בחיים אחרים, לפני עשרות שנים, שורד השואה איגור יעקובלב (82) טיפס בסולם הדרגות בצבא הסובייטי והפך לקולונל בכיר, דרגה המקבילה לאלוף משנה בצה"ל. היום, מביתו בקריית־מוצקין, הוא נחוש להמשיך לתרום, לפעול, לעזור. כן, במסגרת צבאית: איגור קם במרץ מדי יום, מכין את הקרש ומגהץ מאות מדים של חיילי צה"ל.
1 צפייה בגלריה
yk13630546
yk13630546
(יעקובלב וקרש הגיהוץ. "מרגיש שוב כמו איש צבא" | צילום: הראל פלג, באדיבות דוברות עיריית קריית מוצקין)
כאשר עלה לו הרעיון הוא יצר קשר עם העירייה, וכל המדים של חיילי פיקוד העורף שהוצבו בגזרה מופנים כעת אליו. רק מה? גם מילואימניקים ששמעו על איגור החליטו לגשת אליו, והוא מטפל בהם באהבה ודואג שייצאו מסודרים. אפילו המגהץ שלו הוא כחול־לבן.
איגור נולד בלנינגרד, ובזמן מלחמת העולם השנייה אימו נמלטה איתו לטשקנט. "הייתי מאוד חלש", מספר יעקובלב, גרוש, אב לשני ילדים וסב לשלושה. "אמא שלי סיפרה לי שרבים אמרו לה לעזוב אותי ולברוח כי אני לא אשרוד. לא היה אוכל ברוסיה, לא הייתה בכלל שמש, רק קור גדול. המצב היה קשה. אמא נלחמה עליי למרות כל הקשיים. התחזקתי ושרדתי רק בזכותה ובזכות אלוהים".
כאמור, כשבגר התגייס איגור לצבא הסובייטי, השלים קורס קצינים ועשה קריירה צבאית. "אהבתי את השירות הצבאי", הוא מעיד, "שירתי ביחידה שפעלה נגד מטוסים, כך שאני מכיר את עבודת הצבא וחיל האוויר".
"צריך לפעול בנחישות בעזה", הוא אומר נחרצות. "יש שם אנשים שלא מבינים שהם התחילו את המלחמה הזאת ולא אנחנו. אנחנו צריכים להכריע אותם ולהשאיר שם רק חול. קשה לי לראות את כל מעשי הרצח שלהם כלפי אזרחים וחיילים. אני מרגיש שכל ההרוגים הם הילדים שלנו. אנשים נפצעים, נחטפים, נהרגים. זה מחזיר אותי לאחור, זה קשה מאוד בשבילי. אני עושה רושם של אדם חזק וקשה לראות שמשהו לא טוב עובר עליי, אבל בתוכי אני נשבר".
את הרגשות הכואבים מתעל איגור לעשייה למען החיילים. "בגיל שלי אני לא יכול לשרת יותר, אבל אני כן יכול לתת תרומה מעצמי", מצהיר יעקובלב. "מה שאני עושה למען החיילים זו התרומה שלי, ובעצם הפעולה הזו אני שוב מרגיש צעיר. כשאני מגהץ את המדים ומסדר אותם אני מרגיש טוב. אני מקבל הרגשה שבעצם אני מגהץ את המדים שלי, של הילדים שלי ושל הנכדים שלי".
"כל הבית עם כביסה", הוא מוסיף. "אני מרגיש שוב כמו איש צבא שמגהץ לעצמו את המדים. אני חושב שמדים של חייל צריכים להיות נקיים ומסודרים, רק כך צריך ללכת איש צבא. כולם צריכים להיות לבושים טיפטופ. אני לא מכיר אחרת".
ראש עיריית קריית־מוצקין, חיים צורי: "איגור וכל תושבי העיר הם גיבורים שנרתמים למען חיילי צבא ההגנה לישראל וכוחות הביטחון ולמען תושבי הדרום. עם ישראל חי".