהחוסרים נובע גם מכוח אדם מצומצם בתקופה זו, של עובדים בסניפים ובעיקר של נהגים לשינוע הסחורות.
המצב שהוביל למחסור התבטא גם בעליית מחירים: עגבניות נמכרות בין 6.90 ל־15.90 שקל לק"ג, פלפל אדום בין 9.90 ל־19.90 שקל לק"ג, בטטה עד 11 שקל לק"ג וכרוב לבן עד 12 שקל לק"ג.
שר הכלכלה ניר ברקת קיים אתמול שיחה עם ראשי רשתות המזון, יצרנים, יבואנים ומפעלים בישראל והזהיר אותם מפני העלאות מחירים בזמן המלחמה. השר ברקת: "מדינת ישראל בשעה קשה של מלחמה. מי שינצל את המצב באופן ציני כדי להעלות מחירים יגלה שאנחנו נפעל נגדו בנחישות. אם אדרש אשתמש בסמכויות המוקנות לי מתוקף תקנות לשעת חירום. נגלה אפס סבלנות לעושק הציבור בזמן מלחמה".
שרשרת אספקה
משרד החקלאות נערך לשמירה על רציפות תפקודית לאורך שרשרת האספקה ולשמירה על ביטחון מזון בישראל. מנכ"ל המשרד אורן לביא מקיים מדי יום מספר הערכות מצב במסגרת היערכות המשרד לתרחישי פגיעה באספקת המזון מן הצומח ומן החי.
עוד בטרם החלה המלחמה, נקטפו ונאספו על ידי החקלאים עשרות ק"ג של ירקות שיועדו למכירה, אך לנוכח המצב, אלו נותרו בדרום. כדי להמשיך ולענות על הביקוש של הצרכנים, משרד החקלאות פעל ביממה האחרונה בשיתוף צה"ל במטרה להוציא את הסחורה מן הדרום ולהעביר את התוצרת החקלאית "במסדרון לוגיסטי בטוח" אל רשתות השיווק ונקודות ממכר ברחבי הארץ.
מפקחי משרד החקלאות פועלים גם תחת אש במעברי הגבול, במטרה לשחרר את הסחורות המתקבלות מהר ככל הניתן. בתוך כך, מתחילת השבוע טופלו ושוחררו מהנמלים כ־3,500 טונות של פירות וירקות. אלו יגיעו לחנויות כבר בימים הקרובים.
בענף הביצים, רוב לולי המטילות של ישראל מרוכזים באזור הצפון, ובשלב זה אין מחסור בביצים. עם זאת, כמו בחלב, לאור המחסור בעובדים לאורך כל שרשרת האספקה, השינוע והלוגיסטיקה, יש קושי בשינוע המוצרים לנקודות המכירה, על כן המשרד פותח מכסת מסגרת פטורה ממכס ליבוא 50 מיליון ביצים.
בענף החלב כ־93% מייצור ואספקת החלב פועלים באופן סדיר. עם זאת, לאור המחסור בעובדים יש קושי בייצור המוצרים ושינועם לנקודות המכירה. לאור פגיעה זו, הנחה שר החקלאות אבי דיכטר את המשרד להיערך ליבוא חלב באופן מבוקר בעת מלחמה. משרד החקלאות ממליץ לפתוח באופן מיידי מכסה מיוחדת לתקופת המלחמה ליבוא של עד 10 מיליון ליטר חלב ניגר לחודש (33% מצריכת החלב בישראל) למשך של 3 חודשים במכסה פטורה ממכס.
ברשתות מנסים למצוא פתרונות לסוגיית כוח האדם. רמי לוי גייס לעבודה בסניף תלפיות ירושלים את בני משפחתו. הנכדות והנכדים החליפו עובדים, בעיקר ערבים, שלא הגיעו לעבודה.
באחת הקופות ישבה הנכדה עדי, בת 14 וחצי, בתה של יפית מנכ"לית השיווק של הרשת, שאיישה בעצמה קופה אחרת. הנכדים הדר ומאירי סידרו במחלקת פירות וירקות וגייסו גם חברים מבית הספר.
עוד הוסיף כי הבעיה כרגע היא בתחום העופות כיוון שהמשחטות מעסיקות עובדים ערבים רבים כמפרקי עופות, והם לא הגיעו לעבודה. "קיבלנו אספקה בעופות של שליש מהצריכה".
"לא לאגור"
רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים, התייחס למצב ואמר כי בתחום הצריכה יש כעת שתי בעיות: אגירת מוצרים ולוגיסטיקה.
לדברי תומר, "יש צרכנים שאוגרים ויש חוסר בנהגים. דיברתי אישית עם כל המפעלים הגדולים של מזון וטואלטיקה וכולם עובדים. המחסנים מלאים ומה שנגמר מייצרים עוד. אני לא אומר שלא יהיה מחסור נקודתי, אבל כל עוד האנשים לא יאגרו יותר מדי על חשבון אחרים, יהיה לכולם".
לדבריו, "התעשייה הגבירה הזמנות של חומרי גלם ואנחנו בהבנות עם הנמלים ושירותי ספנות שייתנו עדיפות למזון, מבחינת התור לפריקת אוניות וגם השחרורים מהנמל".
תומר, שהוא בעלי מפעל התרופות אוניפארם, אמר כי "בתרופות אין מחסור, רק בעיות לוגיסטיות, אבל אם לא מספקים היום, נספק מחר. ליצרנים הישראלים יש מלאי של חומרי גלם ותוצרת גמורה. המסר הכי חשוב שלא יתנפלו ויצברו תרופות לחצי שנה".