אחרי ההלם הראשוני שאחז במשרדי הממשלה, השבוע השני של מלחמת חרבות ברזל ייפתח היום ומחר בשורה של החלטות, תקנות וחקיקה כלכלית לעת מלחמה. במשרד האוצר צפויים לגבש החל מהיום תוכנית כלכלית שתכלול שורה של צעדים. העלות ההתחלתית המשוערת של התוכנית תהיה כ־2 מיליארד שקל.
ביקורת רבה מושמעת בימים האחרונים על תפקוד לקוי מאז תחילת המלחמה של משרד האוצר וועדת הכספים של הכנסת, וזאת לא רק מגורמים פוליטיים. ארגונים ומוסדות חברתיים מאשימים את הממשלה והכנסת באטימות רבה, שכן החלטות רבות היו אמורות להתקבל בעת מלחמה כה רחבת היקף, עם 360 אלף חיילי מילואים שגויסו בפתאומיות ובדחיפות כבר בתחילת השבוע שעבר.
1 צפייה בגלריה
yk13630589
yk13630589
(צילום: יריב כץ)
אבל גם ההחלטות שכבר התקבלו לוקות בחסר. למשל החלטת שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שכוונתה מלכתחילה טובה, מכלילה רק חלק מתושבי היישובים שנפגעים קשות מהמלחמה באפשרות לקבל מקדמה כספית ראשונה, וגם זו נמוכה במיוחד. "מה בדיוק תממן משפחה שעזבה את ביתה בעוטף עזה באלף שקלים", שאלו חברי כנסת ואנשי ארגוני רווחה.
ההגבלה הנוכחית תאפשר מהיום לבקש מענקי מקדמה עד גובה של 5,000 שקל רק לתושבי יישובים במרחק של עד שבעה ק"מ מהרצועה. כתוצאה מכך תושבי אשקלון, עיר שספגה לצד שדרות את ירי הטילים המסיבי ביותר, שחלק מתושביה כבר עזבו את העיר, לא נכללים בה כלל, ולא יהיו זכאים לעזרה מהמדינה. גם העיר אופקים ושורת מושבים, קיבוצים ויישובים המצויים במרחק עד כ־15 ק"מ מהרצועה, שספגו ירי טילים רחב היקף ומקומות עבודתם סגורים, ולא ניתן לעבד שם את השדות, לא כלולים כלל בתוכנית הסיוע הראשונית. חלק לא קטן מהמשפחות שם, שנפגעו או עזבו, הן במצב כלכלי קשה ונתמכות של משרד הרווחה.
עד כה, בסוף השבוע, אישרה ועדת הכספים של הכנסת, שגם היא מתנהלת בעצלתיים, רק החלטה אחת, שולית ביותר, מהפחות חשובות בעת הזאת. לפיה תינתן ערבות מדינה בהיקף של 6 מיליארד שקל לצורך הבטחת רציפות פעילות שלוש חברות התעופה הישראליות.
יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, פנה בסוף השבוע לבנקים להתחשב במגויסים למילואים ובתושבי עוטף עזה – לעכב תשלומי החזר להלוואות בלי ריבית נוספת ולסייע בדחייה לנוטלי המשכנתאות המגויסים.
תוכנית שיקום
כבר היום צפוי דיון ראשון במשרד האוצר ואחר כך גם בקבינט החדש, בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו וח"כ בני גנץ, לגיבוש תוכנית שיקום התחלתית ל־20 יישובים בעוטף עזה, שנהרסו חלקם כמעט כליל. ההערכות הראשוניות הן שהנזקים שנגרמו למבנים ולרכוש בהיקף גדול ביישובי העוטף מגיעים כבר לכ־3 מיליארד שקל וכי שיקום העוטף יעלה כ־10 מיליארד שקל לפחות בשנים הקרובות.
עוד ידונו השבוע באוצר ובוועדת הכספים של הכנסת – עם פתיחת מושב החורף של הכנסת החל מהיום - בסיוע ראשון לחקלאים, שכל חלקותיהם, רפתות ולולים בעוטף ניזוקו קשות. כמו כן תגובש תוכנית ראשונית לסיוע לתעשייה ולבעלי העסקים הקטנים והבינוניים ולמסעדנים.
להלן פירוט הצעדים שנעשו עד כה:
• יועבר סיוע מיידי ראשוני לרשויות בעוטף עזה בהיקף נמוך מאד של 30 מיליון שקל.
• יועברו מענקים של 1,000 עד 5,000 שקלים בלבד לכ־7,000 משפחות שפונו או נפגעו ביישובים למרחק של עד שבעה ק"מ מגבול הרצועה.
• נדחו עד לתקופה של שלושה חודשים תשלומי קרן ההלוואות לעסקים בינוניים וקטנים. במהלך תקופת ה"גרייס" ישלם הלווה את תשלומי הריבית על ההלוואה בלבד.
• עסקים המבקשים להגיש בקשה לקבלת הלוואה בערבות מדינה ואין ברשותם דוחות כספיים מבוקרים לשנת 2022 יוכלו להגיש כחלופה מאזן בוחן ודוחות מע"מ.
• הוארכה תקופת מועד הגשת דוחות המס של מוסדות הציבור מסוף אוקטובר לסוף נובמבר.
• ניתן פטור מתשלומי מכס ומע"מ על תרומות ציוד מיהדות התפוצות ותורמים מחו"ל במהלך המלחמה, עד לסיומה.
• קרן הפיצויים של מס רכוש תשלם מקדמות למשפחות בעוטף עזה בלבד (אך לפי שעה לא ביישובים אחרים) שבתיהם נפגעו בחרבות ברזל.
• יינתנו ארכות להגשת דוחות שנתיים לחברות מ־31 באוקטובר עד ל־30 בנובמבר. הארכה ליחידים תהיה עד 31 בדצמבר במקום 30 בנובמבר.
גם בביטוח לאומי מסייעים למשפחות. ניתן לקבל סיוע ראשוני בסידורי לינה סמוך לבתי החולים, נסיעות וזכאות לאובדן הכנסה. למשפחות השכולות מהמלחמה יינתן סיוע במימון להבאת קרובים מחו"ל, השתתפות ברכישת קבר והסעות להלוויה. הוארכו קצבאות הנכות הזמנית באופן אוטומטי וקצבאות הסיעוד לתושבי הדרום.